Nakupovat na síti po americku? Pouze v USA

Hned několik důvodů přesvědčilo výzkumné pracovníky ústavu Research International o tom, že americký model obchodování přes internet zatím nelze úspěšně přenést do dalších zemí světa. Jejich rozpětí přitom sahá od kulturních zvyků až po technické problémy. Ústav provedl šetření v 38 zemích včetně České republiky. Zde je prý největší bariérou v rozvoji elektronického obchodování nedostatečně propracovaný systém plateb, dlouhé dodací lhůty a obava ze zneužití osobních údajů.

Českým ženám schází při nákupu přes internet tradiční atmosféra nakupování, možnost vyzkoušet si a porovnávat výrobky.

Muži mají k elektronickému obchodování blíž než ženy, protože je nakupování v obchodech moc nebaví. Při nákupu na internetu uživatelům v České republice vadí špatně organizované webové stránky, agresívní reklama a složité formuláře k vyplnění osobních údajů.

Vhodné k nákupu "síti sítí" jsou podle Čechů knihy, cédéčka, malá spotřební elektronika a součásti do počítačů. Nevhodné jsou naproti tomu například potraviny, drahé zboží nebo to, co je třeba před nákupem vidět na vlastní oči - hodinky, automobily, nemovitosti.

Italové na rozdíl od Američanů nejsou ochotni nakupovat přes internet potraviny, protože si je chtějí nejprve osahat, případně k nim přivonět.

Němci pro změnu neradi používají úvěrové karty, protože nechtějí být zadluženi. Španělům, Řekům, Francouzům a Němcům vadí, když jsou webové stránky v angličtině.

Rusové, kteří mají malou důvěru ve svou ekonomiku, spatřují naopak v internetových obchodech záruku kvality.