Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dohodnuto, nouzová nafta z Německa by se státu měla vrátit za půl roku

  8:24aktualizováno  10:32
Česká republika se dohodla na vrácení zásob nafty ze skladů zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Po mnohahodinovém jednání v Mnichově se na tom dohodli zástupci české Státní správy hmotných rezerv (SSHR), insolvenční správce firmy a nový majitel skladu. Nafta by se do Česka měla vrátit za půl roku.

V podniku Mero spravují ropné rezervy České republiky(18. července 2012, Nelahozeves). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Areál společnosti Viktoriagruppe, kde je česká nafta za zhruba 1,2 miliardy korun uskladněna, získá německá firma Krailling Oils Development majetkově propojená s firmou Fau z Přerova.

„Náš pan předseda Pavel Švagr jednal od včerejška s insolvenčním správcem, který sklad dosud spravoval a který se jej rozhodl prodat nejvyšší nabídce. Tu podala společnost Krailing Oils Development a my jsme potřebovali s novým majitelem uzavřít dohodu o tom, že ví, že je tam nafta, která patří České republice, že ji potřebujeme odvézt,“ uvedl pro iDNES.cz mluvčí Správy státních hmotných rezerv Jakub Linka.

Firma Krailing Oils Development je podle německých médií navázána na českou společnost obchodující s palivy FAU. Ta má sídlo v Opavě je vlastníkem a provozovatelem daňového skladu v Přerově.

„Nejsou samozřejmě ještě odstraněny všechny překážky, je třeba ještě opravit železniční vlečku, tak aby bylo možné naftu odvézt, a pak bude potřeba provést vyskladnění. Doufejme, že dohoda vytváří předpoklady pro to, aby se problém vyřešil,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka.

S insolvenčním správcem se Česko přelo o vlastnictví zhruba 80 milionů litrů nafty, které si do skladu v Kraillingu v minulosti uložila Správa státních hmotných rezerv, od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014.

Insolvenční správce Mirko Möllen v polovině února umožnil Česku naftu ze skladu odvézt, nepotvrdil ale SSHR vlastnické právo k naftě. Odvoz paliva navíc komplikuje porouchaná železniční vlečka v kraillingském areálu.

„Stavební povolení a další žádosti na drážní úřad musí podat majitel vlečky a skladu, takže je tam nutná spolupráce. Nový majitel by měl během dvou měsíců vlečku opravit a ihned, jak bude opravená, SSHR začne s odvozem nafty do České republiky. Odvoz by mohl trvat šest až osm měsíců, protože tam jsou desítky milionů litrů nafty,“ dodal Linka.

Původně se uvažovalo i o tom, že by vlečku na své náklady opravil český stát prostřednictvím SSHR, v květnu byla na projekt vypsána veřejná zakázka.

Stav vlečky v Kraillingu:

Autoři: ,



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Cukrový strašák obchází Evropu. S nadváhou mají zatočit lehké coly

cukr

Coca-Cola a Pepsi Cola svorně rozjely taktiku na větší podporu bezkalorických nápojů. Výrobci colových nápojů jsou...

Stavby chceme urychlit, spoustu jich však brzdí aktivisté, říká Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ve volebním štábu strany v Praze. (21. října 2017)

Ministrovi dopravy Danu Ťokovi kritici vyčítají postup v zakázce na provoz mýta či pomalou dostavbu dálniční sítě. „Bez...

Česko má desítky problémových projektů, které Unie nezaplatí

Termální lázně v Chrastavě

Česko má za období 2007 až 2013 nárok na 697 miliard korun z Bruselu. Zároveň za toto období do unijního rozpočtu...

Najdete na iDNES.cz