Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Favorit míří do světa. Legendární značka kvůli zájmu nestíhala vyrábět

  5:00aktualizováno  5:00
Společnost Favorit Czechoslovakia Richarda Galoviče vdechla nový život kdysi slavné značce kol. Bicykly, s nimiž míří na bohatší klientelu, chce vrátit na zahraniční trhy a v blízké době přibere dalšího investora. Kvůli velkému zájmu firma v jednu chvíli nestíhala vyrábět.

Majitel značky Favorit Richard Galovič. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Slovenský podnikatel Galovič se o Favorit začal zajímat v roce 2010, když hledal nové příležitosti. „Viděl jsem, jak ve světě roste trend městské cyklistiky a že tady máme jednu zkrachovalou značku s obrovským odkazem doby, na který se dá nádherně navázat. Proto jsem se rozhodl do toho jít,“ popisuje Galovič znovuzrození Favoritu.

Cyklistické Česko

V Česku se loni vyrobilo 350 tisíc kol, což z něj dělá 11. největšího producenta v Evropské unii. Stále oblíbenější jsou elektrokola, kterých se loni vyrobilo 30 tisíc, což je meziroční nárůst o 15 procent.

Mezi největší výrobce v zemi patří firma Bike Fun International, která vyrábí kola značek Superior a Rock Machine, dále 4EVER nebo společnost BPS Bicycle Industrial.

V roce 2011 koupil za několik milionů ochrannou známku a pustil se do vývoje exkluzivních kol, který trval skoro tři roky. Výrobu vrátil do původního závodu v Rokycanech a první modely kol v retro designu, jejichž základní cena začíná na částce 64 700 korun, představil loni. Letos k nim přibyla série sportovních speciálů.

Jako strojní inženýr se podílel na vývoji každého modelu. Byl první, kdo na kolech jezdil a testoval je. A které z nich má nejradši? „Všechna. Ta kola jsou jako moje děti. Každé je něčím specifické a vyhovuje mému naturelu,“ říká s úsměvem.

Karbon, řemen a ruční práce

Kola se vyrábějí ručně a jsou šita zákazníkovi na míru. Disponují řadou moderních technologií - vyrábějí se z lehkého karbonu, místo řetězu mají řemen a v kolech speciální gel, který v případě propíchnutí duše sám zalepí díru.

Kola bratří Pospíšilových

Hlavně zásluhou úspěchů bratrů Pospíšilů se kolová stala sportem s širokou fanouškovskou základnou a exkluzivními vysílacími časy v televizi.

Legendární favority se začaly vyrábět v Rokycanech v roce 1951. Kola, na kterých závodili třeba bratři Pospíšilové v kolové, se vyvážela do desítek zemí a ještě v roce 1989 se jich vyrobilo 80 tisíc.

Slibně rozjetý Favorit však nezvládl po revoluci nástup zahraniční konkurence a firma v roce 2001 zkrachovala. Fabriku poté koupila společnost podnikatele a bývalého cyklistického závodníka Josefa Kozumplíka, který v devadesátých letech ovládal většinu tuzemské výroby jízdních kol. S novým vlastníkem to však nedopadlo a výroba kol se definitivně zastavila v roce 2004.

Martin Huleja z Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálů si myslí, že při rozhodování o koupi favoritu bude hrát u zákazníků velkou roli srdce.

„Osobně se mi aktuální směr Favoritu líbí. Obecně však vidím problémy a nástrahy v oblasti městské cyklistiky v Česku, které brání většímu rozšíření citybiků,“ uvedl Huleja. Velmi povedená je podle něj sportovní řada kol Favorit F1.

Firmu posílí nový investor

Loňský rok bere Galovič jako nultou sezonu, kdy firma vyvíjela koncepty prodejů, připravovala kampaně a zjišťovala zájem zákazníků. Ten prý předčil očekávání. „Hned na začátku jsme se dostali do situace, kdy jsme nestíhali dodávat,“ popisuje Galovič.

Nyní se měsíčně vyrobí 20 až 30 favoritů a čeká se na ně 12 až 14 týdnů. Kapacita výroby se bude zvyšovat s rozšiřováním obchodní sítě. V rokycanském závodě nyní pracuje šest lidí a plánuje se zvýšení stavu až na 11. Celkem pro firmu pracuje 40 lidí.

Galovič před časem přibral do Favoritu investora, společnost Grindon Invest Martina Hrdiny ve firmě získala deset procent. Na další rozvoj chtěl vybrat peníze prostřednictvím služby Fundlift, kde nabídl investorům firemní dluhopisy za 10 milionů korun. Přestože o ně byl zájem a během několika dnů se podařilo vybrat 6,6 milionu od 234 investorů, firma projekt zastavila.

Showroom Favoritu v Praze

„Pro tento projekt nás oslovila společnost Roklen24, která portál provozuje. Během posledních dvou měsíců jsme ale změnili investiční strategii,“ vysvětluje Galovič. Podle něj v blízké době přibude ve Favoritu další investor. „Pro něho není získávání finančních prostředků z crowdfundingové platformy komfortní a já to respektuji,“ řekl bez bližších podrobností.

Favorit má velké ambice prorazit za hranicemi. První obchodní zastoupení vzniklo letos v březnu na Slovensku. Podle Galoviče je to pilotní projekt a jakási laboratoř, na které firma testuje formu spolupráce. V hledáčku má však daleko větší trhy. „Nejvíc nás zajímají USA, Británie, Německo, Nizozemsko, Švýcarsko, Austrálie či Japonsko,“ vyjmenovává Galovič s tím, že firma nyní oslovuje obchodní partnery.

Lesk Favoritu chce oprášit také ve sportu. Na kolech z Rokycan jezdí třeba závodnice prvního profesionálního cyklokrosového týmu žen v čele s trojnásobnou mistryní republiky Pavlou Havlíkovou.

Křišťálová Lupa 2016


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Lentilky se vyrábějí už více než sto let, zmizely hnědé a je více žlutých

3D model balení lentilek.

Lentilky, jedna z nejstarších českých značek, mají za sebou více než sto let trvající historii, během které prošly...

Kozel by se mohl vařit i v Japonsku, zvažuje Prazdroj

Plnící linka plzeňského Prazdroje

Plzeňský Prazdroj uvažuje o tom, že by se část objemu Velkopopovického Kozla, určená pro asijský trh, vařila pod...

Nejstarší evropský lihovar slaví, v Prostějově se pálí už 500 let

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě.

O tom, že mají Češi největší spotřebu piva na osobu na světě, se ví dlouho. Můžeme se ale pyšnit i dalším „nej“...

Najdete na iDNES.cz