Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Soulad mezi postoji zaměstnance a vedením firmy je vzácný, říká poradce

  19:04aktualizováno  19:04
Jen každá desátá firma se shoduje s postoji svých zaměstnanců. Při přijímání nových pracovníků je proto vhodné přeskočit fráze jako „změňte s námi svět“ a přejít rovnou ke konfrontaci nároků a očekávání, doporučuje poradce Roman Hřebecký, jenž se tématu náboru v IT věnoval na desátém ročníku konference Webexpo.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vedení společnosti chce dostat svou značku na výsluní, zaměstnanec usiluje jen o co nejvyšší mzdu. Klasický model, který zná asi každý. Firma, kde je pracovník motivovaný a na stejné vlně s vedením, je spíš učebnicový ideál. 

Roman Hřebecký

je poradce a lektor pro design thinking, marketing a obsah. „Vedu firmy k tomu, aby dřív, než začnou tvořit nové produkty, služby nebo marketingové strategie, naslouchaly sobě a svým zákazníkům. Aby přemýšlely o tom, co slyší,“ popisuje svou práci.

Vystudoval Fakultu sociálních studií na Masarykově univerzitě. Pracoval v novinách, v PR, na pozicích copywritera a kreativce. Od roku 2015 vede marketingovou firmu Pábení.

Některé podniky si proto najímají zprostředkovatele, který jim vytváří specifickou náborovou kampaň s cílem obsadit volné pozice vhodně smýšlejícími lidmi, tedy pracovníky, již sdílejí vizi společnosti. Při práci komunikuje náborový tým s řediteli i jednotlivými zaměstnanci. Často přitom zjišťuje, že mezi postoji vedení a zaměstnanců je propast.

„Když se ptáme například personálních oddělení či vedení společnosti, jaká jejich společnost je, dostáváme odpověď: Jsme krásná firma, máme se dobře. Jsme duhová firma plná krásných lidí. Jsme tým, kámoši, nejen kolegové,“ cituje Hřebecký časté holedbání, které od svých klientů slýchává. Že je však realita značně jiná, zjišťuje při své práci ve společnosti Pábení, kterou momentálně řídí a kde se věnuje náborovým kampaním.

Vychází při tom z výzkumu, který nastínil Dave Logan ve své knize Tribal Leadership. Možnosti, jak lidé prostředí ve firmě vnímají, roztřídil Američan do pěti stupňů: Život obecně je na nic. Můj život je na nic. Jsem skvělý, ale ostatní ne. Náš tým je skvělý, ale ostatní ne. My všichni jsme skvělí.

26.dubna 2017 v 04:16, příspěvek archivován: 22.září 2017 v 17:58

Completed #TribalLeadership ( https://t.co/ANuZSKvrrT ) by @DrHalee -Looking forward to hosting Dr Fischer-Wright @bswhealth_CTX on Friday! https://t.co/aHELZSpr0S

Představy ředitelů se však při rozčlenění do těchto kategorií často od postojů zaměstnanců liší. Případy, kdy se v jedné skupině setká ředitel i podřízení, příliš časté nejsou. „Týká se to tak jedné firmy z deseti,“ odhaduje poradce.

„HR mají občas co se společnosti týče vysoké sebevědomí, zejména pak vedení je ještě o fous výš. Když ale jdeme za jejich zaměstnanci, kteří ve firmě opravdu pracují, tak se ty výpovědi liší,“ vysvětluje Hřebecký, který rozhovory s pracovníky v jedné firmě zpravidla stráví 200 až 400 hodin.

Při přijímání nových lidí je podle něj důležité rovnou odkrýt svá očekávání a nároky. „Když ty lidi přemotivujete, nalákáte je například na společnost typu ,my jsme skvělí, ostatní ne‘, ale ve skutečnosti jste na dvojce, tak ti zaměstnanci budou zklamaní a spadnou do emoční propasti,“ vysvětluje Hřebecký.

Častěji však naráží na případy, kdy se firmy podcení a přijmou nedostatečně motivovaného zaměstnance, kterého zajímá jen stanovená pracovní doba a mzda. Pracovní nadšení a morálka ostatních ho pak naopak mohou vyděsit.

„Taky se může stát, že nám ty firmy zaplatí 130 tisíc a na konci vlastně zjistí, že se nedozvěděly nic nového. Stává se to,“ připouští Hřebecký. „Často jsou pak zklamané, ale znamená to vlastně, že dělají svou práci dobře,“ dodává.

Problém rozdílných postojů ve firmě vidí poradce především v neuvědomění. Vedení podle něj bývá hlavou v oblacích, ředitelé mají nereálné vize. „V HR musí udělat třeba deset pohovorů za dva týdny, musí jet na čísla a dodávat nové lidi. Nemají čas se zastavit. A to je to, co jim nabízíme,“ říká Hřebecký.

Autor:


Témata: Pohovor

Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Mlékárny tlačí výkupní ceny mléka dolů. Mají nový argument: dovoz eidamu

Asiago DOP

Mlékárny si předloni zoufaly, že prodělávají na másle. Nyní tomu už tak není. Teď je straší cenový propad eidamu. Mohou...

Finanční arbitr vyřešil jen zlomek stížností, za průtahy musí zaplatit

Ilustrační snímek

Úřad finančního arbitra, který řeší spory spotřebitelů týkající se životního pojištění, úvěrů nebo stavebního spoření,...

Šmejdi vyklidili kulturáky. Útočí na internetu, úřady jsou na ně krátké

Pozvánky na předváděcí akce. Ilustrační snímek.

Předváděcí akce byly loni poprvé prudce na ústupu. Šmejdi se však přesouvají na internet, kde je boj proti nim...

Najdete na iDNES.cz