Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ne vždy výrobci respektují práva zaměstnanců

aktualizováno 
Není žádným tajemstvím, že většina významných světových firem se sportovním oblečením a obuví vyrábí své produkty v asijských nebo latinskoamerických zemích.
Není žádným tajemstvím, že většina významných světových firem se sportovním oblečením a obuví vyrábí své produkty v asijských nebo latinskoamerických zemích. Ví to každý, kdo na svém tričku Adidas našel cedulku s textem "vyrobeno v Indonésii" nebo na teniskách Puma "Made in China". Důvod je nasnadě: v těchto zemích je velmi levná pracovní síla. Spotřebitelé byli spokojeni s nižšími cenami, dokud se nedozvěděli, v jakých sociálních podmínkách vznikají jejich oblíbené výrobky. Proto byla před čtyřmi lety ve Švýcarsku odstartována mezinárodní kampaň Let's go fair, která začala upozorňovat na to, že někteří výrobci nedodržují základní sociální práva zaměstnanců. Pro společnosti, které investují značné částky do image své značky, to byla rána, když se jejich zákazníci dozvěděli, že mnohé továrny zaměstnávají děti, nedodržují minimální mzdy ani oficiální pracovní dobu. Pod tlakem veřejného mínění musely firmy reagovat. Od té doby se mnohé zlepšilo. Rakouská spotřebitelská asociace VKI, která začala ve svých testech kromě čistě technických kritérií zohledňovat i etické měřítko, loni poprvé zhodnotila sociální odpovědnost největších výrobců sportovní obuvi. Ve spolupráci s hannoverským výzkumným ústavem pro trh, obchod a životní prostředí IMUG zpracovala žebříček firem podle toho, jak se chovají ke svým zaměstnancům. Výsledky vycházejí z vlastního šetření na místě, z informací získaných prostřednictvím místních nevládních organizací i z odpovědí na obsáhlý dotazník zaslaný firmám.Do hodnocení byla zahrnuta všechna výrobní místa ve vyspělých i rozvojových zemích. Výborné sociální podmínky v Evropě a v USA tak mohly zakrýt nedostatky u subdodavatelů v jižních zemích. To byl také důvod, proč v hodnocení zvítězila americká firma New Balance, téměř všechny výrobky pocházejí výlučně z továren v USA.

NEW BALANCE: Firma je výjimkou. Celá její produkce vzniká téměř výhradně v továrnách značky v USA.

ADIDAS: Vlastní řetěz výrobců v Evropě a v Číně. Kromě toho odebírá také hotové výrobky od subdodavatelů z jižních zemí.

NIKE: Výrobky pocházejí asi od 500 nezávislých dodavatelů z 45 zemí severu i jihu. Nike má také své vlastní výrobny v zemích třetího světa.

REEBOK: Nemá vlastní továrny. Produkty této značky vyrábějí nezávislí samostatní subdodavatelé asi ve dvanácti zemích, z nichž některé jsou zeměmi třetího světa. Reebok uvádí jména svých partnerů na internetu.

PUMA: dováží své výrobky od nezávislých subdodavatelů, kteří sídlí téměř výlučně v jižních státech.

ASICS: vyrábí ve firemních továrnách v Japonsku a několika zemích jihu. Firma spolupracuje také se subdodavateli z třetího světa.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Giganti požírají výrobce řemeslných piv. Čeká to i české minipivovary?

Ve světě je to trend. Velké průmyslové pivovary si razí cestu ke speciálním pivům tím, že přebírají malé minipivovary. V Česku se to zatím neděje. Ale i zde...  celý článek

Všemi smysly. Nové kino 4DX v obchodním centru Chodov přináší do kinosálu déšť,...
Nový král mezi chrámy konzumu. Centrum Chodov láká na kino, kde sněží

V Praze se ve středu otevírá „nové“ - a do počtu prodejen největší - obchodní centrum v Česku. Zmodernizované Centrum Chodov se rozrostlo o třetinu na 300...  celý článek

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.