Z konečného návrhu nového jízdního řádu, který má MF DNES k dispozici, vyplývá, že přibude rychlíků, a to hlavně na kratších tratích.
"Přibude jich pět procent," potvrdila ředitelka odboru osobní přepravy Českých drah Luďka Hnulíková. Nové spoje pojedou například z Prahy do Hradce Králové nebo do Ústí nad Labem.
Nový jízdní řád je nejštědřejší pro obyvatele Pardubic, přes které jezdí hlavní linky mezi Čechami a Moravou. Místo zhruba 40 spojů bude městem od prosince projíždět téměř 60 rychlých a expresních vlaků.
Někde se zase výrazně posunou dlouho zažité odjezdy vlaků. Třeba ranní spoj z Prahy do Luhačovic pojede krátce před sedmou hodinou, přestože jezdíval až v osm.
"Na vině jsou mimo jiné změny na německých drahách, které se promítají do mezinárodní dopravy, a ta zase ovlivňuje to, jak jedou vlaky u nás," vysvětlila Hnulíková. V Berlíně letos otevřeli nové nádraží a celá Evropa kvůli tomu musela upravit jízdní řády i mezi vesnicemi.
Zásadní dokument se začíná připravovat až rok a půl předtím, než začne platit. "První debaty o trasách mezinárodních vlaků proběhly loni v létě," uvedla Hnulíková.
Vlaků je víc, peněz stejně
O hlavní tahy se hrálo už na začátku roku. Tehdy ministerstvo dopravy poslalo drahám objednávku na rychlíkové spoje.
"Na příští rok má ministerstvo dopravy vyčleněno přibližně 2,3 miliardy korun," řekl Viktor Meca z tiskového odboru. To je téměř stejně jako letos, přesto by to podle něj mělo stačit na úhradu ztráty objednaných spojů.
České dráhy si však každoročně stěžují, že ministerstvo a kraje (ty platí za osobní a spěšné vlaky) jim ztrátu proplácejí nedostatečně. "Úhrada za ztrátu se děje se zpožděním, stává se, že na objednaný počet vlaků pak kraje nenajdou peníze v rozpočtu," řekla Hnulíková.
Na všechny vlaky však daňoví poplatníci ze státního rozpočtu nedoplácejí. Mezinárodní vlaky EuroCity a InterCity stejně jako spoje SC Pendolino nejsou dotované a dráhy se musí snažit, aby jim vydělávaly.
Bez dotací se musí obejít i spoje firmy Railtrans, která chce od prosince jako první soukromý expresní spoj vypravit rychlík mezi Prahou a Ostravou. Vlaky by měly jezdit o čtvrt hodiny déle než pendolino Českých drah.
Opravy zkomplikují život
Nový jízdní řád také počítá s tím, že příští rok oproti letošku výrazně přibude oprav a rekonstrukcí českých a moravských tratí. Nově se rozběhnou například rekonstrukce hlavních tratí z Prahy do Českých Budějovic, z Ostravy do Žiliny a z Plzně do Chebu. Cestující na trati z Prahy do Budějovic tak musí počítat s tím, že se jim jízda prodlouží na dvě a tři čtvrtě hodiny.
"Do stavby koridorů půjde příští rok přes sedm miliard korun," sdělil náměstek ředitele SŽDC pro dopravní cestu Miroslav Konečný. Z této částky zaplatí tři miliardy stát, zbytek půjde z fondů Unie. Letos se prostaví o dvě miliardy méně.
Opravená trať dovolí vlakům jezdit rychleji, během stavby však lidem zkomplikuje život. Některé spoje mají velmi malou rezervu na přestup.
"Je optimální udělat čas na přestup mezi dvaceti a třiceti minutami. Při méně jak deseti minutách bych na takový přípoj nespoléhala," přiznala Hnulíková.