náhledy
Železniční stanice v belgických Antverpách je v provozu od roku 1905, kdy nahradila původní terminál. Kvůli zavádění vysokorychlostní železnice bylo nutné provést další rozsáhlou rekonstrukci, která skončila v roce 2009.
Autor: Profimedia.cz
V tomtéž roce ji americký časopis Newsweek označil za čtvrtou nejkrásnější železniční stanici na světě. V roce 2011 ji organizace Europa Nostra ocenila jako důležitou součást evropského kulturního dědictví.
Autor: Getty Images
Nádraží Čhatrapatiho Šívádžího v Bombaji patří v největším indickém městě k nejvýznamnějším kulturním památkám. Celkem zabírá plochu o velikosti téměř tři hektary. Její budova v sobě kombinuje gotické prvky s tradiční indickou architekturou.
Autor: Getty Images
Nádraží původně neslo jméno britské královny Viktorie, jeho stavba začala v roce 1878 a trvala 10 let. Dnes jím kromě turistů denně projdou více než tři miliony cestujících. Od roku 2004 je stanice zapsaná v seznamu UNESCO.
Autor: Profimedia.cz
Také Grand Central Terminal v New Yorku přitahuje kromě cestujících i turisty. Dohromady jím denně projde zhruba 750 tisíc lidí. Newyorská železniční stanice má ve dvou podlažích celkem 44 nástupišť, což je nejvíc ze všech nádraží na světě.
Autor: Getty Images
Veřejnosti se poprvé otevřela v únoru 1913, postupně se kromě důležitého dopravního uzlu stala také vyhledávanou nákupní či gastronomickou destinací. Jejím symbolem jsou vypuklé hodiny nacházející se uprostřed nádražní haly. V ní visí i velká americká vlajka, kterou zde provozovatelé umístili pár dní po teroristických útocích 11. září 2001.
Autor: Getty Images
Impozantní fasáda istanbulského nádraží Haydarpaşa přežila více než století turbulentní a někdy tragické historie od kolapsu Osmanské říše přes první světovou válku a deportace Arménů až po požár v roce 2010, který zničil střechu budovy.
Autor: Profimedia.cz
Leží na nábřeží bosporského průlivu, jižně od stejnojmenného přístavu. Až do přerušení železničního provozu v roce 2013 zde byla k dispozici i trajektová doprava. Od té doby stanicí kvůli modernizaci turecké železniční sítě neprojel jediný vlak.
Autor: Profimedia.cz
Madridskou železniční stanici Atocha využívají kromě regionálních spojů z jihu Španělska také vysokorychlostní vlaky AVE z Barcelony, Zaragozy či Sevilly. Na nádraží se nachází i pomník obětem teroristických útoků v madridských vlacích z roku 2004.
Autor: Profimedia.cz
Největší nádraží v Madridu je známé především botanickou zahradou, která se nachází uvnitř původní historické budovy. Ta je v provozu od roku 1892, přičemž na její výstavbě se podílel i francouzský konstruktér Gustave Eiffel. Železničnímu provozu však už neslouží, v roce 1992 ji nahradil modernější terminál.
Autor: Profimedia.cz
První vlak přijel na londýnský železniční terminál St Pancras v roce 1868. O pár let později nádraží doplnil hotel v novogotickém stylu, který fungoval do roku 1935. V roce 2011 otevřel znovu a nabízí v historických prostorech luxusní pětihvězdičkové ubytování.
Autor: Getty Images
Celý komplex St Pancras prošel na začátku 21. století renovací za 800 milionů liber (téměř 23 miliard korun). Nyní slouží i jako konečná pro rychlovlaky Eurostar.
Autor: Getty Images
Unikátní nádraží v oblasti Hua Hin v Thajsku bylo postaveno v roce 1926, kdy nahradilo původní železniční stanici.
Autor: Profimedia.cz
Charakterizují jej vyřezávané dřevěné sloupy a obložení. Železniční stanice je pýchou místních a hlavní turistickou atrakcí v širokém okolí.
Autor: Profimedia.cz
Současnou podobu dala nádraží v japonském městě Kanazawa rozsáhlá rekonstrukce z let 1998 až 2005. Budova nyní představuje kombinaci moderní architektury s některými tradičními japonskými prvky a patří k předním turistickým atrakcím města.
Autor: Getty Images
Její popularitě přispělo i rozšíření jedné z linek rychlovlaku Šinkansen do Kanazawy v roce 2015. Kromě nádraží se v ní nachází i řada obchodů, restaurací a hotel.
Autor: Getty Images
Nádraží Blíževedly v Libereckém kraji se v loňském roce stalo vítězem soutěže Nejkrásnější nádraží ČR, která od roku 2007 probíhá prostřednictvím celostátní ankety.
Autor: Tomáš Lánský, 5plus2.cz
Projekt organizuje Asociace Entente Florale a upozorňuje tak na stav železničních stanic v České republice. Do soutěže může kdokoli nominovat jakékoli nádraží a vítěz se každoročně vyhlašuje v Senátu. V roce 2017 asociace obdržela 7604 platných hlasů.
Autor: ČTK