"Každý zná přeci někoho, kdo hledal, hledá nebo bude hledat práci. Pokud nebude společnost nebo personální agentura něco nabízet za odměnu, nikdo si nevzpomene," říká Jana Lambertová z personální agentury Kariéra.
Odměny nabízejí jak firmy, tak třeba právě personální agentury. To je i případ Kariéry. Ta za doporučení zaměstnance dá 4 444 korun. Stejnou částku nabízí za doporučení pozice, kterou obsadí uchazeč z agentury.
Přímo firmy ale zpravidla bývají ještě štědřejší. Běžné jsou poukázky na večeři či do kosmetického salonu. "Některé společnosti nabízejí až 15 tisíc - odměna je ale rozdělena na částky, které se vyplácejí při nástupu kandidáta, po zkušební lhůtě, po půl roce, po roce," dodává Lambertová.
Desetitisíce odměn se vyplatí
Martina Šmidochová ze společnosti Microsoft její slova potvrzuje. Odměny za zaměstnance rozdává i softwarová společnost číslo jedna. Podmínkou je, aby doporučený zaměstnanec úspěšně prošel pohovory a práci přijal.
"Odměňování zaměstnanců za doporučení uchazečů je zvlášť propagovaný způsob náboru a používá se pro něj označení Employee Referral Program," vysvětluje personální ředitel ze společnosti Accenture Juraj Vrabko. Výše odměny záleží především na pozici, kterou firma potřebuje obsadit.
Pokud je vyplácena jako součást mzdy, může podle Šmidochové dosáhnout i několika desítek tisíc. I tak ale na systému pořád firma vydělává.
"Zkuste porovnat náklady spojené s náborem zaměstnanců přes externí agentury, práci oddělení lidských zdrojů, která je s tím spojená, a naproti tomu postavit odměnu pro vlastní zaměstnance. Ti daného člověka navíc znají, mohou posoudit, zda se hodí na obsazovanou pozici a k firemní kultuře, a zefektivní tak celé výběrové řízení," říká.
To, na kolik nábor nováčka nakonec vyjde, záleží v první řadě na typu pozice. Čím nižší jsou požadavky, tím nižší je i cena. Často stačí zaplatit jen inzerát v médiích.
"Se stoupajícími nároky roste také cena za jednoho přijatého člověka. V případě, že potřebujeme například účetní se znalostí cizího jazyka nebo obchodního manažera s praxí v "našem" oboru, cena za vyhledání takového pracovníka poroste řádově do desetitisíců," komentuje nezávislá konzultantka, která spolupracuje i se serverem JobDnes Olga Kulíková.
"A než se nám podaří získat zkušeného manažera nebo programátora se znalostí nejmodernějších technologií, navíc plynně komunikujícího v angličtině, náklady se pravděpodobně vyšplhají do statisíců," dodává.
Ve městech internet, na vsi tisk
Zvlášť v posledních měsících se ukazuje, že neplatí, že firmy nabízejí pozice a jen si vybírají. Pokud skutečně chtějí získat kvalitní lidi, i ony musejí hodně investovat. Aby nabraly jednoho uchazeče, musí jich podle odhadu poradenské firmy Accenture prověřit zhruba desetkrát tolik.
"Situace není jednoduchá, a to především při obsazování pozic technických specialistů a vyššího a top managementu. Firmy zároveň často nabízejí velice podobné podmínky, a tak je zájem o změnu místa menší," dodává Šmidochová z Microsoftu.
Aby firma našla vhodné kandidáty, musí oslovit i stovky lidí. Cesty se většinou liší. Zvlášť v poslední době se zejména ve městech osvědčuje internet, zatímco tištěná média či rozhlas ovlivňují situaci spíše v regionech. U nejlepších pozic je to pak takzvaný headhunting - čili oslovování konkrétních manažerů s konkrétní nabídkou.
To je vůbec nejdražší cesta náboru. "Headhuntig je spíše doménou zahraničních společností, které jsou schopny tuto službu zaplatit," říká Lambertová z Kariéry. Odměna je v takovém případě okolo pětinásobku nástupního platu. A ten se u top manažerů pohybuje hodně vysoko. Statisícové částky na výplatní pásce nejsou výjimkou.
.Nabijte si kontoiDNES.cz vám jako dárek dává 2 000 korun na hledání vhodných zaměstnanců. Na pracovním portále jobDNES.cz vám tato částka postačí ke zveřejnění dvou pracovních pozic po dobu jednoho měsíce. Pro nabití svého konta klikněte zde.
|