Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poptávka po námořní dopravě roste. Lodě však stárnou a je jich málo

  11:44aktualizováno  11:44
V posledním roce vzrostla kapacita světové lodní dopravy o 3,5 procenta. Rostoucí poptávce to však nestačí a rejdaři si stěžují na nedostatek lodí. Ty stárnou a výrobci nestíhají nové tankery a kontejnerové lodě dodávat.

Ilustrační fotka | foto: AFP / TOTE MaritimeProfimedia.cz

Za stoupající poptávkou po námořní dopravě stojí především růst světové ekonomiky a vydělávají na tom zejména rejdařští giganti. Na počátku roku měli velkodopravci podíl na trhu okolo 43,5 procenta, což je meziročně o 4,4 % více.

Poptávka roste především po kontejnerové lodní dopravě. Tam se kapacita loni zvýšila o 5,2 % a i přes nedostatek lodí se ceny přepravy snižují.

Kapacita lodní přepravy ropy podle Hellenic shipping news roste o něco pomaleji: tonáž se zvýšila o 1,4 %. Trajekty a osobní lodě rostly o 4,8 %. Celkový počet dodaných lodí tvořil v roce 2014 jen polovinu výroby v dosud rekordním roce 2011.

Lodě stárnou. Některé z nich se přesouvají do rozvojových zemí

Statistiky také ukázaly, že průměrný věk lodí se poprvé v historii rejdařství zvýšil. A v příštích letech bude proces stárnutí pokračovat.

Omlazování flotil komplikují dlouhé dodací lhůty výrobců. Po objednání lodi se čeká sedm až osm let, než se nové kusy vyrobí a dostanou do provozu. Po takto dlouhé době však poptávka po dopravě může vypadat úplně jinak

Fotogalerie

Změny nastávají i v nasazování lodí na obchodní trasy. Starší a menší lodě se přesouvají z hlavních obchodních cest na ty méně důležité. Vliv na flotily mají i nové předpisy o životním prostředí. Ty jsou v rozvojových zemích liberálnější a dopravci díky tomu mohou na svůj byznys použít lodě, které nevyhovují pravidlům na hlavních obchodních trasách. Díky těmto přesunům se rozvíjí přístavní infrasktruktura i v rozvojových zemích.

Největší loďařskou velmocí světa je Řecko. Drží šestnáctiprocentní podíl na námořní dopravě. Do deseti nejvýznamnějších rejdařských zemí se dále řadí pět asijských, tři evropské a jedna americká (viz tabulka).

Lodní velmoci
Světoví lídři:Řecko, Japonsko, Čína, Německo, Singapur
Rostoucí vliv:Čína, Korea, Singapur
Klesající vliv:Německo, Norsko, USA
Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Překlep, zkažený žaludek, či bohyně vítězství. Jak vznikly slavné značky

Vytvořit silnou značku je předpokladem podnikatelského úspěchu. Na jméně totiž spočívá velká část firemní identity. Zatímco některé značky se prostě jmenují po...  celý článek

Ilustrační foto
Uber dostal v Londýně stopku. Město mu neprodlouží licenci

Londýn se rozhodl, že alternativní taxislužbě Uber neobnoví provozní licenci. Ta globální firmě vyprší na konci září. Uber má v Londýně přes 40 tisíc řidičů....  celý článek

Ilustrační snímek
Místo malého šálku velký kelímek. Italové se učí pít kávu od Američanů

Když se v Itálii řekne káva, znamená to rychle natočené espresso bez nějakých obřadních „rituálů“. Mladé Italy ale začínají lákat nově otevírané kavárny v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.