Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadzvuková letadla se vracejí. První mají začít létat za sedm let

  6:00aktualizováno  6:00
Od ukončení nadzvukových komerčních letů strojů Concorde byla rychlost nad jeden mach doménou armády. Civilní lety od roku 2003 rychlost zvuku nepřekonávají. To by se však brzy mělo změnit. Tři americké firmy totiž vyvíjejí nadzvuková civilní letadla, která mají začít operovat v roce 2025.

Společnost Boom Technology plánuje vyrábět nadzvukové letadlo XB-1 pro 55 pasažérů. | foto: Boom Technology

Boom Supersonic, Aerion Supersonic a Spike Aerospace – tak se jmenují společnosti, vyvíjející civilní nadzvuková letadla. Po neslavném konci strojů typu Concorde, který se nesl ve znamení tragické havárie a prodělků, byla letadla překonávající rychlost 1 225 kilometrů v hodině, tedy jeden mach, spíše tabu. Výše zmíněné firmy jsou však nyní velmi blízko jejich znovuuvedení na trh.

Cíl: překonat Concorde

KVÍZ: Kolik lidí má fóbii z létání a které aerolinky mají v logu ptáka?

Technologie umožňující dopravnímu letadlu dosáhnout nadzvukové rychlosti není sama o sobě náročná. Výzvou je vytvořit letadlo, které bude ekologičtější, levnější a tišší než Concorde. „Concorde předběhl svou dobu,“ řekl BBC zakladatel Boom Supersonic Blake Scholl. „Byl však velmi neefektivní, pokud jde o palivo, a jeho provoz stál příliš mnoho peněz,“ dodal.

Překonat problémy Concordu je tak hlavním cílem výrobců nadzvukových letadel. Nové stroje maximálně využívají superlehké materiály, značně snižující spotřebu paliva. Moderní motory navíc na dosažení rychlosti zvuku nepotřebují přídavné spalování, jak Scholl řekl serveru Wired. Dva problémy jsou tedy vyřešeny.

Jde to i tiše

Nejproblémovější je však hlasitý aerodynamický třesk. To je jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch a zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“. Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu nebo malé explozi.

Fotogalerie

Tento zvuk je nejen velmi nepříjemný, za určitých podmínek může způsobit i hmotné škody (například rozbít okna). Z těchto důvodů směl Concorde létat nadzvukovou rychlostí pouze nad mořem. Legislativa povoluje nadzvukové lety nad pevninou jen vojenským strojům.

Americká NASA poskytla firmě Lockheed Martin, spolupracující s Aerion Supersonic, grant na vývoj letadla s označením X-59 QueSST. To je schopné dosáhnout rychlosti až 1,42 machu a zvuk, který přitom vydává, přirovnávají Američané k zabouchnutí dveří od auta. V létě 2022 by mělo začít přelétat nad Spojenými státy. Bude tam sbírat data o tom, jak na jeho průlet reagují lidé a zvířata.

Nadzvukoví rivalové, současní i minulí

  • Aerion Supersonic AS2 – maximální rychlost 1,4 Ma, 12 pasažérů. Společnost slibuje „neslyšný let“. První komerční lety naplánovány na rok 2026
  • Boom Supersonic XB-1 – maximální rychlost 2,2 Ma, 55 pasažérů. Měl by být třicetkrát tišší než Concorde. První komerční lety naplánovány na rok 2025
  • Spike Aerospace S-512 – maximální rychlost 1,6 Ma, 12–18 pasažérů. První komerční lety naplánovány na rok 2025
  • Concorde – maximální rychlost 2,04 Ma, 92–128 pasažérů. Létal mezi lety 1976–2003
  • Tupolev Tu-144 – maximální rychlost 1,8 Ma, 140 pasažérů. Létal mezi lety 1977–1978

Klíčem k tiššímu překonání zvukové bariéry je správný design. Technologie X-59 však funguje jen na malé stroje – velkých tichých nadzvukových letadel se tak asi nedočkáme.

Ne dražší než první třída

Letenka v Concordu někdy stála až čtyřikrát víc, než první třída v konvenčním letadle. Všechny tři výše zmíněné společnosti však tvrdí, že jejich lety budou časem stát podobně, jako business class v tradičním stroji.

„Bude to asi tak pět tisíc dolarů (přibližně 110 tisíc korun – pozn. redakce). To je pořád relativně drahé – ale pokud si můžete dovolit létat v první třídě, můžete si dovolit i doletět do cíle za poloviční čas,“ řekl BBC Scholl. V loňském roce letělo v business class různých společností přibližně dvanáct procent všech pasažérů (480 milionů lidí).

Úspora času je při létaní rychlostí vyšší než jeden mach značná. Příkladem může být cesta z Šanghaje do Los Angeles – za použití nadzvukových strojů by se její délka zkrátila z dvanácti hodin na šest.

Stroje firmy Boom Supersonic si již předobjednaly Japan Airlines a Virgin Group Richarda Bransona. Měly by začít létat v letech 2024 až 2026. Aerion Supersonic prozatím nemá žádné objednávky, jejich design však posvětila vesmírná agentura NASA.

Podívejte se na přistání nadzvukového Concordu v Praze:



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Hrdá končí ve vedení české CEFC. Z představenstva odešla z vlastní vůle

Marcela Hrdá

Po dvou a půl letech skončila ve vedení české společnosti CEFC Group (Europe) Company čínské skupiny CEFC China...

Dodavatelé energií příliš riskovali, některým hrozí krach

Ilustrační snímek

Dodavatelé energií dlouhou dobu spoléhali na to, že elektřina jen zlevňuje. Jenže před dvěma lety se situace na...

Pražané jsou hladoví a jídlo musí mít včas, říká šéf Uber Eats

Tomáš Peťovský, šéf Uber Eats.

Nejdůležitější je dodat zákazníkům jídlo včas, říká Tomáš Peťovský, šéf české pobočky Uber Eats. Americká firma nedávno...

Najdete na iDNES.cz