Přístroje na lov zákazníků jsou chytřejší, ale testuje je jen pár obchodníků

  1:04
Obchodníci slyší ze všech stran o tom, že chtějí-li přežít, musí se včas popasovat s moderními technologiemi. Beacony, heat mapy, kamery a nejrůznější mobilní aplikace jim mají přilákat více zákazníků. Obchodníci ovšem zatím příliš neposlouchají. Proběhlo jen pár testovacích projektů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Shutterstock

„Implementace iBeaconů v Česku, pokud vím, nikde výrazně v retailu nefunguje. V USA a západní Evropě funguje poměrně běžně nejen v obchodu, ale také například ve sportovních areálech pro přesnou lokalizaci místa sezení s napojením na možnost objednání občerstvení či dalších služeb,“ uvádí Karel Scholz ze společnosti Unicorn, která podobná řešení nabízí.

Zástupci firem, které zmíněné technologie budoucnosti nabízejí, se sešli na nedávné konferenci RetailCon. A nejcitovanějším obchodním centrem byla Galerie Teplice, kde společnost RetailTrek nainstalovala rozsáhlý „arzenál technologií“ – od wi-fi senzorů a beaconů po mobilní aplikaci na míru centra.

Technická vylepšení umožňují zákazníkům navigaci po obchodním centru, mobilní komunikaci mezi sebou a obchody včetně zasílání takzvaných push notifikací (podobné jako SMS) a sběr dat o tom, kudy návštěvníci chodí a kam zavítají jen sporadicky.

„Testy dopadly na výbornou. Nyní probíhají vývojové práce na dopracování a rozšíření požadovaných možností mobilní aplikace a také se zdokonalují technologie,“ říká šéf RetailTreku Ivan Čopák s tím, že od od září by měl být systém nasazen v ostrém provozu. „Uvidíme, jak se ho podaří doprogramovat,“ dodává šéf obchodního centra Jiří Růžička.

Podle informací MF DNES ovšem nebyly výsledky testu oslnivé. Aplikaci si totiž nestáhlo příliš mnoho lidí, takže zásah nebyl velký.

Lidé jsou přesyceni aplikacemi

Jak připomíná jeden z expertů zabývající se těmito technologiemi, vše je v první řadě závislé na tom, kolik lidí má chytrý telefon. A Teplice v tomto směru nemusí patřit mezi nejvybavenější regiony. „Galerii Teplice jsme z možných řešení vybrali záměrně, protože se jedná o centrum průměrné velikosti regionálního významu. To nám umožnilo získat informace o obchodním centru bez zkreslení, která by při testování a sběru dat mohla vzniknout ve velkých centrech Prahy,“ namítá Čopák.

Další věc, která komplikuje život všem inovátorům, je to, že zákazníci jsou mobilními aplikacemi přesyceni, stejně jako plastovými kartičkami v peněženkách. To mimo jiné zjistili v dalším obchodním centru, v Olympii Olomouc.

Vývojářská společnost Reinto, která má za sebou například aplikace pro Pilulka.cz či znojemské vinobraní, pro centrum vytvořila aplikaci sdružující aktuální slevy obchodů v centru. Zákazník mohl sbírat body a získávat větší slevy.

„Olympia Olomouc s aplikací v době jejího vzniku významně marketingově nepracovala, takže rozšíření mezi uživateli markantní nebylo,“ připouští za vývojářské studio Pavel Mikulenko s tím, že reakce zákazníků i obchodníků byly prý pozitivní.

Podle Jitky Pikula, marketingové šéfky společnosti Next Management, která Olympii spravuje, kampaň při zavádění aplikace proběhla. Přesto si ji stáhlo jen zhruba pět set lidí.

„Aplikace měla fungovat především jako věrnostní účet zákazníka, do kterého se sbíraly body za veškeré nákupy v obchodním centru. Zákazníci ale upřednostnili sbírání bodů na klasickou papírovou kartičku, do které si body po předložení účtenky na Infostánku lepí,“ popisuje Pikula. Podle ní zákazníky rozčilovalo i pípání telefonu při přijetí push notifikace, kterých bylo až deset denně, takže aplikaci často vypínali. Celý projekt proto ukončili.

Velcí mlčí

Čas nových technologií přijde, nepochybuje Tomáš Krásný ze společnosti Blue Events, která se zaměřuje na pořádání retailových konferencí. „Většina maloobchodníků na to není zatím připravena a ti, kdo jim tyto technologie nabízejí, jim to zpravidla neulehčují. Velmi často neumějí vysvětlit top managementu a vlastníkům, k čemu novinky jsou a jaká je jejich návratnost,“ míní Krásný.

Potíž je v tom, že i účinek nasazení vysílačů a sledování zákazníků je obtížně měřitelný. Nicméně velcí obchodníci a obchodní centra nad těmito otázkami přemýšlejí. Podle lidí z byznysu běží přípravy tímto směrem i v nejnavštěvovanějších obchodních centrech, jako je pražský Chodov a Černý Most, údajně rovněž v některých centrech spravovaných společností CPI. Vlastníci center se nechtějí vyjadřovat.

Společnost RetailTrek nedávno dokončila „implementaci“ projektu Pařížská Live. Podrobnosti obchodníci z nejluxusnější ulice v Praze ale zatím tají.

„My zatím spíše vyčkáváme, protože tyto technologie jsou strašně rychle dopředu,“ vysvětluje jeden z důvodů opatrnosti šéf velkého obchodního centra s tím, že navíc jsou podle jejich zkušeností zákazníci unaveni stahováním aplikací.

Kudy chodí zákazníci

Dál než obchodní centra tak jsou v tuto chvíli zřejmě některé obchody. Zajímavý pilotní projekt běží v několika zemích v Lidlu, a to i na Slovensku. Ve třech prodejnách tam nyní podle časopisu PC Revue testují na základě technologie založené na wi-fi, kolik lidí projde kolem prodejny a kolik do ní aktuálně vstoupí. Další testy přímo v obchodě zjišťují, kterými uličkami lidé chodí nejvíce. Když se pak tato souhrnná data spárují s čísly o prodejích, vidí manažeři, kolem kterého zboží zákazníci sice chodí, ale do košíku si ho nedají.

„Česko mezi pilotní země tohoto projektu nepatří, tudíž nic podobného u nás neprobíhá,“ uvádí za tuzemskou část řetězce mluvčí Zuzana Holá. Slovenský Lidl se k otázkám na podrobnosti projektu nevyjádřil.

Jedním z nejznámějších inovátorů v Česku je elektronický obchod Alza, který letos otevřel takzvanou prodejnu budoucnosti. Obchod je plně automatizovaný, bez prodavačů a je otevřen ve dne v noci. Nyní po úspěšném otestování přibyla další prodejna u stanice metra Budějovická a další vznikne během pár měsíců ve stanici metra Můstek.

„Nově chceme tyto prodejny zavážet elektromobily. Na Floře máme heatmapu a vidíme, kde zákazníci tráví nejvíce času, a podle toho můžeme reagovat,“ uvádí k dalším plánům Jan Moudřík, šéf oddělení expanze a facility Alza.cz.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37

Japonská centrální banka v úterý dle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných úroků....

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...