(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

SŽDC hodlá oživit česká nádraží. Opravy spolknou osm miliard

  • 88
První rok nádraží v rukou Správy železniční dopravní cesty připomínal investiční rozcvičku. Teď přichází ostrý pětiletý maraton rekonstrukcí. Do oprav přiteče přes osm miliard korun. Ročně se sbíječky zavrtají do více než stovky staničních budov a zastávek a připraví se celkové opravy padesátky nádraží.

V letošním roce správa železnic utratí za opravy 600 milionů korun, dalších 45 milionů půjde na velké rekonstrukce sedmi nádraží: v Břeclavi, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Lipníku nad Bečvou, Přerově a Sokolově.

Do toho se připravují projekty za dalších 74 milionů. To je ale jen začátek. Masivnější investice teprve přijdou. Celkem SŽDC do roku 2022 utratí 8,4 miliardy korun, informoval úřad na tiskové konferenci.

„V dalších letech se bude částka na větší stavební akce dále zvyšovat. Připravují se modernizace pražského hlavního nádraží, českobudějovického a také hlavního nádraží v Plzni nebo v Pardubicích,“ říká generální ředitel úřadu Pavel Surý.

První výsledky jsou už podle ministra dopravy Dana Ťoka vidět. Nádraží získala z majetku Českých drah do svých rukou správa železnic před rokem. „Každý, kdo pravidelně cestuje vlakem však potvrdí, že nás v této oblasti čeká ještě mnoho práce. Modernizovaných nádraží ale bude v příštích letech rapidně přibýval,“ podotkl ministr.

První opravená nádraží se otevřou v příštím roce, který bude rokem projektových příprav. Jen zahájení nebo pokračování realizací spolkne kolem půl miliardy korun.

Kromě toho začnou v roce 2018 opravy staničních budov v Bílině, Frenštátu pod Radhoštěm, Křižanově, Šternberku a Huštěnovicích. Začne také dlouho očekávaná přestavba kolínského nádraží.

V roce 2019 bude významný, protože dojde i na přestavbu frekventovaných míst: pražského hlavního nádraží, nádraží v Berouně, Českých Budějovicích, Plzni, Jihlavě, Chodově nebo pražského smíchovského nádraží.

Až do roku 2022 bude rozsah oprav přibývat tempem padesát nových projektů na větší revitalizace. Tato fáze spolkne dalších zhruba 900 milionů korun.

„Celkově za pět let částečně opravíme téměř 400 nádraží a 160 kompletně zrevitalizujeme,“ uvedl Tomáš Drmola, náměstek generálního ředitele SŽDC.

Větší modernizace nádraží
MístoZačátek pracíNáklady (mil. Kč)
Praha hlavní nádraží 2019 945
Praha-Smíchov2019160
České Budějovice2019165
Znojmo202088
Cheb2022149
Chlumec nad Cidlinou202053
Liberec2021119
Ostrava-Vítkovice202164
Nezamyslice202149
Plzeň hlavní nádraží2020325
Beroun201955
Kralupy nad Vltavou202072
Most 2020146
Jihlava201965
Zdroj: SŽDC. Výběr nejdražších projektů
,