Arkády Pankrác

Arkády Pankrác | foto: Dalibor Puchta

Nákupní centra se loni rekordně rozrostla o dvacet nových

  • 6
I přes nastupující finanční krizi byl loňský rok pro nákupní centra nebývale úspěšný. V Česku byly otevřeny dvě desítky nákupních center a retail parků. Jejich počet v celé zemi se tak blíží ke třem stovkám. Pětina ze všech nákupních komplexů se nachází v Praze.

"Dvacet dva procent z těchto ploch je situováno v pražských centrech, naopak nejnižší saturace trhu v přepočtu na obyvatele je v kraji Pardubickém a na Vysočině," uvádí společnost INCOMA Research, která dělala průzkum o nákupních centrech v ČR.

Mezi devítku nových velkých nákupních center patří Galerie Fénix v Praze 9, Arkády Pankrác na Praze 4, brněnský Campus Square, Futurum Kolín, Zlaté Jablko Zlín, City Park Jihlava, AFI Palace Pardubice, Central Most a Oáza Kladno.

V Česku je 290 nákupních center, retail parků a menších nákupních pasáží. Celkem nabízejí skoro tři miliony m2 prodejních ploch.

V centrech nakupují tři čtvrtiny Čechů

Nejširší nabídku co do počtu obchodních jednotek nabízejí pražská centra Chodov (který jediný překročil hranici 200 jednotek), Letňany, Nový Smíchov a Metropole, z mimopražských pak liberecká Nisa, brněnská Olympia, ostravský Avion a další brněnské centrum Vaňkovka.

Přednost velkým nákupním komplexům dává 70 procent Čechů, zbývající část upřednostňuje tradiční menší obchody v ulicích města. Cesta do oblíbeného nákupního centra trvá v průměru půl hodiny, tři čtvrtiny nakupujících ale do center přesto jezdí autem.

Nejnavštěvovanějším centrem v zemi je pražský Nový Smíchov, mezi mimopražskými vede brněnská Galerie Vaňkovka.

Prodejny v nákupních centrech si nejčastěji najímají módní obchody, následuje obuv a kožené zboží, klenoty a dárky, prodejny elektro a počítačové techniky a gastronomické obchody.