Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se znát svoje práva a používat je

  10:00aktualizováno  10:00
Před tři čtvrtě rokem, 1. ledna 2003, dala spotřebitelům novela občanského zákoníku do rukou silnější zbraně. Novinky týkající se reklamací či záruční lhůty rozšířily jejich práva ve vztahu k obchodníkům a měly by jim v případě sporů usnadnit "zákaznický" život. Jaká pravidla tedy v současné době platí?
Prodloužení záruky na dva roky

Záruční doba na spotřební zboží se prodloužila z šesti na čtyřiadvacet měsíců. Spotřebním zbožím se rozumí veškeré movité věci prodávané v obchodech kromě potravin, krmiv a živých zvířat. U nich zůstala záruční doba nezměněna.

Jak to funguje

* Záruční doba začíná běžet od okamžiku nákupu, tedy v momentě, kdy převezme zboží kupující.

* Ještě letos se uplatňuje přechodný režim. Platí pro výrobky vyrobené do 1. ledna 2003. U nich může prodávající uvést v záručním listě nebo v paragonu upozornění, že mají šestiměsíční záruční dobu. Musí však na to zákazníka výslovně upozornit.

* Od 1. ledna příštího roku musí být všechno nové spotřební zboží bez výjimky prodáváno s dvouletou záruční dobou.

* Kromě takzvané zákonné záruky existuje obchodní či smluvní záruka. To znamená, že prodávající může v záručním listě poskytnout záruční dobu delší než dva roky.

Posílení práva na výměnu zboží

Objeví-li se v záruční lhůtě na výrobku vada, má spotřebitel čtyři možnosti, jak postupovat. Rozhoduje se přímo v okamžiku reklamování. Je na něm, zda si zvolí opravu, výměnu, odstoupení od smlouvy či slevu z ceny. Musí si však uvědomit, zda reklamuje vadu odstranitelnou, nebo neodstranitelnou.

Pamatujte, že...

... prodejce nemusí reklamaci přijmout. Je-li reklamace uplatňována mezi 7. a 24. měsícem od zakoupení, je na zákazníkovi, aby prokázal, že za vadu nese odpovědnost obchodník. Zvláště pokud dojde k soudnímu sporu.

* U odstranitelné vady lze požadovat výměnu nebo opravu. Výměna není v tomto případě možná pouze tehdy, je-li to neúměrné (například nelze měnit boty kvůli tkaničce).

* Výměny u neodstranitelné vady se může klient domáhat vždy. Pokud by nebyla uskutečnitelná (zboží by se například už nevyrábělo), zákazník má právo buď odstoupit od smlouvy, nebo chtít slevu. Odstoupit od smlouvy a nechat si vrátit peníze může však žádat u neodstranitelné vady okamžitě, aniž předtím požadoval výměnu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Sušené výživy pro batolata obsahovaly nadbytek karcinogenů

Batolecí výživy dvou značek neprošly laboratorním testem, který zkoumal přítomnost maximálního přípustného množství karcinogenních látek. Odhalily to...  celý článek

(ilustrační snímek)
Cena vajec prudce roste, protože slepic je málo kvůli aféře s fipronilem

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní jedno stojí 3,6 koruny, na začátku roku bylo o dvacetník levnější. Podle...  celý článek

ilsutrační snímek
Bude to nový hit? Ve Španělsku vypěstovali nízkotučné avokádo

Avokádo je řadou expertů na jídlo považováno za superpotravinu vzhledem k vysokému obsahu vitamínů a minerálů, některým mohl vadit jen vysoký obsah tuku. Ovšem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.