Napster se dohodl se studii

Průkopník internetové distribuce hudebních nahrávek Napster uzavřel klíčovou dohodu se společným podnikem tří velkých nahrávacích studií, společností MusicNet. Spoluprací s AOL Time Warner, Bertelsmannem a EMI se má Napster definitivně přeměnit z poloilegální firmy v respektovaný podnik.

Podle dohody bude Napster dalším distribučním partnerem trojice studií zastupujících umělce od Erica Claptona přes Madonnu, Stinga až po AC/DC. Jejich společná platforma MusicNet má spustit placenou nabídku nahrávek koncem léta a Napster bude moci tyto hudební soubory nabídnout svým uživatelům.

Celá dohoda má však ještě jeden nezanedbatelný háček. Podle prohlášení ředitelů jednotlivých mediálních koncernů musí Napster nejprve prokázat, že stoprocentně dodržuje autorská práva vztahující se k nahrávkám. "EMI vždy prohlašovalo, že je připraveno licencovat svou hudbu Napsteru, ale jen tehdy, když budou splněny určit nezbytné podmínky, zvláště v oblasti autorských práv. V tuto chvíli tyto podmínky splněny nejsou," píše se v prohlášení zveřejněném skupinou EMI.

Ještě důrazněji se vyjádřili zástupci AOL Time Warner. "Naše nahrávky nebudou Napsteru k dispozici dokud si nebudeme dostatečně jisti, že funguje legálně a že úspěšně zavedl technologii umožňující vystopovat původ jednotlivých hudebních souborů."

Šéf Napsteru Hank Barry je ovšem přesvědčen, že nová verze softwaru, kterou má firma představit v nejbližších měsících v rozporu s dohodou nebude. "Věřím, že naše nová služba bude v souladu s požadavky studií," prohlásil Barry. "Těší nás, že můžeme uživatelům Napsteru nabídnout nahrávky MusicNetu," dodal.

I přes poslední krok sbližující někdejší rivaly běží i nadále soudní žaloby, které na Napster podalo všech pět největších nahrávacích společností, vedle Bertelsmannu, Warneru a EMI i Vivendi Universal a Sony.

Poslední dvě jmenovaná studia, Vivendi Universal a Sony, vytvořila svůj vlastní projekt pro nabídku hudby na internetu pod názvem Duet. S ní má podle dohody s MusicNetem Napster nyní zakázáno spolupracovat.

Podpis smlouvy je zřejmě poslední šancí pro Napster, jak se zachránit a udržet na trhu. Poté, co tato služba nabízející původně výměnu hudebních nahrávek zdarma, musela pod tlakem studií nabídku výrazně omezit, začali o ni její původní uživatelé ztrácet zájem.

Podle výzkumné firmy Webnoize se počet souborů přesunutých v rámci Napsteru propadl z únorových 2,79 miliardy na pouhých 360 milionů v květnu.

Ovšem i přes oznámenou spolupráci s MusicNetem nemá ještě Napstar vyhráno. Celý koncept placené hudby nabízené za poplatek na webu totiž teprve musí prokázat svou životaschopnost. A jednoduché to mít nebude. Podle ankety Webnoize prohlásilo 87 procent z tří tisícovek dotázaných, že placený Napster je už zajímat nebude a poohlédnou se jinde na internetu po nahrávkách zdarma.