Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákupy dárků začaly už v říjnu

  11:00aktualizováno  11:00
Vánoční nákupy propukly v českých obchodech už v říjnu. Maloobchodní tržby za letošní desátý měsíc překvapivě vzrostly v porovnání s loňskem o 8,1 procenta. Nejvyšší nárůst zaznamenaly prodeje a opravy automobilů a pohonných hmot. Zvýšení prodejů hlásí i supermarkety a hypermarkety.

"České domácnosti tak evidentně začaly s vánočními nákupy již v říjnu a pro další dva měsíce lze očekávat další růst maloobchodních tržeb s tím, jak většina obchodníků informuje o rekordním objemu prodejů za poslední týdny," říká analytička České spořitelny Helena Horská.

Zveřejněná čísla naznačují, že zpomalování dynamiky světové ekonomiky a zhoršující se vyhlídky zejména evropské ekonomiky zatím české spotřebitele neovlivnila, opitmismus českých zákazníků se ve světle zahraničního vývoje poměrně překvapivě udržuje. "Spotřebitelům pomáhají ve vyšších výdajích především stále nižší úrokové sazby a rozšiřující se nabídka a konkurence v oblasti prodejů na splátky a spotřebitelských úvěrů," soudí Jan Vejmělek z Komerční banky.

Ekonomové také upozorňují na to, že výkon maloobchodu v říjnu příznivě ovlivnil jeden pracovní den navíc v porovnání říjnem roku 2000. "I přes měnící se nákupní zvyklosti hraje počet pracovních dní v celkovém měsíčním obratu maloobchodu důležitou roli. Z tohoto hlediska bude stejným příznivým efektem ovlivněn také listopad, zatímco prosincové tržby budou zatíženy opačným dopadem," tvrdí ekonom HVB Bank Pavel Sobíšek.

Méně povzbudivé výsledky přinesl vývoj tržeb v dopravě. "Pouze silniční doprava nyní vykazuje zvýšení tržeb, ale i zde jsou přírůstky tržeb nižší než v první polovině roku," uvedl David Marek z Patria Finance. Nejhůř dopadla letecká doprava, která propadla o 19,7 procenta zasažena prudkým poklesem poptávky v souvislosti s teroristickými útoky na USA.

Zcela opačnou tendenci naopak vykazují telekomunikační služby, které si polepšily o 23,6 procenta. "Ještě před několika měsíci se zdálo, že se vysoká dynamika růstu tržeb pozvolna vytrácí, telekomunikační tržby však opět nabraly dech. Příčinou je agresivní cenová a reklamní politika operátorů sítí mobilních telefonů," uzavírá David Marek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.