Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Názory na zastaralost mýtného systému jsou mýty, řekl odborník

  13:07aktualizováno  16. září 13:14
Od ledna příštího roku začnou platit mýtné na českých silnicích také nákladní auta nad 3,5 tuny. Dosud se povinnost vztahovala jen na kamiony nad 12 tun. Na další převratnou novinku - elektronické dálniční známky - si Češi počkají do roku 2011. Na dotazy čtenářů odpovídal Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu.

Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu | foto: iDNES.cz

Mýtné se nově bude platit nejen podle počtu náprav, ale třeba i podle ročního období nebo denní doby. Sazby mýtného určí vláda nebo ministerstvo.

Dosud musely mít nákladní vozy v kategorii do 12 tun jen dálniční známku. Nové mýtné má řadu příznivců i odpůrců. Mezi kritiky je Hospodářská komora ČR, která tvrdí, že opatření ublíží malým firmám závislým na autodopravě. Zastánci rozšíření mýtného zase vidí přínos v naplnění státní kasy, kterou vysává krize.

Čtenáři se dozvěděli, že rozhodující je hmotnost tažného vozidla. Pokud tedy teoreticky za osobní vůz někdo zapřáhne vagon a odjede, do neplacené kategorie spadat nebude. "Systém zpoplatnění vychází z aktuální hmotnosti vozidla při použití pozemní komunikace. Bohužel stávající právní úprava vychází z povinnosti úhrady dle nominální možné hmotnosti vozidla uvedené v technickém průkazu. Věřím, že dojde ke změně ve prospěch uživatelů," řekl Hájek.

Odborník zároveň odmítl názory na zastaralost mýta. "To, že je mikrovlnná technologie zastaralá, je jeden z nepravdivých mýtů. Jediné prokazatelné je, že jde o provozně spolehlivou, praxí ověřenou technologii," uvedl. 

ON-LINE

Odpovědi Martina Hájka z Centra dopravního výzkumu čtete zde.

Současný ministr dopravy a bývalý šéf fondu dopravy Gustáv Slamečka odhadl, že rozšíření mýtného do rozpočtu fondu přinese půl miliardy. Příjmy z mýtného letos klesají, recese totiž přiměla dopravce k tomu, aby méně vyjížděli.

Náhrada za dálniční známky - takzvané elektronické dálniční kupony - bude přenositelná a anonymní. Má být levnější než papírové známky, další z výhod je například to, že umožní lépe organizovat a usměrňovat dopravu.

"Zmíněný posun nastane zviditelněním reálné dynamiky dopravních proudů, která dnes zůstává skryta," uvádí ve své studii Centrum dopravního výzkumu. Odborníci budou moci zjistit informace o pohybu vozidel během pěti minut a policisté si ověří platnost viněty mobilní čtečkou.

Čtenáře například zajímalo, co se stane při krádeži viněty. "Odcizenou vinětu nebude možné využít, každý uživatel bude mít unikátní PIN ke zrušení platnosti viněty," odpověděl Hájek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé kupují solární panely včetně baterií. Jistí se tak před blackouty

Zájem lidí o solární elektrárny na střechách nastartovaly peníze z dotačního programu Nová zelená úsporám. Zároveň roste obliba baterií, které umožňují...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.