Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Doprava zdarma hraje prim. Češi jsou přeborníci v online nákupech

  16:00aktualizováno  16:00
Výběr správné doručovací služby hraje pro Čechy stále důležitější roli. Jen v posledním měsíci si nechalo zásilku z e-shopu zaslat devět z deseti uživatelů českého internetu. Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru zásilkové služby přitom byla cena. V průzkumu, který pro KPMG Česká republika vypracovala nezávislá výzkumná agentura Data Collect, to potvrdili čtyři z pěti respondentů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia

„Češi jsou jednoznačně přeborníci v on-line nakupování. V roce 2017 se podle dat Asociace pro elektronickou komerci v e-shopech protočí na 115 miliard korun. Tomu odpovídá i vysoké číslo doručovaných zásilek. Zboží si podle našich dat nechala v posledním měsíci poslat drtivá většina obyvatel, kteří zásilkové služby běžně využívají,“ říká Martin Kocík, který v KPMG odpovídá za služby pro sektor dopravy a logistiky.

Za poslední měsíc si alespoň jeden balíček z e-shopu nechalo poslat 32 procent respondentů. Dvě zásilky pak obdrželo 31 procent dotazovaných. Téměř dvě třetiny zákazníků upřednostňují dodání do vlastních rukou. 

„Doručení zboží do vlastních rukou patří logicky mezi hlavní přednosti internetového nakupování,“ komentuje výsledek průzkumu ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Podle něj si lidé už zvykli na to, že si mohou nechat  zboží doručit domů i do práce.

Mezi Čechy je oblíbená také jiná varianta dodání, a to vyzvednutí si zboží v kamenné prodejně, nebo ve výdejních místech typu Uloženka a Zásilkovna. Hlavně ve velkých městech.

Vedou soukromí dopravci

Na samoobslužné výdejní boxy si Češi ještě nezvykli. Téměř 58 procent oslovených zákazníků je pokládá za krajní variantu. Velké oblíbě se netěší ani služba „Balík na poštu“ od České pošty, které se podle průzkumu rádo vyvaruje 41 procent respondentů.

Jak Češi nakupují v e-shopech

  • 115 miliard korun se letos podle odhadu protočí v e-shopech.
  • od 500 korun chtějí lidé zásilku doručit zdarma.
  • 9 z 10 zákazníků si nechalo v posledním měsíci poslat zásilku z e-shopu (z lidí, kteří jsou on-line).
  • 32 % obdrželo balíček jednou.
  • 31 % obdrželo balíček dvakrát.
  • 27 % platí převážně hotově na dobírku.
  • 67 % lidí platí za zboží nejčastěji předem. Třetina z nich platí kartou.
  • 29 % zákazníků preferuje platbu převodem z účtu.

Zdroj: KPMG

KPMG zkoumalo také to, do jaké míry zákazníci e-shopů znají zásilkové služby. Zde na celé čáře vyhráli soukromí dopravci. Až 75 procent dotázaných si jako první vybaví službu PPL, 41 procent pak přepravce DPD. Česká pošta skončila až na třetím místě. Vybavilo si ji 36 procent lidí. Na zásilkové služby Geis a DHL si vzpomněla zhruba čtvrtina respondentů.

Doprava, respektive její cena, je pro českého zákazníka při nakupování klíčová. Doručovací službu si podle ní vybírá až 78 procent zákazníků. Češi už si na dopravu od určité hodnoty nákupu zdarma zkrátka zvykli. Asi 38 procent dotázaných si myslí, že při platbě nad 500 korun by měla být doprava zdarma. Dvaceti osmi procentům by stačilo mít dopravu zdarma od nákupu v hodnotě tisíc korun a více. „Doprava zdarma rozhodně patří dlouhodobě mezi významné faktory při výběru e-shopu pro nákup,“ uvedl Vetyška.

Češi nejraději platí předem

Potvrdilo to 67 procent dotázaných. Třetina z nich přitom dodala, že preferuje platbu kartou. Tou přitom častěji platí muži (39 procent) než ženy (26 procent). Platbu převodem na účet upřednostňuje 29 procent dotázaných, přičemž 36 procent tvoří naopak ženy a 22 procent muži. Čtvrtina zákazníků platí převážně hotově na dobírku. Platbu kartou si oblíbili hlavně mladí lidé od 18 do 34 let.

„Platba kartou již vytlačila z prvního místa v oblíbenosti dobírku a Češi se tak přibližují standardům běžným na Západě. Tento trend jen potvrzuje stále rostoucí důvěru nakupujících v českých e-shopech a současně přináší pohodlí oběma stranám v porovnání s dříve dominantní platbou na dobírku,“ potvrzuje Vetyška.

Pět pravidel pro bezpečnou platbu na internetu

I když obecně stále více lidí preferuje platbu kartou, dobírce ještě neodzvonilo, alespoň ne na Heurece. „Dobírka je u nás stále nejvyužívanější platební metodou a své místo si určitě udrží ještě dlouho,“ sdělil ředitel nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman. Dodal však, že platba kartou on-line je také na vzestupu. Její obliba na Heurece meziročně vzrostla na 18 procent. „Vysledovali jsme, že dobírku preferují hlavně lidé, kteří nakupují přes mobil. Při nákupech přes klasický počítač je oproti těm mobilním vidět větší obliba právě karty on-line.“

Při mobilních nákupech zákazníci stále bojují s předsudky a bojí se čísla karet zadávat. „V tom je zatím na mobilu dobírka nepřekonaná,“ myslí si Tomáš Braverman.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Další z rubriky

Aplikace místo léků. Telemedicína má šanci se prosadit

Ilustrační foto

České zdravotnictví dlouho odolávalo, ale už se začíná měnit. Rozšíření dálkového monitoringu pacientů s různými...

Ajťačky v Česku žalostně chybí. Poptávka po nich přitom roste

Bezstarostné posílání dat

Firmy zoufale hledají ICT odborníky. Nejsou. Není divu, počet míst v informačních a komunikačních technologiích se za...

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

CD - ilustrační foto

Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny...

Najdete na iDNES.cz