Vstupování zahraničních značek na český trh ovlivňuje podle analytiků společnosti CBRE zejména to, kolik nákupních či outletových center se v tuzemsku otevírá. Například rozšíření pražského Centra Chodov v roce 2017 přilákalo do České republiky 24 nových značek. Celkově tak do Česka předloni přišlo o 63 procent značek víc, než v roce 2016.
Do nových obchodních center míří drtivá většina nově příchozích značek. V roce 2018 byl tento podíl 83 procent, rok předtím dokonce 90 procent. Zbytek vybudoval své zastoupení na hlavních nákupních třídách.
Loni se v tuzemsku neotevřelo žádné větší nákupní centrum, přesto na trhu přibylo 28 nových značek. Rok 2018 je tak z tohoto pohledu druhým nejúspěšnějším za posledních pět let. V ČR se objevili noví hráči jako Valentino, Fresh Corner, Christian Louboutin nebo Starbucks Reserve.
„Příkladem úspěšných příchozích značek na českém trhu v posledních pěti letech jsou například Flying Tiger Copenhagen nebo Superdry, které začínaly vlajkovou prodejnou v Praze. Flying Tiger Copenhagen má v České republice již sedmnáct obchodů a Superdry šest. Šperkařská značka Tous, která vstoupila na trh před třemi lety má nyní po celé zemi už 12 prodejen,“ dodává Tomáš Beránek ze společnosti CBRE.
Značky | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Příchozí | 16 | 14 | 24 | 39 | 28 |
Odchozí | 8 | 5 | 1 | 2 | 5 |
Pět značek Česko v loňském roce naopak opustilo, v roce 2017 odešly dvě a v roce 2016 jedna. To je zcela zanedbatelný počet, uvážíme-li, že na českém trhu působí několik tisíc značek, uvedla společnost v tiskové zprávě.
Většinu nových značek tvoří prodejci módy, loni představovali dvě třetiny všech příchozích značek. Největší zastoupení měl segment luxusní a business módy (31 %), následovaly kategorie středně dostupná móda (28 %) a móda ve specializovaných prodejnách (10 %). Analytici to zdůvodňují dobrou kondicí české ekonomiky, díky které lidé disponují většími obnosy peněz, které jsou ochotni utrácet.