Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebeský internet Boeingu končí, na tahu je Airbus

  14:54aktualizováno  14:54
Další internetová bublina splaskla, tentokrát na obloze. Boeing oznámil, že končí s provozováním vlastní technologie, která umožňovala brouzdat po internetu na palubách letadel. Byl to sice dobrý nápad, nevynesl ale tolik, kolik si firma představovala, zhodnotil Boeing šestiletý projekt.
Internet na palubě letadla je drahá hračka. Boeing s ním končí. Ilustrační foto

Internet na palubě letadla je drahá hračka. Boeing s ním končí. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Web Boeingu používalo deset leteckých společností, mezi nimi například Lufthansa, singapurské, čínské, korejské aerolinie či společnost Asiana, zájem ale nebyl takový, jak si Boeing představoval. Oznámení o ukončení projektu tedy nebylo úplně překvapující, ale aerolinky nepotěšilo.

"Jsme zklamaní, protože našim pasažérům se to líbilo," řekla mluvčí Lufthansy Jennifer Urbaniak. Právě Lufthansa byla u zrodu celého projektu. - více zde

Ani nyní se nehodlá internetu v oblacích tak lehce vzdát a bude hledat nového partnera. "Boeing naštěstí uvedl, že službu bude ještě několik měsíců provozovat, tak snad budeme moci najít nějaké řešení," citoval portál deníku The New York Times tiskového mluvčího Michaela Lambertyho.

Internet? Teoreticky ano
Uvedení internetu na paluby letadel cestující přivítali s nadšením. Bohužel, jak se ukázalo, ankety mezi cestujícími přinesly až příliš optimistické výsledky. Z výzkumu mezi 3200 pasažéry vyplynulo, že jeho popularita prudce stoupá. Víc než osmdesát procent dotázaných uvedlo, že možnost přístupu ke světové síti by měla vliv na výběr letecké společnosti. Přes devadesát procent lidí, kteří službu od Boeingu vyzkoušelo, by ji doporučilo známým.

Ve skutečnosti ale internet mnoha cestujícím nechyběl. Lufthansa, která jej nabízí v 62 strojích, uvedla, že během jednoho letu ho využilo maximálně čtyřicet cestujících, zpravidla to ale bylo ještě méně - v průměru 20 až 30 lidí. Ještě horší zkušenost měla společnost All Nippon. Na lince Washington - Tokio internet v dubnu využilo v průměru šest lidí.

Surfování v oblacích nebylo zdarma. Hodina na internetu přišla na 9,95 dolaru (220 korun), připojení během celého letu přišlo na 26,95 dolaru, tedy necelých 600 korun. Celá technologie, kterou Boeing Connexion poskytoval, byla totiž poměrně technicky náročná - a také drahá.

Systém funguje přes satelit. Jen samotná instalace na palubu letadla přišla podle listu USA Today nejméně na půl milionu dolarů. Proto si ho nemohly dovolit ani největší americké aerolinky jako American Airlines, Delta nebo United. Začaly se proto poohlížet spíše po levnějších alternativách satelitu, které přinesla nejprve společnost AirFone.

Ta se nakonec licence vzdala. Rychle po ní ale skočila firma AirCell, která by měla internet pro americké aerolinky představit příští rok. Technologie se nicméně od té, kterou poskytuje Boeing, dost liší. Nevyužívá satelitní technologie, letadla jsou sama létajícími hotspoty, což je levnější.

Boeing končí, Airbus začíná
Kromě stovek milionů, které Boeing do technologie už investoval, může firma čekat ještě ztrátu 320 milionů, která se projeví v jejím letošním hospodaření. Přesto se ale odborníci shodují na tom, že internet v oblacích má budoucnost. Myslí si to nakonec i největší rival Boeingu, společnost Airbus.

"Naplno pracujeme na rozvinutí bezdrátového internetu na palubách našich letadel," potvrdil listu The New York Times Justin Dubon. Lufthansa sice nabízí internet i v airbusech, jedná se ale právě o rušenou technologii Boeingu. Svůj vlastní systém chce Airbus nabídnout koncem roku společnosti Singapore Airlines na palubách největšího dopravního letounu světa, Airbusu A 380, napsaly The New York Times.

Autoři: , ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Vietnamci si budou muset počkat. Vláda přiškrtila víza pro podnikání

Ilustrační snímek

Vláda ČR ve čtvrtek rozhodla o dočasném pozastavení příjmu žádostí o dlouhodobý pobyt za účelem zaměstnání a žádostí...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Najdete na iDNES.cz