Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nebezpečné přejezdy budou hlídat laserová čidla, chce Ťok

  17:13aktualizováno  17:13
Nešťastnou bilanci úmrtí na železničních přejezdech chce ministerstvo dopravy zarazit nasazením moderních zlepšováků. Do konce roku by se mohly na kritických místech objevit například laserové skenery. Vlak před překážkou zastaví nebo jen zpomalí.

(Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

„Už nyní probíhá testování dvou typů laserového skeneru. Ve hře je varianta zajištění úplného zastavení vlaku před překážkou, případně pouze snížení rychlosti vlaku a zmírnění následků střetnutí vlaku s překážkou,“ řekl na úterní tiskové konferenci k návrhům na zabezpečení nebezpečných železničních přejezdů ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo odhaduje, že čidla by se mohla v ostrém provozu objevit na kolejích do konce roku 2016. Během letoška chce spustit testování systému. Ten by měl komunikovat s okolními zabezpečovacími systémy. Bude mimo jiné zapotřebí u přejezdových zabezpečovacích systémů změnit software a zapojení elektrických obvodů.

„V případě kladného ověření bychom aplikaci do ostrého provozu rádi spustili do konce příštího roku,“ upřesnil Ťok.

Železniční přejezd Mítkov.

Železniční přejezd Mítkov.

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.

Srážka rychlíku a nákladního vozu na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.

Čidla jsou jen jedním z navrhovaných bezpečnostních opatření, které by měly zmírnit příliš časté nehody na některých železničních přejezdech, kde ročně zahynou desítky lidí. Pomoci má také postupné sklápění závor nebo změna dopravního značení. Ta bude spočívat v tom, že před přejezdem bude takzvaná STOP čára, na níž řidič bude muset zastavit a rozhlédnout se.

Na přejezdech bez závor by měly být zvýrazněny sloupky výstražníků červenobílým pruhem jako v minulosti. „Další možností je i natření břevna závor při výjezdu z přejezdu bílou barvou,“ uvedl mluvčí resortu Zdeněk Neusar.

Opatření obnášejí i posílení policejního dohledu nad přejezdy, kdy bude záznam z momentu přestupku sloužit jako důkaz pro policii a umožní i správní řízení. Do budoucna resort zvažuje i využívání systému evropského vlakového zabezpečovače a inteligentních dopravních systémů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Ministr dopravy Dan Ťok na tiskové konferenci hnutí ANO v pražském Centru...
Na stavbu dálnic bude mít stát v příštím roce 76 miliard, řekl ministr Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má s ministerstvem financí předjednané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok na 76 miliard. Je to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.