Nařízení, které by mělo vstoupit v platnost v roce 2013, má podle EU členským státům pomoci k hospodářskému růstu i růstu zaměstnanosti tím, že přesouvá zdanění práce na zdanění spotřeby.
V případě motorových paliv by měl hlavní dopad návrhů Bruselu spočívat v tom, že skončí současné "pokřivené" zdaňování benzínu a nafty, kde je nafta, i přes svůj vyšší obsah oxidu uhličitého, zdaňována nižší sazbou na litr ve všech státech EU s výjimkou Británie.
Zvýšením sazeb u nafty nebo jejich snížením u benzinu by tak měly členské státy zdanění vyrovnat.
"Ta myšlenka je naprosto šílená," řekl ČTK europoslanec Miroslav Ouzký (ODS) z výboru pro životní prostředí. Podle něho už nyní rostoucí ceny fosilních paliv jsou schopné podvázat evropskou ekonomiku a zhoršit její konkurenceschopnost.
"Ceny nafty, na rozdíl od benzínu, se navíc zásadním způsobem promítají do ceny každého výrobku včetně potravin nebo veřejné dopravy. Naštěstí podléhají všechna rozhodnutí EU v daňových otázkách jednomyslnému schválení. Pevně věřím, že členské státy jakékoli pokusy o umělé zdražování nafty odmítnou," podotkl Ouzký.