Modernizace žďárského nádraží by měla být provedena jiným způsobem, například ve spolupráci se samosprávami, řekla Markéta Krausová z tiskového odboru Českých drah.
Budova byla postavena před 40 lety na trati, po níž jezdí i rychlíky mezi Prahou a Brnem. Denně jí projde několik tisíc cestujících; zázemí poskytuje i pro sousední autobusové nádraží. Větší opravy se ale zatím neprováděly.
Město je zklamané
"Jsme zklamaní. Když se podíváte po hale, je to hodně omšelé," uvedla žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová. Podotkla, že vzhledem k velkému počtu cestujících by nádraží mělo mít u drah prioritu. Radnice neuvažuje o tom, že by se na jeho modernizaci finančně podílela. Město nyní chystá projekt na přestavbu sousedního autobusového nádraží.
"Tam bych viděla nějaký prostor, kde by se naše snahy mohly protnout," řekla Zvěřinová.
České dráhy zatím na Vysočině pronajaly pouze nádraží v Havlíčkově Brodě.
Společnost AŽD do něj slíbila investovat desítky milionů korun za pronájem na 30 let. V tomto městě se také podařilo provázat vlakové nádraží s autobusovým; nový autobusový terminál v sousedství dráhy nyní s podporou EU postavilo město.
Na vlakovém nádraží budou společné pokladny a také
informační tabule s odjezdy vlaků i autobusů, a to do 9. prosince, kdy bude nové autobusové nádraží otevřeno.
Vlakovým nádražím již nyní denně prochází kolem 6000 cestujících. Hala byla stejně jako ve Žďáru postavena zhruba před čtyřmi desítkami let a mezi nádražími v Česku patří k mladším, přesto má řadu závad. Firma AŽD, která nádraží převzala v tomto roce, již asi za pět milionů korun opravila střechu.
Pomáhá soukromý kapitál
V suterénu vznikly nové šatny a sociální zařízení pro železničáře. Nyní firma pracuje na obnově dalších prostor uvnitř haly. V projektu Živá nádraží hledají dráhy nájemce pro 120 nádraží v zemi. Podle údajů z letošního června byli zatím vybráni asi u 21 lokalit.
Na Vysočině se výběrové řízení nyní chystá na obě jihlavská nádraží a jeho vyhlášení se zvažuje také u nádraží v Pelhřimově.