Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Podchod na každé nádraží, zavelely nové předpisy

  1:16aktualizováno  1:16
Nová či zmodernizovaná nádraží v České republice budou mít nástupiště s podchodem. Podle nových předpisů se totiž musí brát v úvahu, že cestovat vlakem chtějí i například vozíčkáři a nevidomí.

Podchod na nádraží v Praze-Klánovicích | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Nádraží v Malé Skále v Českém ráji na trati mezi Turnovem a Pardubicemi nepatří právě mezi dopravní uzly. Denně tam projede kolem třiceti osobních vlaků a rychlíků, žádné se nekřižují.

Přesto místní budou k vlakům chodit podchodem, nikoli rovnou od výpravní budovy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už projektuje plán, jak na nádraží udělat nástupiště i s podchodem. Jde o součást modernizace stanice, která má cestování zrychlit.

Dnešní podoba nádraží v obci Malá Skála v okrese Jablonec nad Nisou, kraj...

Nádraží v obci Malá Skála.

„Vítáme zkrácení jízdních dob, ale podchod považujeme za zbytečnost a komplikaci pro cestující,“ říká Pavel Blažek, jednatel firmy Korid LK, která patří Libereckému kraji a objednává veřejnou dopravu.

Podobných nádraží s podchodem může v příštích letech výrazně přibývat. Každá nová rekonstrukce totiž bude muset podle nových předpisů vzít v úvahu i to, že na nádraží cestují zdravotně postižení, tedy například vozíčkáři nebo nevidomí. Nezáleží na tom, že po trati nejezdí nízkopodlažní soupravy.

Dosud se ve stanicích velikosti a významu Malé Skály navrhovaly centrální přechody pro cestující na poloostrovní nástupiště, jako například v sousedním Turnově.

Evropská norma z loňského roku však podmínky pro návrh úrovňových přechodů na nástupiště upravila tak, aby přechod mohly neomezeně používat i osoby se sníženou schopností orientace. Zatímco vozíčkářům by stačilo jen vybudování bezbariérového nástupiště, v případě nevidomých je situace horší.

U sousedů dali do kolejiště závory a zvukovou signalizaci

V Německu či Polsku problém vyřešili jinak: umístili do přechodu mezi kolejiště malé závory a zvukovou signalizaci, která varuje před vlakem blížícím se do stanice. V Česku je něco podobného zatím nemožné. „Legislativně ani technicky není zavedeno potřebné zabezpečovací zařízení pro takové přechody,“ vysvětlil Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC, proč je v Malé Skále navržen podchod.

Nařízení se týká všech stanic, které se začnou stavět nebo modernizovat po roce 2015, pokud v té době nebyly v pokročilé fázi přípravy. V praxi to znamená, že pokud SŽDC rozhodne o modernizaci nádraží na jakékoliv lokální trati, bude muset stavět podchod.

Nabízí se přitom otázka, zda by nebylo levnější držet ve stanici stálou službu, která by se o případné nevidomé postarala. „Nařízení Evropské unie se netýká pouze nevidomých, ale i vozíčkářů. A těm jeden člověk přes kolejiště, kde není centrální přechod, nepomůže,“ dodal Illiaš.

SŽDC tvrdí, že by v budoucnu chtělo jít cestou centrálních přechodů se zabezpečovacím zařízením, dosud ale tato varianta není přípustná.
„SŽDC opakovaně, naposledy v loňském roce, navrhovala certifikaci zabezpečovacích zařízení centrálních přechodů. Tato novelizace byla v rámci meziresortního řízení zamítnuta,“ tvrdí Illiaš.

Ministerstvo dopravy odmítnutí vysvětluje tím, že se jednalo o ryze transpoziční charakter novely. Odmítlo proto všechny připomínky, které se přímo netýkaly evropské směrnice. Podle mluvčího Tomáše Neřolda je ale ve Sněmovně už nový návrh zohledňující právě certifikaci zabezpečovacích zařízení centrálních přechodů.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Internetový útok na web Účtenkovky způsobili zahraniční hackeři

Startuje loterie Účtenkovka. Jak v ní soutěžit?

Výpadek webu uctenkovka.cz byl způsoben útokem hackerů ze zahraničních IP adres. Informovalo o tom dnes ministerstvo...

Česko je zemí zaslíbenou nákupům potravin on-line. V Evropě je třetí

(Ilustrační snímek)

Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě. Prodej na internetových obchodech dosáhl letos 2,5...

Další fiasko? Plán ministerstva práce na obměnu IT systému se hroutí

Ilustrační snímek

Plány ministerstva práce na obměnu IT systémů na úřadech práce se hroutí jako domeček z karet. Systém pro agendu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.