Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Analytici: Automobilky musí zlepšit vývoj a cílit na Východ, nebo skončí

  12:02
Evropské automobilky bojují o přežití. Továren je moc a kupujících málo. Prodeje klesají už šestý rok a i když se mají příští rok zvednout, lepší ekonomickou situaci dokáží využít jen některé. Kdo nezacílí na východní trhy a nezlepší vývoj, v oboru dlouho nezůstane. Jisto nemají ani čeští výrobci, říkají analytici.
Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Na vyhlídky evropského i českého automobilového průmyslu se server iDNES.cz zeptal čtveřice ekonomů poté, co šéfové evropských automobilek na frankfurtském autosalonu veřejně mluvili o dalším zavírání továren v Evropě (více zde). Zde jsou jejich odpovědi.

Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank

Pavel Sobíšek,hlavní ekonom UniCredit Bank Czech Republic

O nadbytku kapacit v evropských automobilkách se mluví od roku 2009, aniž by se do této chvíle mnoho udělalo pro řešení problému. K uzavírání závodů pravděpodobně bude docházet. Závod Hyundai, o kterém se objevily první spekulace, však mezi českými výrobci v největším riziku zavření do dvou let nebude. Hyundai by musel opustit nejen svůj český závod, ale celý cluster firem mezi Žilinou a severní Moravou. Přitom jeho investice proběhly nedávno a ještě nejsou odepsané. Hyundai také nemá své výrobní kapacity roztroušené po více evropských zemích, aby mohl své aktivity soustředit do menšího celku. Z uvedených argumentů vyplývá, že se může chleba lámat mezi českými výrobci spíš nad TPCA.

Analytička Helena Horská.

Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank

Automobilky se snaží co nejvíce se přiblížit potřebám a představám zákazníků. Snaží se povzbudit zájem o koupi vozu stále častější obnovou modelů, nabídkou technických vychytávek, nízkou spotřebou a podobně. Masové použití alternativních pohonů je sice ještě vzdálené ale malými krůčky k tomu směřujeme.  Jsou zákazníci, kteří na alternativní pohony slyší a jsou ochotni obětovat i určitý komfort.

Co se týče automobilového průmyslu v České republice, tak platí, že přesouvání výroby dál do zemí s nižšími výrobními náklady je nezadržitelný trend. Kromě nízkých výrobních nákladů láká automobilky pryč z Evropy i velký nenasycený trh v Asii a jinde. Česko automobilkám nabízí relativně dobrou infrastrukturu a stále ještě kvalitní technické vzdělání. Od montování a výroby bychom se však měli přesunout více k výzkumu a vývoji v automobilovém průmyslu. Jinak by Mladé Boleslavi mohl hrozit osud amerického Detroidu. A to bych si opravdu nepřála... 

Vojtěch Benda, hlavní ekonom BH Securities

Vojtěch Benda, hlavní ekonom BH Securities

Zásadní problém evropského automobilového průmyslu spočívá v obrovském přebytku výrobních kapacit. Po ekonomickém propadu v roce 2009 západoevropští výrobci sice zredukovali své výrobní kapacity o 2,5 milionu vozů přibližně na 20 milionů. Západoevropský trh je však schopen absorbovat ročně jen kolem 15 milionů vozů a v nejbližších třech letech nelze očekávat, že by se prodeje aut v Evropě výrazně zvyšovaly.

Podobná situace panuje na východoasijských trzích, což tlačí tamní výrobce k větší expanzi na nové trhy, bohužel pro evropské výrobce však také na ‚starý‘ kontinent. To pochopitelně vytváří tlak na obchodní marže a tvrdší konkurenci. Přesycenost západoevropského trhu částečně kompenzuje rostoucí poptávka po nových vozech v zemích východní Evropy, například v Rusku či v Polsku, ale hlavně v Číně. Zde místní produkční kapacity nejsou schopny rostoucí poptávku plně pokrýt.

Ve východní Evropě by roční prodeje aut mohly v nejbližších třech letech vzrůst přibližně o 2 miliony aut. Největší potenciál však skýtá čínský trh, kde se očekává nárůst ročních prodejů aut až o 11 milionů vozů. Uspět na těchto trzích se však nedaří všem výrobcům stejně, což je největší problém pro ty evropské výrobce jižní Evropy, přednostně orientované na domácí trh.

Evropa bude tlačit ke koupi nových aut

Na slabé poptávce  po vozech nižší třídy se podle Bendy podepsaly také dotační programy z let 2008 a 2009, tedy takzvané šrotovné. Dotované nákupy aut sice částečně pomohly vyprázdnit přeplněné výrobní sklady, ale na druhou stranu také snížily poptávkový potenciál v tomto segmentu pro nejbližší roky.

"Je téměř jisté, že evropští politici se budou snažit prosazovat různá opatření, která pod záminkou starosti o životní prostředí či bezpečnost dopravy, budou tlačit spotřebitele k rychlejší obnově vozového parku a tedy k vyšším prodejům. Nějaké návrhy můžeme vidět již teď. Ať je to zpřísňování emisních norem či čerstvá iniciativa Evropské komise prosadit povinný roční interval technických prohlídek pro starší vozy. Pravda je však taková, že evropský automobilový trh dosáhl svého přesycení a redukce výrobních kapacit je nevyhnutelná," říká Benda. 

Jiří Šimara, analytik Cyrrus.

Jiří Šimara, analytik Cyrrus

Boj s nevyužitými výrobními kapacitami je nyní hlavní prioritou mnoha evropských automobilek. Pokud totiž vyrábíte například jen s 60% využitím svých kapacit, pak se vám nutně navyšují fixní náklady na jeden automobil. Kvůli vysoké konkurenci navíc automobilky nejsou schopny přenést vyšší náklady na zákazníka prostřednictvím navyšování prodejních cen. Největší problém s nevyužívanými továrnami mají francouzští či italští výrobci. Naopak německé automobilky jako VW, BMW či Daimler tyto obtíže vůbec nepociťují.

Co se týče samotného evropského automobilového trhu, tak stále platí, že se ještě nevzpamatoval z následků finanční krize. Letošní rok je již šestým v řadě, kdy prodeje v meziročním porovnání klesají. Určité oživení se čeká až v průběhu příštího roku, nicméně mělo by být jen velmi mírné. Nejčastěji se mluví o růstu jen kolem tří procent oproti letošnímu roku, což je v porovnání s 20% poklesem trhu od začátku krize opravdu velmi mizivé tempo růstu.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Dobré zprávy ze Španělska. Olivy se dočkaly vláhy, olej by mohl zlevnit

25. dubna 2024  14:19

Sucho a neúroda vyhnaly loni ceny olivového oleje na rekordní úrovně. Ve Španělsku, které je jeho...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Ovocnářům hrozí bankroty. Mrazy ceny určitě ovlivní, hlavně jablek, říká jejich šéf

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  10:58

Pěstitelům ovoce hrozí kvůli mrazům bankroty, říká předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...