Obchodníci, kteří by si v ulici Na Příkopě chtěli otevřít prodejnu, musejí počítat s měsíčním nájmem téměř 6 000 korun za metr čtvereční. Oblast je atraktivní zejména kvůli strategické poloze v centru – denně jí projdou tisíce turistů.
„Zóna Na Příkopě – Václavské náměstí je nejfrekventovanější místo v Praze,“ potvrzuje Tomáš Beránek, specialista na maloobchod ze společnosti CBRE. Luxusní módní značky, které chtějí mít zastoupení v ČR, skončí ve většině případů právě v Praze, charakteristické kromě zájmu turistů také vysokou kupní silou obyvatel.
Mohou však zamířit i do Českého Krumlova, který cestovatele láká na historické centrum zapsané v seznamu UNESCO. „Množství turistů, kteří tam jezdí, v sobě rozhodně skrývá potenciál pro prémiovější a dražší značky,“ tvrdí Jan Voslář z oddělení pronájmu maloobchodních prostor společnosti Cushman & Wakefield.
V minulosti mířily i do Karlových Varů. „V jednu chvíli se tento trh částečně rozvinul i ve Varech. A to díky poměrně velké komunitě lidí z bývalého Sovětského svazu,“ vysvětluje Voslář.
21. února 2015 |
Stěhování do nákupních center
Významné nákupní ulice mají i další města a ceny nájmu obchodních prostorů se v nich pohybují na mnohem nižší úrovni než v Praze. Typickým příkladem je Brno, jemuž nahrává rozlehlá pěší zóna v centru. „V posledních letech se zde podařilo vybudovat řadu velkých obchodů hlavních hráčů jako H&M, Reserved či Zara a centrum města díky tomu dokáže konkurovat nákupním centrům,“ popisuje Voslář.
V oblastech mimo hlavní město se totiž zejména prodej módy koncentruje v obchodních centrech. „Přestěhovala se sem většina značek, protože chtějí být blízko své konkurence,“ uvádí Tomáš Soukup, vedoucí retailového oddělení společnosti JLL.
Stovka nákupních center Čechům nestačí. V příštích letech přibudou další |
I z tohoto důvodu například na Vysočině významnější nákupní ulice nejsou. Podobná situace je v Libereckém kraji, kde se obchody přestěhovaly do nákupních center v Liberci či Jablonci nad Nisou.
Některé typy prodejen však podobné stěhování nejspíš nečeká. „To, co na ulicích funguje a vždycky bude fungovat, jsou provozy jako banky, drogerie, potraviny nebo mobilní operátoři,“ míní Voslář.
Ve městech pak obecně platí, že čím blíž je provozovna centru, tím vyšší nájem musí obchodník platit. Například v Plzni se to týká oblasti u tamního náměstí Republiky. „Nejdražší nájmy jsou v Plzni kolem něj, v horní části Americké třídy a v nedalekém obchodním domě Plaza,“ uvedl Pavel Šmíd z realitní kanceláře Parva a zástupce Realitní komory pro Plzeň-město.
Kvůli vyšším nájmům se v exponovaných místech v centru města často mění nájemci i druhy provozoven. Kvůli vysokému nájmu odešly právě z horní části Americké třídy do levnějších prostor dvě banky, které tam ještě donedávna sídlily.
Nákupním ulicím pomáhají i e-shopy
V Ústí nad Labem lze za obdobu pražské Pařížské označit tamní Mírové náměstí a přilehlou Dlouhou ulici. V nedalekých Teplicích je to Krupská ulice, byť nájmy jsou zde řádově nižší než v metropoli, za metr čtvereční se platí zhruba 360 korun měsíčně.
Praha má jednu z nejdražších ulic světa, Na Příkopě je v první dvacítce |
Ještě nižší jsou například ve Zlíně, kde se na tamní „prémiové“ třídě Tomáše Bati platí za metr 200 až 330 korun měsíčně. A na hlavní jihlavské nákupní ulici, kterou je Benešova v centru města, začíná nájem komerčních prostorů na 170 korunách za měsíc.
Nákupním ulicím v posledních letech paradoxně pomohla i rostoucí obliba nakupování na internetu. „I pro značky, které výrazně posilují online, je důležité mít vlajkovou prodejnu, která vytváří image této značky. Proto poptávka po nejlepších obchodních ulicích neklesá,“ tvrdí Tomáš Beránek.
Zejména v Praze tak budou nájmy obchodů v populárních lokalitách dál růst a přibližovat se v tomto ohledu světovým metropolím. Dle žebříčku společnosti Cushman & Wakefield byla loni nejdražší nákupní ulicí hongkongská Causeway Bay s měsíčním nájmem v přepočtu 55 tisíc korun za metr čtvereční.
Nejdražší nákupní ulice českých měst(měsíční nájem jednoho m2) Praha Pařížská – až 5 900 Kč Na Příkopě – až 5 900 Kč Václavské náměstí – až 5 100 Kč Náměstí Republiky – až 4 100 Kč Celetná – až 3 800 Kč 28. října – až 3 300 Kč Národní třída – až 3 000 Kč Vodičkova – až 2 500 Kč Těmito ulicemi prochází nejvíc turistů, což je hlavním důvodem vysokého zájmu obchodníků. Brno Česká – až 1 800 Kč Náměstí Svobody – až 1 800 Kč Společně s navazujícími ulicemi Joštova a Masarykova tvoří hlavní nákupní třídu městské části Brno-střed. Atraktivitě lokality přispívá i rozlehlá pěší zóna. Český Krumlov Náměstí Svornosti – až 1 000 Kč Nachází se uprostřed historického centra města, které je součástí seznamu UNESCO. Plzeň Americká třída – kolem 700 Kč Zbrojnická – kolem 580 Kč Nejdražší obchodní prostory se nacházejí v rámci širšího centra města. Mezi prémiové lokality patří i ulice Pražská nebo Bedřicha Smetany. Pardubice Třída Míru – 360–520 Kč Ulice protíná městskou část Zelené Předměstí, jihozápadně od historického centra. Volné obchodní plochy je zde momentálně minimum. České Budějovice Náměstí Přemysla Otakara II. – 300–400 Kč Veřejné prostranství v historickém středu města je pro obchodníky nejatraktivnější. K prémiovým lokalitám patří i přilehlé ulice Hroznová a Krajinská. |