Favorit míří do světa. Legendární značka kvůli zájmu nestíhala vyrábět

  5:00aktualizováno  5:00
Společnost Favorit Czechoslovakia Richarda Galoviče vdechla nový život kdysi slavné značce kol. Bicykly, s nimiž míří na bohatší klientelu, chce vrátit na zahraniční trhy a v blízké době přibere dalšího investora. Kvůli velkému zájmu firma v jednu chvíli nestíhala vyrábět.

Majitel značky Favorit Richard Galovič. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Slovenský podnikatel Galovič se o Favorit začal zajímat v roce 2010, když hledal nové příležitosti. „Viděl jsem, jak ve světě roste trend městské cyklistiky a že tady máme jednu zkrachovalou značku s obrovským odkazem doby, na který se dá nádherně navázat. Proto jsem se rozhodl do toho jít,“ popisuje Galovič znovuzrození Favoritu.

Cyklistické Česko

V Česku se loni vyrobilo 350 tisíc kol, což z něj dělá 11. největšího producenta v Evropské unii. Stále oblíbenější jsou elektrokola, kterých se loni vyrobilo 30 tisíc, což je meziroční nárůst o 15 procent.

Mezi největší výrobce v zemi patří firma Bike Fun International, která vyrábí kola značek Superior a Rock Machine, dále 4EVER nebo společnost BPS Bicycle Industrial.

V roce 2011 koupil za několik milionů ochrannou známku a pustil se do vývoje exkluzivních kol, který trval skoro tři roky. Výrobu vrátil do původního závodu v Rokycanech a první modely kol v retro designu, jejichž základní cena začíná na částce 64 700 korun, představil loni. Letos k nim přibyla série sportovních speciálů.

Jako strojní inženýr se podílel na vývoji každého modelu. Byl první, kdo na kolech jezdil a testoval je. A které z nich má nejradši? „Všechna. Ta kola jsou jako moje děti. Každé je něčím specifické a vyhovuje mému naturelu,“ říká s úsměvem.

Karbon, řemen a ruční práce

Kola se vyrábějí ručně a jsou šita zákazníkovi na míru. Disponují řadou moderních technologií - vyrábějí se z lehkého karbonu, místo řetězu mají řemen a v kolech speciální gel, který v případě propíchnutí duše sám zalepí díru.

Kola bratří Pospíšilových

Hlavně zásluhou úspěchů bratrů Pospíšilů se kolová stala sportem s širokou fanouškovskou základnou a exkluzivními vysílacími časy v televizi.

Legendární favority se začaly vyrábět v Rokycanech v roce 1951. Kola, na kterých závodili třeba bratři Pospíšilové v kolové, se vyvážela do desítek zemí a ještě v roce 1989 se jich vyrobilo 80 tisíc.

Slibně rozjetý Favorit však nezvládl po revoluci nástup zahraniční konkurence a firma v roce 2001 zkrachovala. Fabriku poté koupila společnost podnikatele a bývalého cyklistického závodníka Josefa Kozumplíka, který v devadesátých letech ovládal většinu tuzemské výroby jízdních kol. S novým vlastníkem to však nedopadlo a výroba kol se definitivně zastavila v roce 2004.

Martin Huleja z Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálů si myslí, že při rozhodování o koupi favoritu bude hrát u zákazníků velkou roli srdce.

„Osobně se mi aktuální směr Favoritu líbí. Obecně však vidím problémy a nástrahy v oblasti městské cyklistiky v Česku, které brání většímu rozšíření citybiků,“ uvedl Huleja. Velmi povedená je podle něj sportovní řada kol Favorit F1.

Firmu posílí nový investor

Loňský rok bere Galovič jako nultou sezonu, kdy firma vyvíjela koncepty prodejů, připravovala kampaně a zjišťovala zájem zákazníků. Ten prý předčil očekávání. „Hned na začátku jsme se dostali do situace, kdy jsme nestíhali dodávat,“ popisuje Galovič.

Nyní se měsíčně vyrobí 20 až 30 favoritů a čeká se na ně 12 až 14 týdnů. Kapacita výroby se bude zvyšovat s rozšiřováním obchodní sítě. V rokycanském závodě nyní pracuje šest lidí a plánuje se zvýšení stavu až na 11. Celkem pro firmu pracuje 40 lidí.

Galovič před časem přibral do Favoritu investora, společnost Grindon Invest Martina Hrdiny ve firmě získala deset procent. Na další rozvoj chtěl vybrat peníze prostřednictvím služby Fundlift, kde nabídl investorům firemní dluhopisy za 10 milionů korun. Přestože o ně byl zájem a během několika dnů se podařilo vybrat 6,6 milionu od 234 investorů, firma projekt zastavila.

Showroom Favoritu v Praze

„Pro tento projekt nás oslovila společnost Roklen24, která portál provozuje. Během posledních dvou měsíců jsme ale změnili investiční strategii,“ vysvětluje Galovič. Podle něj v blízké době přibude ve Favoritu další investor. „Pro něho není získávání finančních prostředků z crowdfundingové platformy komfortní a já to respektuji,“ řekl bez bližších podrobností.

Favorit má velké ambice prorazit za hranicemi. První obchodní zastoupení vzniklo letos v březnu na Slovensku. Podle Galoviče je to pilotní projekt a jakási laboratoř, na které firma testuje formu spolupráce. V hledáčku má však daleko větší trhy. „Nejvíc nás zajímají USA, Británie, Německo, Nizozemsko, Švýcarsko, Austrálie či Japonsko,“ vyjmenovává Galovič s tím, že firma nyní oslovuje obchodní partnery.

Lesk Favoritu chce oprášit také ve sportu. Na kolech z Rokycan jezdí třeba závodnice prvního profesionálního cyklokrosového týmu žen v čele s trojnásobnou mistryní republiky Pavlou Havlíkovou.

Křišťálová Lupa 2016


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...

Češi si připlatí i za další značku piva, ceny zvyší také Bernard

Stanislav Bernard

Rodinný pivovar Bernard z Humpolce od 29. října zdraží svá piva. Cenu sudového moku zvýší v průměru o 70 haléřů,...

Staropramen od listopadu zdraží točené pivo. Roste cena chmele i energií

2. Čtyři tanky: Cisterna vjede zásobovacím tunelem a dostane se pod úroveň...

Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v...



Najdete na iDNES.cz