Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ostrava řeší, co s nekvalitní dálnicí. Padají další trestní oznámení

  14:00
Ostravskou část dálnice D1 sráží do kolen bobtnající struska v podloží, trhliny na komunikaci i mostech, zábrany kolem praskající opěrné zdi. A řidiči ve městě mohou počítat s dalšími problémy: město čeká oprava Svinovských mostů. Otázkou je, zda se D1 ve městě letos uzavře.

Na ostravské dálnici rychle přibývá řada omezení. | foto: ČTK

Řidiči na Ostravsku si mohou k neplánovaným opravám dálnice D1 ve městě připsat i plánovanou přestavbu starých Svinovských mostů. "Pokud to dovolí počasí a vše bude připravené, jižní most ve Svinově zavřeme pro auta už za týden," říká náměstek ostravského primátora Aleš Boháč.

Řidiči pak neprojedou po mostě z Ostravy Poruby do centra města. Situaci by jim měla ulehčit jízda po bezplatné dálnici D1. Jenže nikdo neví, co ji v následujících měsících vlastně čeká.

Čachry kolem dálnice

Dálnice D1 v Ostravě se vlní kvůli strusce, která bobtná. Investor tvrdí, že ho podvedla stavební firma, která použila méně kvalitní materiál, než si objednal, dokonce s neplatným certifikátem, zaplatit si ale nechala dražší kvalitní strusku. Stavební firma tvrdí, že pokud je pod dálnicí jiná struska, než má být, pak ji napálil dodavatel, od kterého si ji koupila i s dopravou. Kdo tedy vydělal na čachrech se struskou? To by měli zjistit policisté a soudci.

Ačkoli je téměř nová a stále v záruce, je nekvalitní a hrozí její uzavření. Kvůli bobtnající strusce v podloží se totiž silnice vlní, na cestě i mostech se objevují trhliny a další závady.

Ředitelství silnic a dálnic už kvůli tomu na třech mostech snížilo rychlost na 60 kilometrů. U rondelu v Ostravě-Přívoze postavilo přenosné zábrany k popraskané opěrné zdi a chystalo i další podobná opatření.

Pověřený šéf ŘSD René Poruba však netají, že by nejraději nechal dálnici postavit znovu. "Takový paskvil si Ředitelství silnic a dálnic neobjednalo. Zaplatili jsme kvalitní silnici, po které by měli řidiči normálně a bezpečně jezdit. Jako rodilý Ostravák ale vnímám, že po té současné bohužel nemůžou," říká Poruba.

Donedávna ujišťoval radní Ostravy o tom, že po dobu oprav Svinovských mostů, které potrvají celý letošní rok, se dálnice určitě zavírat nebude. Teď už takovou záruku dát nechce.

Tak co se bude na D1 vlastně dít?

Posudků, které ukazují na zjištěné závady, totiž rychle přibývá. A zástupci státu teď rozhodují, co s tím. Ani Poruba proto neví, jaký bude další osud dálnice, tedy zda bude reklamovat jednotlivé závady nebo žádat celkovou přestavbu a kdy to bude. "Nechci předjímat," říká.

Podle něho teď tým odborníků připravuje podklady pro konečné rozhodnutí a pracuje na tom i o víkendech. "Za špatný stav dálnice je zodpovědný zhotovitel. Než zvolíme další postup vůči němu, vypravíme se i s ministrem dopravy za vedením města Ostravy a kraje. Společnou schůzku plánujeme na sobotu 14. ledna. Kromě toho uděláme další sondy do podloží a pozveme nezávislé zahraniční odborníky. Ti posoudí stav dálnice a řeknou, zda má smysl žádat dílčí opravy. Pak rozhodneme, co dál," líčí Poruba.

Reklamace vyřizuje firma Eurovia, která se podílela na stavbě dálnice a pak koupila hlavního zhotovitele, firmu ODS - Dopravní stavby Ostrava.

"V odůvodněných případech se odpovědnosti nebráníme. Část vad jsme uznali a opravy provádíme od roku 2009," říká mluvčí firmy Petra Kučerová.

Problém je podle ní v tom, že investor postupuje v posledních měsících nestandardně. "Nemá zájem o osobní jednání. Místo našich odborníků zve k průzkumným vrtům média, přitom za většinou vad stojí špatné rozhodnutí ŘSD, třeba zanedbaná údržba mostů," tvrdí Kučerová.

A zpochybňuje i účelnost některých opatření ŘSD. "Máme posudek, podle kterého snížená rychlost mostům víc škodí než pomáhá. A trhlinu v opěrné zdi už dávno sledujeme a opravujeme tak, jak doporučili odborníci. Nejde o důsledek našeho zanedbání, ale vliv nestabilního podloží," líčí.

René Poruba nebyl spokojený se způsobem reklamací za dob jeho předchůdců. Proto tento týden odvolal z funkce vedoucího brněnského oddělení, který měl na starosti právě ostravskou dálnici.

"Vytkli jsme mu, že chybí několik prohlídek mostů v Ostravě. A výsledky těch, které byly, vypadají tak, že tam téměř žádné problémy nejsou. Výsledek reklamací je do listopadu 2011 prakticky nulový," zdůvodňuje Poruba, ale jméno odvolaného šéfa zveřejnit nechce.

Hlavně dálnici znovu neplatit z peněz poplatníků

Stát se podle něho snaží, aby dálnici nemuseli znovu platit daňoví poplatníci. I proto podal koncem roku Krajskému státnímu zastupitelství v Ostravě podnět k prošetření možného podvodu se struskou.

Státní zástupce Radim Sobek už podnět předal policii. Řešit jej má odbor hospodářské kriminality. "Z podnětu vyplývají skutečnosti, podle kterých mohl být spáchán podvodu v souvislosti s dodáním jiné strusky, než požadovalo ŘSD," říká Sobek.

Podle něho je podnět formálně podaný na neznámého pachatele, ale směřuje vůči zhotoviteli stavby, firmě Eurovia.

Investor tvrdí, že do podloží dálnice se dostal jiný typ strusky, než který si objednal, a stavební firma si účtovala dražší materiál.

Kromě toho chystá i další trestní oznámení, protože zjistil, že certifikát jednoho typu strusky byl neplatný. "Ztratil platnost krátce po zahájení stavby," říká René Poruba.

Pro Eurovii je to překvapivá informace. "ŘSD nejdříve tvrdilo, že za zvlnění mohou kusy dřeva a železa, což nazvalo odpadem. Když jsme prokázali, že to není pravda, řekli, že jsme vyměnili strusku. I to je nesmysl. Teď se ohánějí certifikátem," tvrdí Kučerová s tím, že strusku si objednali i s dovozem od dodavatele, po kterém nyní vymáhají odškodné 30 milionů korun. Tolik už Eurovia vynaložila na opravu části zvlněné dálnice.

"Pokud se prokáže, že nás dodavatel, kterého si vymínilo ŘSD, podvedl neplatným certifikátem, pak to zvyšuje šanci, že soudní spory vyhrajeme. Po firmě Harsco Metals budeme žádat i další peníze za vzniklé škody," dodala Kučerová.

Krajský soud v Ostravě už loni platebním rozkazem nařídil firmě Harsco Metals, aby zaplatila Eurovii téměř 30 milionů korun. "Ale firma podala odpor, takže zřejmě dojde k soudnímu jednání," říká mluvčí soudu Lucie Böhmová.

Soudních sporů o dálnici D1 bude asi víc. Jde totiž o miliardy. Jejich konec je ale v nedohlednu a výsledek nejistý.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...