Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Provoz mýtného systému byl drahý, tvrdí NKÚ. Ministerstvo se už polepšilo

  8:18aktualizováno  8:18
Skoro třetinu peněz vybraných v Česku v letech 2007 až 2016 na mýtném spolkly náklady na zavedení a provoz mýtného systému, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Jedním z důvodů vysokých nákladů byl podle kontrolorů nekoncepční přístup k výběru mýtného. Ministerstvo dopravy s většinou závěrů NKÚ souhlasí.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Podle mluvčího ministerstva už resort získal kompletní dokumentaci k mýtnému systému a od loňska zlevnil jeho provoz o více než čtvrtinu.

Celkové náklady na zavedení a provoz mýtného systému v letech 2007 až 2016 přesáhly podle NKÚ 24 miliard korun. Ministerstvo dopravy za stejnou dobu vybralo na mýtném 78,5 miliardy korun. Náklady tedy dosáhly přibližně 31 procent. „Průměrná provozní nákladovost za celé období - tedy bez zohlednění nákladů na vybudování mýtné infrastruktury - byla 24 procent,“ uvádí NKÚ.

Rekordní rok. Kamiony v Česku zaplatily na mýtném 10,4 miliardy

Na vysokých nákladech spojených s mýtným systémem se podle kontrolorů podepsala neujasněnost a časté změny řešení způsobu a rozsahu výběru mýtného.

Ministerstvo například podle NKÚ zaplatilo v roce 2008 přes 770 milionů korun za satelitní rozhraní pro zpoplatnění silnic první až třetí třídy, které ale pro výběr mýtného nikdy nevyužilo. Dalším důsledkem častých změn bylo také pozdní zavedení evropské služby elektronického mýtného. Měla být v provozu nejpozději v roce 2012, ve skutečnosti ale byla spuštěna o pět let později.

NKÚ kritizuje i smlouvu s Kapsch

NKÚ ve zprávě kritizuje i prodloužení smlouvy s firmou Kapsch na provozování mýtného systému v roce 2016. Prodloužení smlouvy formou jednacího řízení bez uveřejnění bylo podle kontrolorů v rozporu se zákonem. Ve smlouvě navíc zůstaly body, které jsou podle NKÚ neopodstatněné. Není například jasné, proč chce resort vynaložit 58 milionů korun na veřejnou kampaň, ačkoliv mýtný systém je už všeobecně známou věcí.

Ministerstvo dopravy s většinou závěrů NKÚ souhlasí, sdělil mluvčí resortu Tomáš Neřold. „Během deseti let fungování mýtného systému se stát opravdu nechoval moc koncepčně,“ připustil Neřold.

Smlouva z roku 2006 podle mluvčího ministerstva vůbec nepočítala se svým koncem a náklady byly zbytečně vysoké. „Hlavně ale nikdo včas neřešil to, že stát nemá nad systémem plnou kontrolu, a nemůže proto ani žádný mýtný tendr vypsat,“ upozornil Neřold. Tento nedostatek už ministerstvo podle mluvčího napravilo. „Získali jsme kompletní dokumentaci k systému a zlevnili jeho provoz od loňského roku o 27 procent,“ uvedl Neřold. Zároveň připomněl, že úřad vypsal soutěž na další provoz mýta.

Do výběrového řízení na správu mýtného systému po roce 2019 se přihlásili čtyři uchazeči - Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Tendrem se zabývá antimonopolní úřad.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v ČR vybírá od roku 2007 na více než 1 400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Placení mýtného podléhají vozidla s povolenou hmotností nad 3,5 tuny.

Vloni zaplatily kamiony v Česku na mýtném rekordních 10,4 miliardy korun. Za celých 11 let svého fungování vybral mýtný systém pro stát od dopravců téměř 88 miliard Kč.

Video NKÚ ke kontrole mýtného systému:

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

S&P potvrdila úvěrové ratingy České republiky, Řekové si polepšili

(Ilustrační snímek)

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor’s (S&P) potvrdila své hodnocení úvěrové spolehlivosti České republiky....

Dokážou zkrotit hluk v kancelářích, zaměstnance dělají šťastnějšími

Jaroslav Vendl (vlevo) a Jan Kaňka vyrábějí ve své firmě SilentLab mimo jiné...

Před třemi lety Jaroslav Vendl a Petr Konečný rozbíhali společnost, která prodává prosklené příčky do kanceláří. Čím...

ANKETA: Vyberte podnikatelský příběh roku 2017

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2016...

Čtyři „ženské“ firmy, vedle nich čtyři „mužské“. A v jedné z nich se zrodil podnikatelský příběh roku 2017. Pomozte ho...

Najdete na iDNES.cz