Nákup na splátky se prudce rozvíjí

P r a h a - Nákup na splátky prožil v loňském roce nebývalou expanzi. Hlavní společnosti působící na splátkový prodej hlásí meziroční přírůstky počtu uzavřených smluv i výše poskytnutých úvěrů o desítky až stovky procent. "Pro obchodníky se už splátky staly důležitým nástrojem na podporu prodeje a postupně se mění i vztah lidí k nákupu na úvěr," tvrdí marketingový ředitel společnosti Home Credit Oldřich Drápal.

Podle průzkumu agentury Sofres Factum z konce minulého roku na splátky nakoupili v posledních třech letech tři z deseti českých obyvatel. A ještě jich přibylo v předvánočním období, kdy byl příliv klientů nejintenzivnější.

„Vánoce jsou pro nás stejně jako pro obchodníky hlavní sezónou. Třeba u jednoho z našich produktů, O.K. karty, představoval průměrný počet denně uzavřených smluv trojnásobek množství obvyklého v jiné části roku,“ uvádí konkrétní přírůstek výkonný ředitel GE Capital Multiservis Viktor Peška.

Nákup dárků také pozměnil strukturu sortimentu. „Ve zboží nakupovaném nejčastěji na splátky jsme zaznamenali jeden základní rozdíl proti roku 1998 - na prvním místě se umístily mobilní telefony. Teprve pak následují tradiční televizory, pračky a další spotřební elektronika,“ tvrdí Peška.

Podle obchodníků mohl být až každý třetí mobilní telefon ze sváteční nadílky pořízený na úvěr. Celkem se jich pod stromečkem loni objevilo přes dvě stě tisíc.

Častější využívání splátek k výstavbě či rekonstrukcím nemovitostí začíná přinášet rychlejší růst trhu také v dalším období. „Druhá výraznější vlna prodejů nastává na jaře, někdy tak v dubnu a květnu. Jde hlavně o sanitární techniku, koupelny, dlažby a podobné věci, které si lidé pořizují pro přestavby v letním období,“ vysvětluje Drápal.

Nabídku spotřebitelských úvěrů posilují také banky, které rovněž zaznamenaly znatelný nárůst zájmu. Například Komerční banka loni uzavřela přes 11 300 smluv na takovéto úvěry, o 170 procent více než v předešlém roce.

Stále jde však o pouhý zlomek ve srovnání se specializovanými společnostmi - Multiservis hlásí čtvrt milionu klientů, Home Credit 116 tisíc. „Banky se snaží tyto produkty rozvíjet a své místo na trhu určitě mají. Ale zatímco splátkové firmy postupně omezují administrativu spojenou s poskytnutím půjčky, banky jsou konzervativnější a klienta prověřují důkladněji. Zřejmě proto je jejich podíl zatím nižší,“ míní Radek Mužík z marketingové společnosti Incoma.

Úrovni obvyklé v západních zemích se však obliba nákupů na úvěr neblíží ani po dosavadním bouřlivém rozvoji. I když se podíl splátek na obratu liší podle druhu zboží, v nepotravinářském sortimentu se podle Mužíka v tuzemsku pohybuje okolo pěti procent.

V západní Evropě jsou tyto formy financování mnohem rozvinutější. „Ve Francii představuje splátkový prodej v průměru okolo pětadvaceti procent celkového obratu,“ říká generální ředitelka firmy Cetelem Alena Ludrovská. „V dalších zemích mohou nákupy na splátky a úvěry tvořit třetinu až polovinu obratu,“ dodává Mužík.

Postupně by se však tento ukazatel měl evropskou úrovni blížit, s rychlým růstem počítají totiž firmy i pro letošní rok. „Velkou perspektivu mají úvěrové karty, které umožňují spotřebitelům řídit operativně rodinný rozpočet. Domnívám se, že poroste jak jejich počet, tak šíře sortimentu zboží a služeb, které lze na splátky pořídit,“ míní Ludrovská.

Právě v oblasti služeb lze zřejmě do budoucna očekávat největší boom, zde není tuzemský trh zatím příliš rozvinutý. V západní Evropě lze totiž na dluh pořídit nejen dovolenou, ale také lékařskou péči, právní poradenství či pohřební služby.

Jak loni hospodařily společnosti nabízející splátkový prodej
GE Capital Multiservis

- uzavřel 250 tisíc smluv, což ve srovnání s rokem 1998 představuje nárůst o 35 procent
- celková profinancovaná částka se zvýšila o 50 procent
Triangl Leasing
- obrat loni meziročně vzrostl o 35 procent
- počet uzavřených smluv se zvýšil o 30 procent
Home Credit
- obrat loni činil 1,7 miliardy korun ve srovnání s 500 miliony v roce 1998
- rovněž počet klientů se přibližně ztrojnásobil na 116 tisíc
Cetelem
- objem poskytnutých spotřebitelských úvěrů narostl o 400 procent a profinancovaná částka přesáhla dvě miliardy
- počet uzavřených smluv o spotřebitelském úvěru vzrostl téměř o 300 procent