Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nabídka ojetin roste, čeká se rekordní dovoz

  0:01aktualizováno  0:01
Tolik ojetých aut jako v letošním roce se do země ještě nikdy nedovezlo. Jen za první tři čtvrtiny roku jich lidé a firmy přivezli 112 tisíc. Pokud příliv vydrží, což se podle odhadů obchodníků dá očekávat, padne letos rekord.

"Celkem lze letos čekat dovoz téměř sto čtyřiceti tisíc vozů," říká Jan Slawish, který zastupuje drobné dovozce.

Stejný odhad uvádí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu, které zastupuje výrobce nových aut a autodílů a s dovozci ojetin již léta zápasí. "Hranice 140 tisíc asi padne, což bude rekord," míní Šípek.

Budou dovozní poplatky?
Velký příliv ojetých aut je balvan, se kterým se snaží už půl roku pohnout vláda a poslanci. Čím více stárne vozový park, tím větší vzniknou v budoucnu problémy s likvidací odpadů.

Mezi hlavní dopady se řadí i fakt, že masivní dovoz ojetin komplikuje život výrobcům nových automobilů, jejichž role v české ekonomice narůstá. Proto vláda navrhuje zatížit dovoz ojetin poplatkem.

Nejvíc, 20 tisíc korun, chce kabinet vybírat u vozů, které nesplňují normy pro uvedení do provozu a které se smějí dovážet pouze na náhradní díly.

I tato auta však podle Šípka často končí na silnicích, neboť existují způsoby, jak v Česku auto přihlásit takzvaně "na papíry" některého již zaregistrovaného auta.

U novějších typů aut vláda navrhuje poplatky od dvou do čtyř tisíc. Peníze mají sloužit jako rezerva na ekologickou likvidaci vyřazených aut. Tento návrh již v létě prošel úvodním hlasováním v parlamentu, ale pak se zasekl při podrobnější debatě uvnitř poslaneckých výborů.

"Vláda s tím chce nesystémově vylepšit rozpočet fondu životního prostředí," uvádí jeden z oponentů, poslanec ODS Martin Říman.

Opozice je více nakloněna argumentům drobných dovozců. "V EU jsou za likvidaci odpovědni výrobci a tyto náklady už kalkulují v ceně vozu. Něco podobného by mělo platit i u nás a pak bychom platili dvakrát," říká Slawisch.

V EU klesne dovozní daň
Jestli debata o poplatcích zamrzne, dovoz ojetin a nabídka na českém trhu naopak stoupne. Existují totiž cesty, jak snížit u ojetin daň z přidané hodnoty. Z opotřebovaného zboží se v unii platí daň zpravidla v zemi původu. V Německu je daň 16 procent oproti českým 22.

Na členství v EU se těší i české bazary. "V příštím roce plánujeme otevřít v Holandsku výkupnu aut," říká mluvčí AAA Auto Magdaléna Drsová. Auta do pěti let stáří v cenách od 150 do 200 tisíc korun jsou podle ní stále žádanější.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.