Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016 | foto: Yan Renelt, MAFRA

V nádražích budou sídlit úředníci i policisté, rekonstrukce se zpožďují

  • 17
Rok po převodu nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty se opravy železničních stanic rozbíhají pomaleji, než stát původně předpokládal. Většina projektů na rekonstrukce, které SŽDC s koupí nádraží převzala, se totiž předělává. Prostory nádraží mají využívat i úředníci či policisté.

„Měli jsme rozdílné představy než České dráhy. Ty řešily často jen havarijní stav části budovy. My se na nádraží díváme komplexně,“ říká náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Jen letos má jít na opravu bezmála 600 milionů korun.

SŽDC už loni oznámila, že chce na nádraží přilákat státní úřady nebo jiné organizační složky. První takový příklad bude v Prostějově. SŽDC nádraží upravila tak, aby sem policie přestěhovala z nevyhovujících prostor jedno z obvodních oddělení. Působit by tu měla od září, SŽDC jí bude kanceláře pronajímat zdarma.

„Slibujeme si od toho větší oživení nádraží, přivede to sem další lidi, a tím pádem budou zajímavější pro podnikatele i naše komerční prostory,“ dodal Drmola. SŽDC podle něj jedná o pronájmu prostor prostějovského nádraží i s dalšími úřady.

SŽDC dokončila podrobný plán, kdy a jak chce modernizovat 150 železničních stanic, po schválení ho chce představit na konci léta. Podle Drmoly byl klíčem k výběru především stav nádraží a to, kolik lidí stanicemi projde.

Rekonstrukce mají být důkladné. „Nádraží jsou předimenzovaná, v některých případech proto zrušíme například některé přístavby. Rozhodně ale nebudeme žádné nádraží úplně bourat,“ dodal Drmola.

Dotace od EU zatím nejsou

V seznamu oprav bude i pražské hlavní nádraží, jehož provoz převzala SŽDC loni od Grandi Stazioni, protože italská firma neopravila včas historickou budovu.

Na projekt její rekonstrukce SŽDC vypsala soutěž. Zatím řeší opravy exteriéru, pak bude plánovat využití budovy. „Plány na hotel či podobná zařízení jsou nereálné. Naší snahou bude prostory zaplnit kancelářemi pro naše zaměstnance. Dosud máme budovy na spoustě míst po Praze a chceme je sestěhovat,“ uvedl Drmola.

Chátrající nádraží procházejí ozdravnou kúrou, stála zatím čtvrt miliardy

Jedním z důvodů převodu nádraží na SŽDC byla i možnost čerpat evropské dotace na jejich rekonstrukci, kterou České dráhy jako akciová společnost mít nemohly. Tato myšlenka je ale zatím jen na papíře.

Ministerstvo dopravy ze svého Operačního programu doprava 2 nevypsalo jedinou výzvu, ze které by bylo možné peníze čerpat. Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici půjde získávat peníze na opravy nádraží v rámci projektů na modernizace některých tratí.

Nádraží projdou ještě jinou proměnou, ale postupnou. SŽDC si vybralo nové logo, součástí nové korporátní identity bude i nový informační systém na nádražích, kde by mělo dojít ke sjednocení informačních tabulí.

Ještě letos zahájí SŽDC rekonstrukce nádraží v Břeclavi, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Lipníku nad Bečvou, Přerově a Sokolově. Před dokončením je poslední etapa rekonstrukce náchodského nádraží přibližně za 14 milionů korun.

Podle Drmoly čeká SŽDC i soutěžení nájmů prostor na nádražích. Dosud jde o smlouvy uzavřené většinou ještě za Českých drah, které SŽDC prodloužilo. „Chceme jít cestou balíčků, kdy budeme nabízet v jedné soutěži atraktivnější nádraží společně s těmi, kde tolik lidí nechodí. Chceme, aby zákazníci měli na všech hlavních stanicích podobný standard nabídek služeb,“ vysvětlil Drmola.

SŽDC má připravené i zavedení takzvaného staničního poplatku za používání nádraží. To by platil každý dopravce a šlo by o obdobu letištních tax, které jsou běžné například v Německu. Novela zákona o drahách už jeho výběr umožňuje. „Metodiku máme hotovou, ale je to politické rozhodnutí. Nečekám, že by se zavedl dříve než v roce 2019,“ doplnil náměstek.