Zbourat, nebo prodat. Železničáři brzy dokončí seznam nádraží na odstřel

  21:00
Železničáři už vědí, jak vytřídit nádraží. Nesplní-li podmínky, půjdou nádražní budovy do dražby, nebo je strhnou. Seznam těch ohrožených zatím hotov není, ale už se finišuje. Spočítané to má třeba budova v Mikulově nebo ve Slatinicích na Olomoucku.
Dům na demolici. Nymburská radnice nechtěla odkoupit budovu hlavního nádraží z...

Dům na demolici. Nymburská radnice nechtěla odkoupit budovu hlavního nádraží z konce devatenáctého století, Správa železniční dopravní cesty ji proto do pěti let strhne a na jejím místě postaví novostavbu. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Zatímco nádraží v Berouně, Havířově nebo západní nádraží v Opavě se během letošního roku dočkala anebo dočkají rekonstrukce, jiná nádraží takové štěstí nemají. Železničáři začínají připravovat oficiální soupis zastávek a výpravních budov určených k demolici. Zatím není hotov, ministerstvo dopravy však  před pár dny schválilo koncepci nakládání s osobními nádražími. A podle ní bude nepotřebná nádraží určená k prodeji a demolici vybírat.

Některé budovy už známé jsou. Namále má nádražní budova ve Slatinicích na Olomoucku, Mikulov – Nové Město nebo trojice nádražních budov na frekventované trase mezi Prahou a Berounem ve Všenorech, Srbsku a v Černošicích. O jejich záchranu usiluje tamní občanské sdružení.

Skanzeny komunismu

Nejošklivější česká nádraží

Když redaktor iDNES.cz spatřil zastávku Dolenice na Znojemsku, byl v šoku:...

Podobná občanská iniciativa se pak snaží zachránit výpravní budovu v Nymburku, se kterou železničáři nadále nepočítají a zájem o ni nemá ani město. To sice nedávno odmítlo budovu z konce 19. století od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) koupit, zastupitelé nicméně po státní správě požadují, aby nádraží opravila z vlastních peněz. Ta má jiné plány. Do pěti let chce původní nádražní budovu nahradit novostavbou.

Památka, nebo stará ruina

„Největší problém je, pokud se o opravy nádraží nezajímají místní radnice. Když SŽDC cítí, že samospráva má o nádraží zájem, je cesta k zachování původních historických budov mnohem snazší,“ řekl MF DNES Tomáš Šenberger z katedry architektury stavební fakulty ČVUT.

Ta se koncem loňského roku kvůli plánům železničářů na bourání historických budov a jejich nahrazování obytnými kontejnery obrátila na Národní památkový ústav. „Nahrazení budov (i když zchátralých) triviálními kontejnery nakoupenými podle katalogu a pravděpodobně na základě výběrového řízení za nejnižší ceny, nás v evropském kontextu odsouvá mezi rozvojové země, které nemají prostředky na kvalitní výstavbu nádraží, ani na jejich základní údržbu,“ uvedli v dopise zástupci katedry.

Podle památkového ústavu však nemá smysl chránit všechna historická nádraží. Tomu odpovídá i relativně malý počet železničních budov, které jsou památkově chráněny. Ze zhruba 1 500 železničních objektů jich požívá ochranu asi šest desítek.

Další mohou brzy přibýt. Památkáři totiž provádějí průzkum, ve kterém vybírají nové objekty, které je vhodné mezi památkově chráněné zařadit. Vyhlášení nádraží kulturní památkou je poslední cestou, kterou se železniční nadšenci a občanské spolky snaží předejít jejich bourání. Ne vždy se to však podaří.

Šanci na získání statusu památky nedávno ztratily například výše zmíněné Slatinice nebo typově podobné zastávky v Černošicích, Všenorech a v Srbsku. Naopak novou šanci na zachování má historická výtopna lokomotiv na pražském Zlíchově, kterou ohrožuje plán na výstavbu Radlické radiály. Dřívější rozhodnutí totiž památkový ústav přehodnotil a nově navrhuje, aby objekt sloužící jako muzeum železniční techniky ochranu získal. „Konečné rozhodnutí musí udělat ministerstvo kultury,“ uvedla Eva Dvořáková, která památkový ústav zastupuje při projednávání budoucnosti fondu drážních budov.

Vzoreček a pak bagry

V řadě případů jednání mezi památkáři a správci železnic přinesla výsledky. Citlivé opravy se dočkaly například nádraží Ve Fulneku, Hnojníku nebo v Dobré u Frýdku-Místku. Zajímavě se vyvíjí rovněž projekt rekonstrukce nádraží v severočeských Teplicích. V něm SŽDC přišla s požadavkem na vytvoření většího počtu parkovacích míst. „Po dohodě s památkáři vzniknou v pravém bočním traktu budovy, který by jinak zůstal bez využití,“ dodala Dvořáková. 

Teplické nádraží má však štěstí. Do budovy, která je pro potřeby současné železnice příliš velká, se má stěhovat oddělení finančního úřadu. Jiné budovy, které zatím plán na využití nemají, budou podle nové koncepce posuzovány na základě vzorce, jehož hlavními veličinami jsou význam zastávky a její technický stav.

Šanci na rekonstrukci a další využití budou mít významnější stanice, které využívá vyšší počet cestujících, a zároveň ty, které nejsou příliš zanedbané a jejich oprava tak bude méně finančně náročná. U každé stanice a zastávky budou železničáři v pravidelných intervalech kontrolovat poměr významu zastávky a jejího stavu. Vyšší šanci na opravy budou mít nádraží v přestupních bodech na dálkové spoje.

Budovy, které pro železnici využití ztratí, nabídne SŽDC nejdříve státním institucím a následně obcím. Pokud žádná z veřejných institucí zájem neprojeví, nabídnou je železničáři k prodeji firmám nebo soukromým zájemcům. Posledním řešením je demolice.

Kromě celkové likvidace materiál počítá také s možností zbourání části nádraží, což je nazýváno optimalizací velikosti budov. SŽDC takové řešení podle památkářů nejnověji prosazuje u budovy místního nádraží v Prostějově. Místo demolice by budova mohla stát dál, avšak ve značně omezené velikosti – bez patra a bočních křídel.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...