Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselů ubývá, spotřeba nafty v Česku však dál roste. Táhnou ji kamiony

  1:00aktualizováno  1:00
Úbytek dieselových vozů na českých silnicích není poznat. Na stojanech českých pump spotřeba nafty roste, zatímco benzin lehce ztrácí. Ukazují to statistiky o registracích nových vozidel a spotřebě pohonných hmot. Hlavním důvodem je především rostoucí nákladní doprava, kde je nafta klíčovým palivem. Zelená vozidla se v Česku zatím moc neuchytila.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Leila Hamdanová pro iDNES.cz

Prodej benzinů za první čtvrtletí letošního roku klesl o 0,6 procenta, ale nejde zdaleka o tak rychlý trend poklesu spotřeby jako ještě před rokem 2014. „Oproti roku 2003 je spotřeba benzinu u nás o čtvrtinu nižší,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Jako důvod zastavení velkého propadu vidí především oživení ekonomiky i ceny pohonných hmot, které s propadem ceny ropy výrazně klesly. „V nadcházející hlavní motoristické sezoně očekávám návrat k nárůstu spotřeby automobilových benzinů,“ dodal Loula.

V hlavní roli kamiony

Prodeje nafty v Česku stouply za první čtvrtletí o 3,8 procenta, od roku 2010 téměř o pětinu. Za růstem je především silný růst kamionové dopravy, který je patrný na mýtných branách.

Prodej nových dieselů sice klesá, spotřeba nafty ale roste.

Prodej nových dieselů sice klesá, spotřeba nafty ale roste.

Václav Loula navíc upozorňuje, že starší dovážené vozy do Česka jsou zatím hlavně dieselové.

Nafta spotřebě pohonných hmot u nás dominuje, tvoří 73 % celkové spotřeby. „Pro kamiony jsme tranzitní země, a tak je podíl spotřeby nafty zvyšován mezinárodní kamionovou dopravou,“ dodal Loula.

Vývoj prodejů nových aut na naftu ukazuje, že v budoucnu by měl podíl nafty na celkovém odbytu čerpacích stanic klesat. Pokles podílu naftových motorů se některé vlády snaží podpořit nejen restrikcemi, například ve Velké Británii oznámili spuštění „šrotovného“ pro majitele starších aut jezdících na naftu, kteří bydlí ve velkých městech s největším znečištěním.

Na nákup nového vozu mohou dostat až dva tisíce liber (přes 60 tisíc korun). V Německu naopak přibývá měst, kde chtějí radnice zcela zakázat majitelům naftových motorů vjezd do centra včetně Stuttgartu, kde přitom sídlí automobilky Porsche a Mercedes-Benz.

Stoupají také prodeje aut na alternativní pohon, ale v celkovém objemu nových prodaných vozů jde stále o relativně zanedbatelné podíly.

Zatímco statistiky prodejů nových aut mluví zcela jasně o nárůstu podílu benzinových motorů, v případě ojetých vozidel z dovozu přesná data nejsou. „Údaje týkající se ojetých vozidel jsou v centrálním registru vozidel velmi nespolehlivé a nemáme žádnou možnost si je ověřit,“ vysvětlila Jana Kinčlová ze Svazu dovozců automobilů.

Podle Pavla Foltána z Auto ESA v poslední době klesá i dovoz naftových aut. „Z našich statistik vyplývá, že přibližně 60 procent vozidel má naftové motory a 40 procent motory benzinové. Podíl naftových motorů mírně klesá. Ještě před několika lety byl poměr cca 70:30 ve prospěch nafty,“ dodal Foltýn.

Poslední statistiky ukazují, že jiná alternativa k benzinu na českém trhu příliš není, přesto prodeje aut na jiné pohony stále rostou. Hybridní vozy například dosáhly za květen podílu už jednoho procenta na celém trhu, v prodejích za květen tak předstihly i auta na stlačený zemní plyn.

O nová auta je zájem

Vývoj automobilového trhu v Česku ukazuje, že i když jsou u nových aut motory celkově úspornější, spotřeba se v absolutních číslech může dál zvyšovat. Prodeje nových aut totiž v Česku dál rostou. Za květen stouply prodeje o jedenáct procent. 27 009 registrovaných vozů za jediný měsíc je novým rekordem v historii prodejů aut v Česku. Za celý rok roste trh o desetinu. V České republice dál vede v prodejích bezkonkurenčně Škoda Auto, u které podíl naftových motorů přitom dál roste na rozdíl od jiných značek. Druhý je pak Volkswagen a na třetí místo se dostal za květen před Hyundai těsně Ford.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Bakalářská práce exministra Krčála je shodná v 28 procentech, řekl rektor

Petr Krčál, ČSSD, kandidát na ministra bpráce a sociálních věcí.

Kontrola bakalářské práce exministra Petra Krčála na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně ukázala, že se obsahově shoduje v...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

Najdete na iDNES.cz