(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MasterCard

Banky ruší klientům benefity. Kompenzují si regulaci karetních terminálů

  • 398
Následky nařízení Evropské komise, které zlevňuje pro obchodníky platby kartou, dopadá na uživatele kreditek. Banky si totiž výpadek příjmů kompenzují tím, že ruší svým klientům různé benefity spojené právě s platbami kartou.

Opatření, které vstoupilo v platnost v prosinci, mělo podle Evropské komise snížit náklady držitelů karet i obchodníků. A to tím, že zastropuje poplatky, které obchodníci odvádějí vydavatelským bankám (podrobněji jsme o opatření psali zde).

Obchodníci sice ušetří a karetní terminál si zřejmě pořídí i ti, kterým se to dosud nevyplatilo, bit je však konečný spotřebitel, tedy tradičně nejslabší článek řetězce.

O tom, že na změnu zřejmě doplatí majitelé karet, se mluví už od roku 2013, kdy začala EU o podobné regulaci uvažovat. Banky si totiž nižší odvody od obchodníků chtějí někde vynahradit. Třeba tím, že klientům zvýší roční poplatek za vedení karty nebo omezí bonusový program, který ke kartám nabízejí. A skutečně k tomu nyní dochází.

Spořitelna ruší vratky z karetních plateb...

Klienti České spořitelny dostali před pár dny dopis s oznámením, že platit kreditní kartou bude méně výhodné. Banka tvrdí, že za to může právě nařízení EU.

„Nová evropská regulace nám bohužel výrazně ztížila poskytování peněžních odměn klientům za používání kreditních karet. Proto od 1. srpna 2016 již nebudeme k našim kartám dále poskytovat službu Odměna za platbu kreditní kartou,“ píše se v dopise.

Banka dosud z každé platby kreditní kartou klientovi vracela procento z nákupu zpět. Poslední odměna se zákazníkům připíše za platby uskutečněné nejpozději 31. července. Týká se to všech kreditních karet, tedy Kreditní karty Odměna, World, Kooperativa/Kapitol, Chytré karty ČS a Gold i Penzijní karty.

Když klient změny neodmítne, budou podle zákona považovány za přijaté. Pokud je odmítne, ale smlouvu o kartě nevypoví, zruší mu banka kreditku sama.

„Kvůli regulaci poklesl čistý výnos kreditních karet o desítky milionů korun ročně. Výrazně rostou náklady na službu Odměna za platbu kartou, kterou vyplácíme klientům, a to není dlouhodobě udržitelné,“ uvedla Pavla Kozáková z tiskového oddělení banky. Spořitelna tak musí nákladné bonusy ke kreditním kartám omezit či rušit.

... benefity ruší i další banky

A není na trhu jediná. Ke stejnému kroku u některých svých kreditních karet přistoupila například i Moneta (bývalá GE Money Bank). „Snížení mezibankovního poplatku je natolik razantní, že bude obtížné dlouhodobě zachovat všechny benefity karet KB ve stávající podobě,“ potvrdil trend mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

Ta snižuje měsíční strop na 1% bonus, který klienti získávají z každé platby kreditními kartami Lady karta a A karta na spoření u KB Penzijní společnosti. Za placení těmito kartami se jim vrátí zpět maximálně pětistovka měsíčně. Týká se to těch, kdo zaplatí měsíčně kreditní kartou více než 50 tisíc.

Maximální měsíční vratku z útrat kreditní kartou snížila také Raiffeisenbank. „Mně jako klientovi se zlatou kartou Sphere Card VIP snížili měsíční bonusový program z dřívějších maximálních 1000 Kč na aktuálních 250 Kč. Z tohoto důvodu jsem samozřejmě kreditku i celý účet zrušila,“ napsala redakci čtenářka K. D. Banka jí sice poskytla jednorázový bonus 300 Kč jako kompenzaci za snížení odměn, ale ten byl podmíněn minimální útratou ve výši 1000 Kč.

Klienti UniCreditBank, kteří používají kartu AXA Club, pak nedostanou za platbu kreditkou zpět procento, ale jen půl procenta.

Jiné banky zatím bonusy neruší. „Víme, že například odměnu za platbu kreditní kartou klienti vnímají pozitivně, a proto jim tento benefit stále nabízíme a i do budoucna budeme hledat taková řešení, která nám ho umožní v nějaké formě zachovat,“ říká mluvčí ČSOB Martina Slavíková.

Například mBank aktuálně nabízené karty představila právě v prosinci 2015 a evropskou regulaci v nich už zohlednila.