Nákupy dárků začaly už v říjnu

Vánoční nákupy propukly v českých obchodech už v říjnu. Maloobchodní tržby za letošní desátý měsíc překvapivě vzrostly v porovnání s loňskem o 8,1 procenta. Nejvyšší nárůst zaznamenaly prodeje a opravy automobilů a pohonných hmot. Zvýšení prodejů hlásí i supermarkety a hypermarkety.

"České domácnosti tak evidentně začaly s vánočními nákupy již v říjnu a pro další dva měsíce lze očekávat další růst maloobchodních tržeb s tím, jak většina obchodníků informuje o rekordním objemu prodejů za poslední týdny," říká analytička České spořitelny Helena Horská.

Zveřejněná čísla naznačují, že zpomalování dynamiky světové ekonomiky a zhoršující se vyhlídky zejména evropské ekonomiky zatím české spotřebitele neovlivnila, opitmismus českých zákazníků se ve světle zahraničního vývoje poměrně překvapivě udržuje. "Spotřebitelům pomáhají ve vyšších výdajích především stále nižší úrokové sazby a rozšiřující se nabídka a konkurence v oblasti prodejů na splátky a spotřebitelských úvěrů," soudí Jan Vejmělek z Komerční banky.

Ekonomové také upozorňují na to, že výkon maloobchodu v říjnu příznivě ovlivnil jeden pracovní den navíc v porovnání říjnem roku 2000. "I přes měnící se nákupní zvyklosti hraje počet pracovních dní v celkovém měsíčním obratu maloobchodu důležitou roli. Z tohoto hlediska bude stejným příznivým efektem ovlivněn také listopad, zatímco prosincové tržby budou zatíženy opačným dopadem," tvrdí ekonom HVB Bank Pavel Sobíšek.

Méně povzbudivé výsledky přinesl vývoj tržeb v dopravě. "Pouze silniční doprava nyní vykazuje zvýšení tržeb, ale i zde jsou přírůstky tržeb nižší než v první polovině roku," uvedl David Marek z Patria Finance. Nejhůř dopadla letecká doprava, která propadla o 19,7 procenta zasažena prudkým poklesem poptávky v souvislosti s teroristickými útoky na USA.

Zcela opačnou tendenci naopak vykazují telekomunikační služby, které si polepšily o 23,6 procenta. "Ještě před několika měsíci se zdálo, že se vysoká dynamika růstu tržeb pozvolna vytrácí, telekomunikační tržby však opět nabraly dech. Příčinou je agresivní cenová a reklamní politika operátorů sítí mobilních telefonů," uzavírá David Marek.