Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava zdarma hraje prim. Češi jsou přeborníci v online nákupech

  16:00aktualizováno  16:00
Výběr správné doručovací služby hraje pro Čechy stále důležitější roli. Jen v posledním měsíci si nechalo zásilku z e-shopu zaslat devět z deseti uživatelů českého internetu. Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru zásilkové služby přitom byla cena. V průzkumu, který pro KPMG Česká republika vypracovala nezávislá výzkumná agentura Data Collect, to potvrdili čtyři z pěti respondentů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia

„Češi jsou jednoznačně přeborníci v on-line nakupování. V roce 2017 se podle dat Asociace pro elektronickou komerci v e-shopech protočí na 115 miliard korun. Tomu odpovídá i vysoké číslo doručovaných zásilek. Zboží si podle našich dat nechala v posledním měsíci poslat drtivá většina obyvatel, kteří zásilkové služby běžně využívají,“ říká Martin Kocík, který v KPMG odpovídá za služby pro sektor dopravy a logistiky.

Za poslední měsíc si alespoň jeden balíček z e-shopu nechalo poslat 32 procent respondentů. Dvě zásilky pak obdrželo 31 procent dotazovaných. Téměř dvě třetiny zákazníků upřednostňují dodání do vlastních rukou. 

„Doručení zboží do vlastních rukou patří logicky mezi hlavní přednosti internetového nakupování,“ komentuje výsledek průzkumu ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Podle něj si lidé už zvykli na to, že si mohou nechat  zboží doručit domů i do práce.

Mezi Čechy je oblíbená také jiná varianta dodání, a to vyzvednutí si zboží v kamenné prodejně, nebo ve výdejních místech typu Uloženka a Zásilkovna. Hlavně ve velkých městech.

Vedou soukromí dopravci

Na samoobslužné výdejní boxy si Češi ještě nezvykli. Téměř 58 procent oslovených zákazníků je pokládá za krajní variantu. Velké oblíbě se netěší ani služba „Balík na poštu“ od České pošty, které se podle průzkumu rádo vyvaruje 41 procent respondentů.

Jak Češi nakupují v e-shopech

  • 115 miliard korun se letos podle odhadu protočí v e-shopech.
  • od 500 korun chtějí lidé zásilku doručit zdarma.
  • 9 z 10 zákazníků si nechalo v posledním měsíci poslat zásilku z e-shopu (z lidí, kteří jsou on-line).
  • 32 % obdrželo balíček jednou.
  • 31 % obdrželo balíček dvakrát.
  • 27 % platí převážně hotově na dobírku.
  • 67 % lidí platí za zboží nejčastěji předem. Třetina z nich platí kartou.
  • 29 % zákazníků preferuje platbu převodem z účtu.

Zdroj: KPMG

KPMG zkoumalo také to, do jaké míry zákazníci e-shopů znají zásilkové služby. Zde na celé čáře vyhráli soukromí dopravci. Až 75 procent dotázaných si jako první vybaví službu PPL, 41 procent pak přepravce DPD. Česká pošta skončila až na třetím místě. Vybavilo si ji 36 procent lidí. Na zásilkové služby Geis a DHL si vzpomněla zhruba čtvrtina respondentů.

Doprava, respektive její cena, je pro českého zákazníka při nakupování klíčová. Doručovací službu si podle ní vybírá až 78 procent zákazníků. Češi už si na dopravu od určité hodnoty nákupu zdarma zkrátka zvykli. Asi 38 procent dotázaných si myslí, že při platbě nad 500 korun by měla být doprava zdarma. Dvaceti osmi procentům by stačilo mít dopravu zdarma od nákupu v hodnotě tisíc korun a více. „Doprava zdarma rozhodně patří dlouhodobě mezi významné faktory při výběru e-shopu pro nákup,“ uvedl Vetyška.

Češi nejraději platí předem

Potvrdilo to 67 procent dotázaných. Třetina z nich přitom dodala, že preferuje platbu kartou. Tou přitom častěji platí muži (39 procent) než ženy (26 procent). Platbu převodem na účet upřednostňuje 29 procent dotázaných, přičemž 36 procent tvoří naopak ženy a 22 procent muži. Čtvrtina zákazníků platí převážně hotově na dobírku. Platbu kartou si oblíbili hlavně mladí lidé od 18 do 34 let.

„Platba kartou již vytlačila z prvního místa v oblíbenosti dobírku a Češi se tak přibližují standardům běžným na Západě. Tento trend jen potvrzuje stále rostoucí důvěru nakupujících v českých e-shopech a současně přináší pohodlí oběma stranám v porovnání s dříve dominantní platbou na dobírku,“ potvrzuje Vetyška.

Pět pravidel pro bezpečnou platbu na internetu

I když obecně stále více lidí preferuje platbu kartou, dobírce ještě neodzvonilo, alespoň ne na Heurece. „Dobírka je u nás stále nejvyužívanější platební metodou a své místo si určitě udrží ještě dlouho,“ sdělil ředitel nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman. Dodal však, že platba kartou on-line je také na vzestupu. Její obliba na Heurece meziročně vzrostla na 18 procent. „Vysledovali jsme, že dobírku preferují hlavně lidé, kteří nakupují přes mobil. Při nákupech přes klasický počítač je oproti těm mobilním vidět větší obliba právě karty on-line.“

Při mobilních nákupech zákazníci stále bojují s předsudky a bojí se čísla karet zadávat. „V tom je zatím na mobilu dobírka nepřekonaná,“ myslí si Tomáš Braverman.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

Obce dostanou třikrát víc peněz. Na hřiště či silnici se přidá i těm malým

Na fotbalovém hřišti ve Větrném Jeníkově řádí krtci. Travnatou plochu rozryli...

Ministerstvo pro místní rozvoj rozdělí příští rok výrazně víc peněz na národních dotacích než letos. Především do...

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...

Kvalita života v Česku se zlepšila, žebříček tradičně vede Norsko

Vesnice Ludmírov, která těsně před koncem války unikla masakru.

Česká republika si oproti loňsku mírně polepšila v kvalitě života, přesto se v pravidelném žebříčku společnosti...



Najdete na iDNES.cz