Nebe bude brázdit SkyTeam

Leteckou událostí letošní sezony se stalo představení další světové letecké aliance - SkyTeamu. Tvoří ji třetí největší letecký dopravce, americká Delta, šestá Air France, Aeromexico a Korean Air.
Součástí nové vzdušné skupiny by se do konce roku měl stát i tuzemský národní letecký dopravce České aerolinie. "Jednání jsou před dokončením," říká prezident ČSA Miroslav Kůla.
Uvnitř článku najdete rozhovor s prezidentem ČSA o vstupu do SkyTeamu.

"Vznik SkyTeamu přitvrdí konkurenci mezi aliancemi. Chceme prostřednictvím nové aliance našim cestujícím nabídnout ještě lepší úroveň služeb než dosud. Ti budou mít nyní mnohem více možností dostat se tam, kam potřebují," řekl šéf Delty Leo Mullin.

SkyTeam bude konkurovat zatím dvěma stabilním leteckým aliancím - Star a Oneworld.

V první hrají prim světová jednička mezi leteckými dopravci americký United a německá Luft- hansa, páteř druhé tvoří American Airlines a British Airways.

Ostatní pokusy seskupit letecké dopravce zatím skončily fiaskem. Naposledy ztroskotala spolupráce holandských KLM s italským národním dopravcem Alitalií. Přitom i o této alianci uvažovaly ČSA při volbě budoucích partnerů. "Nakonec se potvrdilo, že naše rozhodnutí pro Deltu s Air France bylo správné," říká šéf ČSA. Holanďané totiž nyní vyjednávají o možnosti spojení s British Airways, které jsou jedním z členů konkurenčního oneworldu.

Vzdušná flotila SkyTeamu bude disponovat silou téměř tisíce letadel a se 150 tisíci zaměstnanci ročně přepraví po celém světě až 175 milionů cestujících. Ti budou mít možnost si vybrat z více než 6400 letů, které členové SkyTeamu denně od- baví, více než do 450 míst v 98 zemích světa.

České aerolinie by se k třetí letecké alianci měly připojit po prázdninách. "Budeme mít exkluzivní pozici pro střední a východní Evropu a Praha se stane na leteckých mapách vý- znamným místem," říká Kůla s tím, že v ostatních dvou leteckých seskupeních by ČSA hrály přinejlepším druhé housle.

Podle leteckých odborníků nezbývá menším aeroliniím typu ČSA nic jiného než se spojit se silnými partnery. V současné tvrdé konkurenci totiž samostatně nemají šanci přežít. Pro velké letecké aliance jsou zajímavé, především kvůli znalosti trhu střední a východní Evropy.

"Každá aliance se musí přizpůsobit trendu globalizace, aby uspokojila požadavky svých klientů, kteří požadují celosvětovou nabídku leteckých služeb," uvedl nedávno šéf české pobočky Luft- hansy Jochen Korbmann.


Prezident ČSA: "Nebeský tým" pro nás znamená růst
Protože České aerolinie zahájily první jednání o vstupu do nové letecké aliance SkyTaem až před dvěma měsíci, u jejího zrodu chyběly. "Nedalo se to stihnout," říká prezident ČSA Miroslav Kůla.

Nebylo by výhodnější být zakládajícím členem?
V této chvíli je pro nás nedůležité, kdy vstoupíme. Statut aliance nerozlišuje zakládajícího člena a jiného. Rozlišuje samozřejmě plnohodnotné členy a případně přidružené členy, ale my jsme v kategorii plnohodnotných členů.

Zatímco ostatní čtyři členové na založení aliance pracovali asi rok, my jsme s nimi začali exkluzivně jednat asi v polovině dubna. Momentálně na připojení pracuje zhruba třináct pracovních kupin, každá složená ze zástupců tří společností, americké Delty, Air France a ČSA. Navíc v době, kdy jsme s nimi začali jednat, tak byla už kompletně hotová mediální kampaň, do níž jsme se už nemohli zapojit.

Air France s Deltou tedy budou partnery ČSA?
Kdyby nebyla naše jednání tak daleko, ani my, ani naši partneři by něco podobného nikdy neoznámili. Považovali bychom za poměrně riskantní a škodlivé, kdybychom dnes řekli, že se chystáme vstoupit do této aliance, a za měsíc to odvolali. Jsme si tedy téměř jisti, že do této aliance vstoupíme, i když zatím nejsou definitivně uzavřena jednání a podepsány žádné dokumenty.

Kdy tedy ČSA oznámí vstup?
Zatím není přesně rozhodnuto. Závisí to na mnoha okolnostech, ale zřejmě po prázdninách.

A kdy se fakticky začlení?
Chtěli bychom od letního letového řádu 2001, tedy v první polovině příštího roku. I to je další z důvodů, proč nemůžeme teď oznámit, že jsme v alianci. Čeká nás ještě hodně práce. A nejen nás, ale všechny členy aliance, protože na takové připojení se musí připravovat všichni.

Co může vstup do aliance ČSA přinést?
Po důkladném hodnocení jsme dospěli k závěru, že pro nás znamená nejvyšší růstový potenciál. Vidíme v ní největší prostor ve všech kategoriích provozu. Jak na regionálních linkách, tak na středních tratích v Evropě, ale i na dálkových, zejména přes Atlantik. Tím, že je aliance nová, bude mít ČSA exkluzivní postavení ve střední a východní Evropě. Ve většině ostatních aliancí je toto místo už obsazeno. Dokonce směřujeme k tomu, že Praha bude takzvaným hubem, přestupním bodem, přes který létají nejen cestující ČSA, ale celé aliance. To bude velké plus ipro Prahu a pražské letiště.

Původně si měla aliance vy- brat mezi ČSA a maďarským Malévem. ČSA tedy vyhrála?
Nová aliance v oblasti střední a východní Evropy s nikým jiným než s ČSA už vyjednání nevede.

Jednali jste také o dokončení privatizace ČSA?
Jistě. Ovšem ne jako o součásti aliančního vstupu.  Nevylučuje- me, že někdy v budoucnosti alianční partneři do ČSA kapitálově vstoupí. Navíc prodej aerolinek je hlavně věcí akcionářů, nikoli vedení ČSA. Já si myslím, že vhodná cesta privatizace ČSA je uvedení akcií na veřejný trh. Pokud by pak alianční partneři, hlavně ti významní, do ČSA vstoupili, potvrdilo by to, že se daří.

Nebojíte se vstoupit podruhé do stejné řeky, když jste se už sAir France  jednou rozešli?
Je v tom markantní rozdíl. V roce 1992, kdy Air France koupila 38 procent akcií ČSA, sice okamžitě vstoupila do vedení firmy, ale nikdy nezačala fakticky fungovat obchodní spolupráce. Teď začínáme z druhé strany, tedy obchodní spoluprací. To je důvod, proč nevstupujeme do stejné řeky. Mimochodem, tato aliance byla jediná, kde byl velice silný vliv amerického partnera. U všech ostatních se jednání omezovala prakticky na evropského dopravce, což je obecně velmi rozšířené. S námi se však od samého začátku účastnila všech jednání i Delta, to nám signalizovalo velmi vážný a seriózní záměr amerického partnera, a tedy celé aliance.