Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na železnici se chystají velké změny

  1:00aktualizováno  1:00
České železnice čeká na konci roku nebývalé rušno. S novým jízdním řádem od 10. prosince na tratě vyrazí nové rychlíky, první soukromý expresní vlak a začnou velké opravy.

Rychlíků přibude hlavně na kratších tratích. Ilustrační foto. | foto: Jan Nastoupil

Z konečného návrhu nového jízdního řádu, který má MF DNES k dispozici, vyplývá, že přibude rychlíků, a to hlavně na kratších tratích.

"Přibude jich pět procent," potvrdila ředitelka odboru osobní přepravy Českých drah Luďka Hnulíková. Nové spoje pojedou například z Prahy do Hradce Králové nebo do Ústí nad Labem.

Nový jízdní řád je nejštědřejší pro obyvatele Pardubic, přes které jezdí hlavní linky mezi Čechami a Moravou. Místo zhruba 40 spojů bude městem od prosince projíždět téměř 60 rychlých a expresních vlaků.

Někde se zase výrazně posunou dlouho zažité odjezdy vlaků. Třeba ranní spoj z Prahy do Luhačovic pojede krátce před sedmou hodinou, přestože jezdíval až v osm.

"Na vině jsou mimo jiné změny na německých drahách, které se promítají do mezinárodní dopravy, a ta zase ovlivňuje to, jak jedou vlaky u nás," vysvětlila Hnulíková. V Berlíně letos otevřeli nové nádraží a celá Evropa kvůli tomu musela upravit jízdní řády i mezi vesnicemi.

Zásadní dokument se začíná připravovat až rok a půl předtím, než začne platit. "První debaty o trasách mezinárodních vlaků proběhly loni v létě," uvedla Hnulíková.

Vlaků je víc, peněz stejně
O hlavní tahy se hrálo už na začátku roku. Tehdy ministerstvo dopravy poslalo drahám objednávku na rychlíkové spoje.

"Na příští rok má ministerstvo dopravy vyčleněno přibližně 2,3 miliardy korun," řekl Viktor Meca z tiskového odboru. To je téměř stejně jako letos, přesto by to podle něj mělo stačit na úhradu ztráty objednaných spojů.

České dráhy si však každoročně stěžují, že ministerstvo a kraje (ty platí za osobní a spěšné vlaky) jim ztrátu proplácejí nedostatečně. "Úhrada za ztrátu se děje se zpožděním, stává se, že na objednaný počet vlaků pak kraje nenajdou peníze v rozpočtu," řekla Hnulíková.

Na všechny vlaky však daňoví poplatníci ze státního rozpočtu nedoplácejí. Mezinárodní vlaky EuroCity a InterCity stejně jako spoje SC Pendolino nejsou dotované a dráhy se musí snažit, aby jim vydělávaly.

Bez dotací se musí obejít i spoje firmy Railtrans, která chce od prosince jako první soukromý expresní spoj vypravit rychlík mezi Prahou a Ostravou. Vlaky by měly jezdit o čtvrt hodiny déle než pendolino Českých drah.

Opravy zkomplikují život
Nový jízdní řád také počítá s tím, že příští rok oproti letošku výrazně přibude oprav a rekonstrukcí českých a moravských tratí. Nově se rozběhnou například rekonstrukce hlavních tratí z Prahy do Českých Budějovic, z Ostravy do Žiliny a z Plzně do Chebu. Cestující na trati z Prahy do Budějovic tak musí počítat s tím, že se jim jízda prodlouží na dvě a tři čtvrtě hodiny.

"Do stavby koridorů půjde příští rok přes sedm miliard korun," sdělil náměstek ředitele SŽDC pro dopravní cestu Miroslav Konečný. Z této částky zaplatí tři miliardy stát, zbytek půjde z fondů Unie. Letos se prostaví o dvě miliardy méně.

Opravená trať dovolí vlakům jezdit rychleji, během stavby však lidem zkomplikuje život. Některé spoje mají velmi malou rezervu na přestup.

"Je optimální udělat čas na přestup mezi dvaceti a třiceti minutami. Při méně jak deseti minutách bych na takový přípoj nespoléhala," přiznala Hnulíková.




Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Benzinky mají oproti 90. letům třetinové marže. Dolů je tlačí konkurence

Pohonné hmoty (ilustrační foto)

Česko patří s téměř čtyřmi tisíci veřejných čerpacích stanic mezi země s nejhustší sítí benzinek. Silně konkurenční...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Najdete na iDNES.cz