Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Napster se dohodl se studii

  13:52aktualizováno  13:52
Průkopník internetové distribuce hudebních nahrávek Napster uzavřel klíčovou dohodu se společným podnikem tří velkých nahrávacích studií, společností MusicNet. Spoluprací s AOL Time Warner, Bertelsmannem a EMI se má Napster definitivně přeměnit z poloilegální firmy v respektovaný podnik.

Podle dohody bude Napster dalším distribučním partnerem trojice studií zastupujících umělce od Erica Claptona přes Madonnu, Stinga až po AC/DC. Jejich společná platforma MusicNet má spustit placenou nabídku nahrávek koncem léta a Napster bude moci tyto hudební soubory nabídnout svým uživatelům.

Celá dohoda má však ještě jeden nezanedbatelný háček. Podle prohlášení ředitelů jednotlivých mediálních koncernů musí Napster nejprve prokázat, že stoprocentně dodržuje autorská práva vztahující se k nahrávkám. "EMI vždy prohlašovalo, že je připraveno licencovat svou hudbu Napsteru, ale jen tehdy, když budou splněny určit nezbytné podmínky, zvláště v oblasti autorských práv. V tuto chvíli tyto podmínky splněny nejsou," píše se v prohlášení zveřejněném skupinou EMI.

Ještě důrazněji se vyjádřili zástupci AOL Time Warner. "Naše nahrávky nebudou Napsteru k dispozici dokud si nebudeme dostatečně jisti, že funguje legálně a že úspěšně zavedl technologii umožňující vystopovat původ jednotlivých hudebních souborů."

Šéf Napsteru Hank Barry je ovšem přesvědčen, že nová verze softwaru, kterou má firma představit v nejbližších měsících v rozporu s dohodou nebude. "Věřím, že naše nová služba bude v souladu s požadavky studií," prohlásil Barry. "Těší nás, že můžeme uživatelům Napsteru nabídnout nahrávky MusicNetu," dodal.

I přes poslední krok sbližující někdejší rivaly běží i nadále soudní žaloby, které na Napster podalo všech pět největších nahrávacích společností, vedle Bertelsmannu, Warneru a EMI i Vivendi Universal a Sony.

Poslední dvě jmenovaná studia, Vivendi Universal a Sony, vytvořila svůj vlastní projekt pro nabídku hudby na internetu pod názvem Duet. S ní má podle dohody s MusicNetem Napster nyní zakázáno spolupracovat.

Podpis smlouvy je zřejmě poslední šancí pro Napster, jak se zachránit a udržet na trhu. Poté, co tato služba nabízející původně výměnu hudebních nahrávek zdarma, musela pod tlakem studií nabídku výrazně omezit, začali o ni její původní uživatelé ztrácet zájem.

Podle výzkumné firmy Webnoize se počet souborů přesunutých v rámci Napsteru propadl z únorových 2,79 miliardy na pouhých 360 milionů v květnu.

Ovšem i přes oznámenou spolupráci s MusicNetem nemá ještě Napstar vyhráno. Celý koncept placené hudby nabízené za poplatek na webu totiž teprve musí prokázat svou životaschopnost. A jednoduché to mít nebude. Podle ankety Webnoize prohlásilo 87 procent z tří tisícovek dotázaných, že placený Napster je už zajímat nebude a poohlédnou se jinde na internetu po nahrávkách zdarma.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.