Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava zdarma hraje prim. Češi jsou přeborníci v online nákupech

  16:00aktualizováno  16:00
Výběr správné doručovací služby hraje pro Čechy stále důležitější roli. Jen v posledním měsíci si nechalo zásilku z e-shopu zaslat devět z deseti uživatelů českého internetu. Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru zásilkové služby přitom byla cena. V průzkumu, který pro KPMG Česká republika vypracovala nezávislá výzkumná agentura Data Collect, to potvrdili čtyři z pěti respondentů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia

„Češi jsou jednoznačně přeborníci v on-line nakupování. V roce 2017 se podle dat Asociace pro elektronickou komerci v e-shopech protočí na 115 miliard korun. Tomu odpovídá i vysoké číslo doručovaných zásilek. Zboží si podle našich dat nechala v posledním měsíci poslat drtivá většina obyvatel, kteří zásilkové služby běžně využívají,“ říká Martin Kocík, který v KPMG odpovídá za služby pro sektor dopravy a logistiky.

Za poslední měsíc si alespoň jeden balíček z e-shopu nechalo poslat 32 procent respondentů. Dvě zásilky pak obdrželo 31 procent dotazovaných. Téměř dvě třetiny zákazníků upřednostňují dodání do vlastních rukou. 

„Doručení zboží do vlastních rukou patří logicky mezi hlavní přednosti internetového nakupování,“ komentuje výsledek průzkumu ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Podle něj si lidé už zvykli na to, že si mohou nechat  zboží doručit domů i do práce.

Mezi Čechy je oblíbená také jiná varianta dodání, a to vyzvednutí si zboží v kamenné prodejně, nebo ve výdejních místech typu Uloženka a Zásilkovna. Hlavně ve velkých městech.

Vedou soukromí dopravci

Na samoobslužné výdejní boxy si Češi ještě nezvykli. Téměř 58 procent oslovených zákazníků je pokládá za krajní variantu. Velké oblíbě se netěší ani služba „Balík na poštu“ od České pošty, které se podle průzkumu rádo vyvaruje 41 procent respondentů.

Jak Češi nakupují v e-shopech

  • 115 miliard korun se letos podle odhadu protočí v e-shopech.
  • od 500 korun chtějí lidé zásilku doručit zdarma.
  • 9 z 10 zákazníků si nechalo v posledním měsíci poslat zásilku z e-shopu (z lidí, kteří jsou on-line).
  • 32 % obdrželo balíček jednou.
  • 31 % obdrželo balíček dvakrát.
  • 27 % platí převážně hotově na dobírku.
  • 67 % lidí platí za zboží nejčastěji předem. Třetina z nich platí kartou.
  • 29 % zákazníků preferuje platbu převodem z účtu.

Zdroj: KPMG

KPMG zkoumalo také to, do jaké míry zákazníci e-shopů znají zásilkové služby. Zde na celé čáře vyhráli soukromí dopravci. Až 75 procent dotázaných si jako první vybaví službu PPL, 41 procent pak přepravce DPD. Česká pošta skončila až na třetím místě. Vybavilo si ji 36 procent lidí. Na zásilkové služby Geis a DHL si vzpomněla zhruba čtvrtina respondentů.

Doprava, respektive její cena, je pro českého zákazníka při nakupování klíčová. Doručovací službu si podle ní vybírá až 78 procent zákazníků. Češi už si na dopravu od určité hodnoty nákupu zdarma zkrátka zvykli. Asi 38 procent dotázaných si myslí, že při platbě nad 500 korun by měla být doprava zdarma. Dvaceti osmi procentům by stačilo mít dopravu zdarma od nákupu v hodnotě tisíc korun a více. „Doprava zdarma rozhodně patří dlouhodobě mezi významné faktory při výběru e-shopu pro nákup,“ uvedl Vetyška.

Češi nejraději platí předem

Potvrdilo to 67 procent dotázaných. Třetina z nich přitom dodala, že preferuje platbu kartou. Tou přitom častěji platí muži (39 procent) než ženy (26 procent). Platbu převodem na účet upřednostňuje 29 procent dotázaných, přičemž 36 procent tvoří naopak ženy a 22 procent muži. Čtvrtina zákazníků platí převážně hotově na dobírku. Platbu kartou si oblíbili hlavně mladí lidé od 18 do 34 let.

„Platba kartou již vytlačila z prvního místa v oblíbenosti dobírku a Češi se tak přibližují standardům běžným na Západě. Tento trend jen potvrzuje stále rostoucí důvěru nakupujících v českých e-shopech a současně přináší pohodlí oběma stranám v porovnání s dříve dominantní platbou na dobírku,“ potvrzuje Vetyška.

Pět pravidel pro bezpečnou platbu na internetu

I když obecně stále více lidí preferuje platbu kartou, dobírce ještě neodzvonilo, alespoň ne na Heurece. „Dobírka je u nás stále nejvyužívanější platební metodou a své místo si určitě udrží ještě dlouho,“ sdělil ředitel nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman. Dodal však, že platba kartou on-line je také na vzestupu. Její obliba na Heurece meziročně vzrostla na 18 procent. „Vysledovali jsme, že dobírku preferují hlavně lidé, kteří nakupují přes mobil. Při nákupech přes klasický počítač je oproti těm mobilním vidět větší obliba právě karty on-line.“

Při mobilních nákupech zákazníci stále bojují s předsudky a bojí se čísla karet zadávat. „V tom je zatím na mobilu dobírka nepřekonaná,“ myslí si Tomáš Braverman.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Najdete na iDNES.cz