Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na železnici se chystají velké změny

  1:00aktualizováno  1:00
České železnice čeká na konci roku nebývalé rušno. S novým jízdním řádem od 10. prosince na tratě vyrazí nové rychlíky, první soukromý expresní vlak a začnou velké opravy.

Rychlíků přibude hlavně na kratších tratích. Ilustrační foto. | foto: Jan Nastoupil

Z konečného návrhu nového jízdního řádu, který má MF DNES k dispozici, vyplývá, že přibude rychlíků, a to hlavně na kratších tratích.

"Přibude jich pět procent," potvrdila ředitelka odboru osobní přepravy Českých drah Luďka Hnulíková. Nové spoje pojedou například z Prahy do Hradce Králové nebo do Ústí nad Labem.

Nový jízdní řád je nejštědřejší pro obyvatele Pardubic, přes které jezdí hlavní linky mezi Čechami a Moravou. Místo zhruba 40 spojů bude městem od prosince projíždět téměř 60 rychlých a expresních vlaků.

Někde se zase výrazně posunou dlouho zažité odjezdy vlaků. Třeba ranní spoj z Prahy do Luhačovic pojede krátce před sedmou hodinou, přestože jezdíval až v osm.

"Na vině jsou mimo jiné změny na německých drahách, které se promítají do mezinárodní dopravy, a ta zase ovlivňuje to, jak jedou vlaky u nás," vysvětlila Hnulíková. V Berlíně letos otevřeli nové nádraží a celá Evropa kvůli tomu musela upravit jízdní řády i mezi vesnicemi.

Zásadní dokument se začíná připravovat až rok a půl předtím, než začne platit. "První debaty o trasách mezinárodních vlaků proběhly loni v létě," uvedla Hnulíková.

Vlaků je víc, peněz stejně
O hlavní tahy se hrálo už na začátku roku. Tehdy ministerstvo dopravy poslalo drahám objednávku na rychlíkové spoje.

"Na příští rok má ministerstvo dopravy vyčleněno přibližně 2,3 miliardy korun," řekl Viktor Meca z tiskového odboru. To je téměř stejně jako letos, přesto by to podle něj mělo stačit na úhradu ztráty objednaných spojů.

České dráhy si však každoročně stěžují, že ministerstvo a kraje (ty platí za osobní a spěšné vlaky) jim ztrátu proplácejí nedostatečně. "Úhrada za ztrátu se děje se zpožděním, stává se, že na objednaný počet vlaků pak kraje nenajdou peníze v rozpočtu," řekla Hnulíková.

Na všechny vlaky však daňoví poplatníci ze státního rozpočtu nedoplácejí. Mezinárodní vlaky EuroCity a InterCity stejně jako spoje SC Pendolino nejsou dotované a dráhy se musí snažit, aby jim vydělávaly.

Bez dotací se musí obejít i spoje firmy Railtrans, která chce od prosince jako první soukromý expresní spoj vypravit rychlík mezi Prahou a Ostravou. Vlaky by měly jezdit o čtvrt hodiny déle než pendolino Českých drah.

Opravy zkomplikují život
Nový jízdní řád také počítá s tím, že příští rok oproti letošku výrazně přibude oprav a rekonstrukcí českých a moravských tratí. Nově se rozběhnou například rekonstrukce hlavních tratí z Prahy do Českých Budějovic, z Ostravy do Žiliny a z Plzně do Chebu. Cestující na trati z Prahy do Budějovic tak musí počítat s tím, že se jim jízda prodlouží na dvě a tři čtvrtě hodiny.

"Do stavby koridorů půjde příští rok přes sedm miliard korun," sdělil náměstek ředitele SŽDC pro dopravní cestu Miroslav Konečný. Z této částky zaplatí tři miliardy stát, zbytek půjde z fondů Unie. Letos se prostaví o dvě miliardy méně.

Opravená trať dovolí vlakům jezdit rychleji, během stavby však lidem zkomplikuje život. Některé spoje mají velmi malou rezervu na přestup.

"Je optimální udělat čas na přestup mezi dvaceti a třiceti minutami. Při méně jak deseti minutách bych na takový přípoj nespoléhala," přiznala Hnulíková.



Nejčtenější

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Další z rubriky

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Pivo při degustaci musím spolknout, ochutnávám od rána, říká kontrolorka

Kontrolorka piva Dana Hriczová pracuje v pivovaru Gambrinus už třicet let. (13....

Výroba piva je tak trochu alchymie, ale výsledek by měl být vždy stejný. Proto je třeba ho neustále kontrolovat a na...

Najdete na iDNES.cz