Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

ČD Cargo chce lokomotivy za půl miliardy. Pro expanzi do zahraničí

  • 52
Přes třicet let mají v průměru lokomotivy státního nákladního dopravce ČD Cargo. V příštích letech by však zastaralý vozový park mohl alespoň nepatrně omládnout. Firma vypsala soutěž na nákup nebo pronájem pěti vícesystémových lokomotiv za 550 milionů korun.

ČD Cargo tak dohání skluz oproti svým konkurentům: dosud nemá totiž ve své flotile dostatek vícesystémových lokomotiv, které by zvládly jízdu bez přeprahu po evropských železnicích s různými napájecími systémy. 

„Důvodem nákupu je jak průměrné stáří lokomotiv ČD Cargo, tak naplňování strategie společnosti, jejíž součástí je expanze do zahraničí,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. ČD jsou stoprocentním akcionářem ČD Cargo.

Podle serveru Želpage, který na soutěž upozornil jako první, připadají podle podmínek soutěže v úvahu lokomotivy ES64F4 EuroSprinter či Vectron od Siemensu a Traxx MS2 od Bombardieru. Škoda Transportation se se svou lokomotivou řady 380 může přihlásit, pokud bude schválena k provozu v zemích Beneluxu, v balkánských zemích a Itálii. 

Firma přichází o zakázky i kvůli tomu, že nemůže nabídnout zákazníkům dopravu s jednou lokomotivou bez přepřahu pro cesty do více zeměmi. Pokud získá kontrakt na přepravu zboží do země s jinou napájecí soustavou, kvůli nedostatku vícesystémových lokomotiv se o ni musí podělit s jinými dopravci, jejichž stroje pod jiným napájením umí jezdit. „Životnost nově pořizovaných lokomotiv je 20 – 30 let a ČD Cargo chce a bude i v této době na železničním dopravním trhu významným hráčem.Této pozice jen těžko dosáhneme se starými lokomotivami,“ dodal Joklík. 

ČD Cargo zatím neví, jak bude nákup financovat, v zadání soutěže je i možnost leasingu. K soutěži dochází v době, kdy se firma potýká s poklesem tržeb i ztrátovým hospodařením. „ČD Cargo se nachází v dobré ekonomické kondici, a to i přes aktuální částečné výpadky tržeb, s nimiž se mimo jiné v první polovině letošního roku potýkali všichni velcí dopravci na evropském dopravním trhu,“ uvedl Joklík. 

V podstatě půjde i o první nákup nových lokomotiv v historii firmy. Dosud šla společnost cestou modernizací starých strojů. ČD Cargo vlastní kolem 830 lokomotiv.