Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nadzvuková letadla se vracejí. První mají začít létat za sedm let

  6:00
Od ukončení nadzvukových komerčních letů strojů Concorde byla rychlost nad jeden mach doménou armády. Civilní lety od roku 2003 rychlost zvuku nepřekonávají. To by se však brzy mělo změnit. Tři americké firmy totiž vyvíjejí nadzvuková civilní letadla, která mají začít operovat v roce 2025.
Společnost Boom Technology plánuje vyrábět nadzvukové letadlo XB-1 pro 55...

Společnost Boom Technology plánuje vyrábět nadzvukové letadlo XB-1 pro 55 pasažérů. | foto: Boom Technology

Boom Supersonic, Aerion Supersonic a Spike Aerospace – tak se jmenují společnosti, vyvíjející civilní nadzvuková letadla. Po neslavném konci strojů typu Concorde, který se nesl ve znamení tragické havárie a prodělků, byla letadla překonávající rychlost 1 225 kilometrů v hodině, tedy jeden mach, spíše tabu. Výše zmíněné firmy jsou však nyní velmi blízko jejich znovuuvedení na trh.

Cíl: překonat Concorde

KVÍZ: Kolik lidí má fóbii z létání a které aerolinky mají v logu ptáka?

Technologie umožňující dopravnímu letadlu dosáhnout nadzvukové rychlosti není sama o sobě náročná. Výzvou je vytvořit letadlo, které bude ekologičtější, levnější a tišší než Concorde. „Concorde předběhl svou dobu,“ řekl BBC zakladatel Boom Supersonic Blake Scholl. „Byl však velmi neefektivní, pokud jde o palivo, a jeho provoz stál příliš mnoho peněz,“ dodal.

Překonat problémy Concordu je tak hlavním cílem výrobců nadzvukových letadel. Nové stroje maximálně využívají superlehké materiály, značně snižující spotřebu paliva. Moderní motory navíc na dosažení rychlosti zvuku nepotřebují přídavné spalování, jak Scholl řekl serveru Wired. Dva problémy jsou tedy vyřešeny.

Jde to i tiše

Nejproblémovější je však hlasitý aerodynamický třesk. To je jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch a zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“. Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu nebo malé explozi.

Tento zvuk je nejen velmi nepříjemný, za určitých podmínek může způsobit i hmotné škody (například rozbít okna). Z těchto důvodů směl Concorde létat nadzvukovou rychlostí pouze nad mořem. Legislativa povoluje nadzvukové lety nad pevninou jen vojenským strojům.

Americká NASA poskytla firmě Lockheed Martin, spolupracující s Aerion Supersonic, grant na vývoj letadla s označením X-59 QueSST. To je schopné dosáhnout rychlosti až 1,42 machu a zvuk, který přitom vydává, přirovnávají Američané k zabouchnutí dveří od auta. V létě 2022 by mělo začít přelétat nad Spojenými státy. Bude tam sbírat data o tom, jak na jeho průlet reagují lidé a zvířata.

Nadzvukoví rivalové, současní i minulí

  • Aerion Supersonic AS2 – maximální rychlost 1,4 Ma, 12 pasažérů. Společnost slibuje „neslyšný let“. První komerční lety naplánovány na rok 2026
  • Boom Supersonic XB-1 – maximální rychlost 2,2 Ma, 55 pasažérů. Měl by být třicetkrát tišší než Concorde. První komerční lety naplánovány na rok 2025
  • Spike Aerospace S-512 – maximální rychlost 1,6 Ma, 12–18 pasažérů. První komerční lety naplánovány na rok 2025
  • Concorde – maximální rychlost 2,04 Ma, 92–128 pasažérů. Létal mezi lety 1976–2003
  • Tupolev Tu-144 – maximální rychlost 1,8 Ma, 140 pasažérů. Létal mezi lety 1977–1978

Klíčem k tiššímu překonání zvukové bariéry je správný design. Technologie X-59 však funguje jen na malé stroje – velkých tichých nadzvukových letadel se tak asi nedočkáme.

Ne dražší než první třída

Letenka v Concordu někdy stála až čtyřikrát víc, než první třída v konvenčním letadle. Všechny tři výše zmíněné společnosti však tvrdí, že jejich lety budou časem stát podobně, jako business class v tradičním stroji.

„Bude to asi tak pět tisíc dolarů (přibližně 110 tisíc korun – pozn. redakce). To je pořád relativně drahé – ale pokud si můžete dovolit létat v první třídě, můžete si dovolit i doletět do cíle za poloviční čas,“ řekl BBC Scholl. V loňském roce letělo v business class různých společností přibližně dvanáct procent všech pasažérů (480 milionů lidí).

Úspora času je při létaní rychlostí vyšší než jeden mach značná. Příkladem může být cesta z Šanghaje do Los Angeles – za použití nadzvukových strojů by se její délka zkrátila z dvanácti hodin na šest.

Stroje firmy Boom Supersonic si již předobjednaly Japan Airlines a Virgin Group Richarda Bransona. Měly by začít létat v letech 2024 až 2026. Aerion Supersonic prozatím nemá žádné objednávky, jejich design však posvětila vesmírná agentura NASA.

Podívejte se na přistání nadzvukového Concordu v Praze:

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Jako nemluvňata. Japonci ve velkém podléhají investičním podvodům

20. května 2024

Rostoucí japonská burza s sebou nese i odvrácenou stranu: investiční podvody. V posledním čtvrtletí...

Nástupní mzdy v energetice stouply o třetinu. Je to výkyv, vysvětlují experti

20. května 2024

Údaje o nástupních mzdách, jak je sleduje pracovní portál JenPráce.cz, vykázaly v dubnu zajímavou...

ČEZ navrhl dividendu 52 Kč na akcii, celkem 28 miliard. Loni vyplatil trojnásobek

20. května 2024  17:58

Vedení energetické skupiny ČEZ navrhlo vyplacení dividendy ve výši 80 procent z loňského očištěného...

Ryanair přepravil víc lidí a má rekordní zisky. Překonaly odhad analytiků

20. května 2024  14:59

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings v uplynulém finančním roce zvýšila zisk o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...