Náhradní díly při opravě obstarává prodejce

Josef Kubička z Kladna si koupil sekačku na trávu, která po krátkém používání přestala fungovat. Prodejce reklamaci uznal, vadu kvalifikoval jako odstranitelnou a sekačku převzal do opravy. Po 30 dnech však panu Kubičkovi sdělil, že sekačka sice opravit jde, ale on v současné době nemá potřebný náhradní díl a neví, kdy jej bude mít k dispozici. Současně zákazníka vyzval, aby si sekačku odvezl a přivezl někdy později. Josef Kubička chtěl vědět, zda byl tento postup správný.

Postup prodejce může být sice pochopitelný, ale správný není. V případě, že je možné reklamovanou vadu opravit, má zákazník právo na její bezplatné, řádné a včasné odstranění, a to nejpozději do 30 dnů, pokud nesouhlasí s delší lhůtou. Není-li vada do 30 dnů opravena, stává se ze zákona neodstranitelnou a zákazník má právo buď na výměnu výrobku za nový bezvadný nebo na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz. Tohoto práva jej nezbaví ani ta skutečnost, že prodejce nemohl vadu opravit pro nedostatek náhradních dílů.

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, §19, odst.3:

Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit.