Návody u kočárků ještě nejsou samozřejmostí

Dětské řádění nebo používání kočárků jako nákupních vozíků nejsou tím jediným, co jim dává pořádně zabrat. Jejich textilní potahy musí také odolávat rozmarům počasí, a nemá-li kočárek impregnované čalounění nebo igelitovou pláštěnku, dokáže mu ublížit i krátká přeháňka. Na potahu totiž po zaschnutí zůstanou "mapy", které již nejdou odstranit. Proto je dobré řídit se doporučením většiny výrobců a používat za deště pláštěnku. Na to, zda u kočárku nechybí, by však měli rodiče myslet ještě předtím, než vyrazí na procházku, nejlépe již při nákupu. Připlatit za ni musí například u českého Deltim, ale také u italského výrobku se značkou Chicco Inglessina, přestože je podle výrobce součástí příslušenství. Ani jeden z polských kočárků sice pláštěnku neměl, ale čalounění s impregnovanou vrstvou je dokázalo proti dešťovým kapkám dostatečně ochránit. Přestože čtyři kočárky (Firkon, Dema Quatro, Herlag a Cam) vyhověly při všech technických zkouškách a kromě Herlagu k nim neměly ani matky, které je vyzkoušely v praxi, větší výtky, žádný v celkovém hodnocení nedostal nejvyšší možné ohodnocení. Vinni tentokrát nejsou pouze výrobci, ale také ti, kteří dětská vozítka prodávají. Na to, jak se má kočárek správně používat a na co si dát pozor, aby se z jinak bezpečného výrobku nestala vratká vanička na čtyřech ujíždějících kolech, by měl při nákupu zákazníka upozornit nejen prodavač, ale především písemný návod v češtině. U kočárku Dema Quatro z prodejny AGS SPORT v Praze 10 by jej rodiče marně hledali. Návod, který dávají v pražském obchodním domě Tesco k italskému kočárku CAM, je sice přeložen z italštiny, množstvím informací však nehýří a připomíná spíše obrázkovou knížku. O stupeň horšímu hodnocení za chybějící návod se nevyhnul ani kočárek Firkon dovezený z Polska. Ačkoli se na tamní prodejce nevztahují české předpisy, podle polských zákonů písemný návod, samozřejmě v polštině, by u kočárku neměl chybět. Ani z poměrně obsáhlých návodů však rodiče někdy nezjistí některé důležité informace, například jakou nejvyšší váhu kočárek uveze nebo vnitřní rozměry lůžka. Pokud nemohou vyzkoušet kočárek v prodejně přímo s dítětem, měli by při jeho výběru brát ohled nejen na velikost miminka, ale také na roční období. Z kočárků, které redakce testovala, by se například do velmi úzké Demy dítě v zimním spacím pytli sotva vešlo. Trochu většímu cvalíkovi by patrně bylo dost těsno i v kočárku Herlag. "Je opravdu jen na malé miminko do půl roku. Kryštofovi jsou teprve dva měsíce a sotva se do něj vešel," postěžovala si na jinak velmi dobrý německý kočárek Lenka Urbanová, jedna z týmu zkoušejících maminek.

Jak se testovalo

Sedm hlubokých dětských kočárků (dvoj-, troja jedna čtyřkombinace) bylo nakoupeno v březnu a dubnu v pražských prodejnách a obchodních domech, jeden v tržnici v polské Jelení Hoře. Všechny kočárky si redaktoři MF DNES odváželi z obchodů již smontované. V tomto stavu je předali technikům ve Strojírenském zkušebním ústavu v Jablonci nad Nisou, kteří nejprve zkontrolovali obsah návodů k obsluze, pokud u kočárků byly. Během technických zkoušek pak kočárky stavěli na nakloněnou rovinu a zkoušeli jejich brzdy. Stabilitu každého kočárku zjišťovali zavěšováním závaží na strany korbiček. Desetia jedenáctikilogramová závaží simulovala batole nakloněné přes okraj kočárku. Poslední zkouškou byla vodotěsnost. Během ní technici kropili každý kočárek půl hodiny vodou, jejíž množství odpovídalo menší dešťové přeháňce. Tři kočárky, u kterých byla pláštěnka, ji měly samozřejmě nasazenou, ostatní musely vodě vzdorovat bez ní. Prakticky si kočárky vyzkoušely čtyři maminky s dětmi ve věku od sedmi týdnů do devíti měsíců. Jezdily s nimi po pražských ulicích, chodnících a pěšinách v parku, po trávě na zahradě a na polní kamenité cestě. Vynášely je do schodů a také zkoušely skládat a naložit do kufru osobního automobilu. Při hodnocení vzaly v úvahu opotřebení kočárků způsobené technickými zkouškami.

Název (země původu): CHICCO INGLESSINA (Itálie)
Koupeno: AGS SPORT, Praha 10
Typ: dvojkombinace
Cena (Kč): 4490
Doplňky v ceně: polohovatelná rukojeť a lůžko
Bezpečnost: * * * *
Celkové hodnocení: * * *

Poznámky:
+ prostorný
- u kočárku chyběla pláštěnka, přestože je uvedena v návodu jako příslušenství
- s brzdou se špatně manipuluje a chybí jistota, že je kočárek opravdu zabrzděný
- málo odpružený a těžký
- menší boční stabilita

Název (země původu): DEMA QUATRO 16115 (Polsko)
Koupeno: AGS SPORT, Praha 10
Typ: trojkombinace
Cena (Kč): 4505
Doplňky v ceně: polohovatelná rukojeť a lůžko
Bezpečnost: * * * *
Celkové hodnocení: * * * *

Poznámky:
+ impregnovaný potah
- chyběl návod k obsluze
- hodně úzký

Název (země původu): Novotný (Česká republika)
Koupeno: Lucíja, OD Bílá labuť, Praha 1
Typ: čtyřkombinace
Cena (Kč): 6110
Doplňky v ceně: polohovatelné lůžko, pláštěnka, taška
Bezpečnost: * * *
Celkové hodnocení: * * *

Poznámky:
+ dobré brzdy
- při zkoušce boční stability se jako jediný překlopil
- nemá polohovatelnou rukojeť
- překombinovaný, žádná z kombinací neplní zcela svou funkci
- hodně odpružený (pro starší a aktivnější dítě není moc vhodný)

Název (země původu): DELTIM (Česká republika)
Koupeno: OD Kotva, Praha 1
Typ: dvojkombinace
Cena (Kč): 7990
Doplňky v ceně: polohovatelná rukojeť
Bezpečnost: * *
Celkové hodnocení: * *

Poznámky:
- plastové brzdy se uvolňují
- podle návodu je nutné za deště použít pláštěnku, kterou je však nutné dokoupit
- dost těžký a špatně se ovládá
- nafukovací kola jsou moc velká a kočárek se musí při vyjíždění na chodník hodně naklonit

Název (země původu): CAM (Itálie)
Koupeno: OD Tesco, Praha 1
Typ: dvojkombinace
Cena (Kč): 8999
Doplňky v ceně: polohovatelná rukojeť a lůžko, pláštěnka, taška
Bezpečnost: * * * *
Celkové hodnocení: * * * *

Poznámky:
+ snadno se skládá
- v návodu k obsluze chybějí důležitá upozornění pro bezpečné používání (vysvětlení použití zajištění rukojeti a upozornění na snížení stability při zavěšování tašek na rukojeť)
- nehodí se do terénu
- menší boční stabilita

Název (země původu): FIRKON B4 (Polsko)
Koupeno: Městská tržnice, Jelenia Góra, Polsko
Typ: trojkombinace
Cena (Kč): asi 3700 (370 zlotých)
Doplňky v ceně: polohovatelná rukojeť a lůžko
Bezpečnost: * * * * *
Celkové hodnocení: * * * *

Poznámky:
+ dobré brzdy
+ jediný má na straně boudičky madlo na přenášení
+ stabilní; impregnovaný potah
- chyběl návod k obsluze 1)

Název (země původu): HERLAG LUGANO, model 6563 (SRN)
Koupeno: Herlag, Praha 7
Typ: dvojkombinace
Cena (Kč): 8000
Doplňky v ceně: polohovatelná rukojeť, pláštěnka
Bezpečnost: * * * * *
Celkové hodnocení: * * * *

Poznámky:
+ dobré brzdy
+ nejstabilnější ze všech testovaných kočárků
+ snadno se skládá
- malý a mělký vnitřek (vhodný jen pro malé miminko)
- nehodí se do terénu

Poznámky: 1) Povinnost poskytnout ke kočárku návod k obsluze (v polštině) platí i pro obchodníky v Polsku. Stupnice hodnocení ***** vynikající až * nedostatečný. Hodnocení bezpečnosti zahrnuje následující kritéria: boční a podélná stabilita (40 %), účinnost brzdy (40 %) a vodotěsnost (20 %). Celkové hodnocení vychází z výsledků technických zkoušek a hodnocení maminek, které kočárky vyzkoušely v praxi. Pokud u kočárku chyběl návod k obsluze v českém jazyce, bylo celkové hodnocení sníženo o jeden stupeň.

Pramen: STROJÍRENSKÝ ZKUŠEBNÍ ÚSTAV Jablonec nad Nisou a TEST DNES

Protokol Strojírenského zkušebního ústavu lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese www.idnes.cz/test.

Témata: Tesco, Test iDNES.cz