Nebe má nového krále: American Airlines

P r a h a - Doposud druhý největší světový letecký přepravce, americká společnost American Airlines útočí na post světové jedničky. Získá totiž konkurenční americkou firmu Trans World Airlines (TWA), která zbankrotovala. Z hlediska přepravených pasažérů a nalétaných kilometrů tak společnost American Airlines předstihne dosavadního lídra United Airlines.

"Dnes slavíme jeden z milníků v historii American Airlines a TWA, a to jak z hlediska zákazníků, tak zaměstnanců obou firem. Spojení znamená začátek nové éry v letectví. Dává dohromady nejlepší aktiva a nejlepší lidi pracující v tomto sektoru," komentoval v tiskovém prohlášení šéf American Airlines Donald J. Carty pondělní rozhodnutí amerického soudu, povolující jeho společnosti převzetí TWA.

"Je to začátek nové kapitoly v historii TWA. Znám a obdivují management American Airlines již mnoho let a těším se na spolupráci ve prospěch budoucí prosperity," dodal prezident TWA Bill Compton.

American Airlines za TWA zaplatí 742 milionů dolarů, ale zároveň převezmou její dluh dosahující úrovně 3,5 miliardy dolarů. Tato suma však nezahrnuje úplně všechny závazky - dalších 18 milionů dolarů například dluží TWAsvým zaměstnancům v Izraeli na mzdách a důchodech. Odbory se proto snažily převzetí oddálit, dokud se tato sporná otázka nevyřeší. Soud však jejich požadavek zamítl. Svůj souhlas s fúzí již dalo také americké ministerstvo spravedlnosti.

TWA, která byla založena před sedmdesáti lety, je jednou z nejdéle fungujících leteckých společností v historii USA. Patří jí dokonce několik prvenství v dějinách letectví - jako první začala v roce 1930 nabízet své služby pro lety od jednoho pobřeží Spojených států ke druhému, v roce 1957 začala jako první přepravce nabízet při letech čerstvou kávu, o čtyři roky později přišla s promítáním filmů. Letadlem této firmy přiletěl při první návštěvě USA v historii i papež Pavel VI. Zároveň jsou se jménem TWA spojeny také tragédie, jako byla havárie letu 800 u Long Islandu v roce 1996, při níž zahynulo všech 230 lidí na palubě.

Od čtyřicátých let vlastnil tuto společnost téměř čtvrt století filmový magnát a miliardář Howard Hughes, který z ní udělal prestižního přepravce pro boháče a hvězdy. V roce 1985 ji zase ovládl finančník Carl Icahn, který TWA znovu zprivatizoval a na splácení dluhu obětoval miliardu dolarů. Jenže od roku 1989 TWA nedosáhla ani v jednom roce zisku a to znamenalo, že její dluhy rostly. Několikrát se ocitla na pokraji bankrotu a musela požádat o soudní ochranu před věřiteli. Naposledy tak učinila na začátku roku, v den, kdy bylo oznámeno zahájení jednání s American Airlines o převzetí.

"Bohužel je konkurence předběhla. Je smutné vidět něco, co bylo součástí historie, v cizích rukách. Na druhou stranu si však myslím, že je pro ně mnohem lepší, když se spojují s mnohem silnějším konkurentem," uvedl agentuře AP newyorský analytik Robert Milmore z firmy Arnhold and Bleichröder.

American Airlines se nemusí na první příčce žebříčku největších přepravců udržet dlouho. United Airlines totiž usilují o převzetí americké šestky US Airways. Pokud se jim to podaří, mohly by se znovu vrátit na svou bývalou pozici světového lídra.