Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákupy po síti: výhody i zmatky

  10:00aktualizováno  10:00
Džungli, v níž si zákazník nemůže být ničím jistý, připomíná mnoha spotřebitelům nakupování po síti. Internetoví obchodníci slibují pohodlné a výhodné nákupy, mnohé firmy jsou však skoupé na informace, vymýšlejí si vlastní pravidla, nebo dokonce zboží vůbec nedovezou.

Přesto na tom vydělají ti, kteří si umějí vyhledat spolehlivou firmu s levnou nabídkou.

Vyřídit všechny nákupy z domova nebo z kanceláře a jen čekat, až zboží někdo přiveze, je jistě příjemná a lákavá představa. A protože je internet stále dostupnější, rychle přibývá lidí, kteří tuto službu využívají.

Mnozí zákazníci se však setkávají s nepříjemnostmi. Například objednané zboží nikdo nedoručí. Nebo doručí, ale ne to, které si zákazník objednal.

"Na stránkách jednoho internetového obchodu jsem si vyhlédl novou verzi ergonomické klávesnice k počítači a objednal si ji," popisuje svou zkušenost s nakupováním na internetu Ladislav Kavan z Prahy. Když si byl u obchodníka klávesnici vyzvednout a zaplatit, dostal jiný, starší model, který už doma má.

"Zajímal jsem se u výdeje zboží, jestli to není nějaký omyl, ale prodavač mě ujistil, že je to jediný typ ergonomické klávesnice, který mají. Přitom obrázek i popis v angličtině, které má firma na svých stránkách, se jasně týkají nového typu klávesnice," zlobí se Kavan. Firma mu sice vrátila peníze, ale když ji upozornil, že má chybu v nabídce výrobků, vůbec nereagovala.

Nedostatečná informovanost

Ačkoli už třetí rok platí i v Česku zákonná pravidla pro nákupy po síti, stále je mnoho firem, které se jimi neřídí. Dokazují to i testy, které v uplynulých letech udělala redakce MF DNES, Sdružení obrany spotřebitelů nebo mezinárodní sdružení Consumers International, jehož členy jsou spotřebitelská sdružení z více než 120 zemí světa.

Výsledky testů potvrzují, že mezi nejčastější prohřešky internetových obchodníků patří nedostatečné informace zákazníkům. To je velmi důležité, zvlášť pokud nevědí, že mohou vrátit zboží do dvou týdnů od jeho nákupu.

Mnoho obchodníků si také stanovuje vlastní a poměrně striktní podmínky pro zákazníky, kteří chtějí zboží vrátit. Například musí uvést důvod vrácení nebo mohou vracet jen poškozené zboží. Testy odhalily, že nespolehlivá je také dodávka zboží, a to i v případech, že je zákazník už zaplatil. Často dostane jiné zboží, než si objednal, nebo je firma doručí pozdě, případně vůbec.

Kdo ví, jak na to, vydělá

I přes tyto nedostatky mohou být nákupy přes internet velmi výhodné. Ale jen pro ty, kteří znají pravidla a mají čas procházet nabídky na internetových stránkách a hledat potřebné informace.

"Přes internet jsem nakoupil všechny domácí spotřebiče, často objednávám i elektroniku, knihy, CD nebo květiny, které chci někomu poslat," říká Pavel Andrs z Prahy. Podle něj je nejtěžší najít dobrý a spolehlivý obchod, který má přehledný katalog zboží s fotografiemi výrobků a podrobnými informacemi, a také jasně stanovená pravidla nákupu.

"Vyberu si konkrétní výrobek, jdu se na něj podívat do kamenného obchodu a pak si ho objednám přes internet," vysvětluje Andrs.

Co lidi nakupují po síti

ženy:
38% knihy
34% oblečení, obuv
28% ostatní

muži:
36% ostatní
32% knihy
32% výpočetní technika

Zboží až do domu

Tím sice většinou neušetří čas, ale u mnohých výrobků (bílé zboží, spotřební elektronika, počítače) zaplatí při nákupu přes internet nižší cenu a vyřeší problém s dopravou.

"Zboží mi přivezou vždy, je jenom otázka, jestli a kolik za to zaplatím." Zatím měl nejlepší zkušenosti s dodáním zboží kurýrní službou. "Zboží si prohlédnu, a když se mi něco nezdá, nepřevezmu ho a nezaplatím," tvrdí Andrs.

S nákupem přes internet má dobré zkušenosti i Arnošt Kobylka z Prahy. "Zavolali mi, dohodli přesný čas dodání vysavače a ještě mi ho dovezli zdarma." Nevýhodou je podle něho jen to, že si nemůže zboží na internetu prohlédnout a vyzkoušet jako v kamenném obchodě.

Může se proto stát, že zákazník považuje za vadu výrobku například hlučný motor lednice, zpanikaří a chce ji hned reklamovat. Kdyby ji kupoval v kamenném obchodě, starosti by si nejspíš ušetřil, protože by mu prodavač vše potřebné hned vysvětlil.

Chcete poradit, jak nakupovat na síti? Třináct užitečných rad naleznete ZDE.



Obchod se zahraničím: pozor na různé předpisy

Zákazníci, kteří běžně nakupují na internetové síti, se stále častěji obracejí na servery v zahraničí. Ty nabízejí širší výběr zboží i služeb, ale také přinášejí složitější problémy než v Česku.

Podle odhadů světových spotřebitelských organizací se až 10 procent zaplaceného zboží nedostane k zákazníkovi. Také se stává, že osobní data či platební kartu zákazníka někdo zneužije.

Aby se zamezilo zmatkům, snaží se jednotlivé státy včetně zemí EU i Česka sjednotit své právní úpravy a vytvořit jednotnou politiku ochrany spotřebitele. Evropská směrnice umožňuje, aby jednotlivé státy zpřísnily daná pravidla, a tím spotřebitele ještě více ochránily.

Ačkoli jsou pravidla v rámci EU podobná, může být například lhůta k vrácení zboží v jedné zemi 7 dnů, v jiné delší (například v tuzemsku i v řadě dalších zemí je 14 dnů). Pokud se tedy rozhodujete, zda nakoupit přes internet zboží ze zahraničí, ověřte si, kde má dotyčná firma své sídlo a podle práva jakého státu se bude smlouva řídit. Zejména v případě nákupu ze zemí, které nejsou členy EU, by mohly být smluvní podmínky odlišné a řešení případných potíží složitější.

Je dobré také zvážit, zda se nákup skutečně vyplatí, protože bude třeba směnit peníze a zaslat platbu do zahraničí. Zjistěte si od obchodníka, zda v případě reklamace budete muset výrobek dopravovat do země původu. U některých výrobků se nákup ze zahraničí může prodražit i kvůli DPH nebo jiné dani, kterou je nutné zaplatit při dovozu.

Zejména u elektroniky (počítače, software, videorekordéry a videokazety, televize) se systémy a standardy mohou lišit. Je proto důležité ověřit si předem, zda přístroj bude fungovat u vás doma, a požádat prodejce o písemné potvrzení kompatibility.
Když nastanou potíže, například zboží nedostanete nebo jej budete muset reklamovat, kontaktujte nejdříve prodejce a žádejte nápravu.

Pokud neuspějete, zjistěte si, zda se prodejce hlásí k nějaké značce kvality nebo certifikátu, a obraťte se na organizaci, která značku či certifikát uděluje. V Česku to je například APEK, ve Velké Británii Which? on-line nebo TrustUK.

Lze také kontaktovat Evropské spotřebitelské informační středisko (Euroquichet) v zemi, kde sídlí dodavatel. Seznam je na adrese www.europa.eu.int, pokud zadáte heslo „Euroquichet“ do vyhledávače v pravém horním rohu. Zde vám poskytnou formulář k podání stížnosti, který pak pošlete dodavateli zboží.

 

Autoři:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Číňané skupují tuny másla. Nedostatek kostek na trhu šroubuje cenu nahoru

Ilustrační snímek

Jihočeská Madeta, největší zpracovatel mléka v zemi, registruje převis poptávky po másle kolem 25 procent. Na to, že...

TEST DNES: V ledovém čaji většinou pijete hlavně přeslazenou vodu

Ilustrační snímek

Co byste čekali, že obsahuje ledový čaj s citronem? Aby osvěžil, měl by v něm být hlavně kvalitní čaj – ovšem žádný...

VIDEO: Kaufland testuje samoobslužné pokladny pro velké nákupy

Kaufland zavádí nové samoobslužné pokladny pro velké nákupy. Jak na ně?

Obchodní řetězec Kaufland testuje od května ve své prodejně na pražském Vypichu automatické pokladny nové generace....

Najdete na iDNES.cz