Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebojte se reklamovat, chce to jen znát pravidla

  11:00aktualizováno  11:00
Přestože je záruční lhůta dvouletá, úspěšné uplatnění reklamace bývá často během na dlouhou trať. Kdo chce reklamovat, musí se obrnit trpělivostí. Je také dobré být ve střehu už při nákupu.
Reklamace by měla mít vždy písemnou formu. Ilustrační foto

Reklamace by měla mít vždy písemnou formu. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

1. Před zaplacením si zboží prohlédněte
Ještě než si výrobek koupíte, důkladně si ho prohlédněte a vyzkoušejte. Můžete tak přijít na vady, které byste museli později reklamovat. Vždy vyžadujte po prodejci maximum informací, samozřejmostí by měl být návod k použití v češtině.

2. Nechte si potvrdit záruku
Před zaplacením si nechte potvrdit záruční list. Někteří prodejci nabízejí prodej zabaleného výrobku s tím, že si ho doma můžete vyzkoušet a do určitého data přinést potvrdit záruční list. Pokud nebudete s výrobkem spokojeni, vymění ho. Pamatujte ale, že záruční doba běží ode dne prodeje, nezáleží tedy na datu potvrzení záručního listu.

3. Vyžadujte doklad o koupi
V žádném případě neodcházejte bez paragonu. Prodejce sice není povinen vám ho dát automaticky, ale na požádání to udělá. Na každém potvrzení o koupi by měl být název firmy obchodníka, jeho identifikační číslo, datum prodeje, název zboží a zaplacená částka. Doklad si uschovejte, budete ho potřebovat při případné reklamaci. Paragon si zkopírujte, předejdete tak nemilému překvapení, že vám po roce vybledl a je nečitelný.

4. Nebojte se reklamovat
Pokud je výrobek vadný a jste přesvědčeni, že jste si vadu na zboží nezpůsobili sami, výrobek reklamujte. Máte na to dva roky od zakoupení, ale pamatujte, že je nutné věc reklamovat co nejdříve po výskytu závady.

5. Čtěte pozorně reklamační řád
Zákon vám dává mnoho práv, zároveň je důležité znát reklamační podmínky. Bývají vyvěšeny v prodejně nebo jsou součástí návodu k použití. Vyžadujte dodržení všech zákonných kroků reklamačního řízení. Prodejce má ze zákona na vyřízení reklamace 30 dnů, pokud se do této doby nevyjádří, máte automaticky nárok na vrácení peněz.

6. I použité zboží lze reklamovat
Pokud si koupíte zboží v bazaru, vztahuje se na něj také dvouletá záruka. Při prodeji se můžete setkat i s kratší záruční dobou, prodávající se však na tom musí s vámi dohodnout. Kratší záruku (zpravidla jeden rok) musí také zaznamenat do dokladu o prodeji. Záruka se nevztahuje na vady, které mělo zboží v den prodeje, nemůžete tedy reklamovat vadu, kvůli které bylo zboží zlevněno.

7. U stánku buďte opatrní
Ceny výrobků zakoupených na tržištích bývají obvykle nižší než v obchodě. Většinou jim také odpovídá kvalita zboží a je nutné počítat s tím, že výrobek bude sloužit třeba jen jednu sezonu. I tak požadujte po trhovci paragon, který vám případnou reklamaci ulehčí.

8. U potravin sledujte datum spotřeby
Potraviny nemají záruční dobu dva roky, na většině je uvedeno datum minimální trvanlivosti nebo datum spotřeby. Všímejte si pozorně těchto údajů. Potraviny s prošlým datem spotřeby nekupujte vůbec (ani by v obchodě neměly být), a pokud přece jen hned po zaplacení zjistíte, že je výrobek prošlý, ihned požadujte vrácení peněz nebo výměnu za zboží se zárukou.

9. Nedejte se, i když je prodejna zrušena
Stane-li se, že jdete reklamovat do prodejny, kde jste zboží koupili, a ta už neexistuje, nezoufejte. V takovém případě musí být na místě zrušené prodejny uveden kontakt na majitele, právě pro možnost uplatnění reklamace. Pokud není, obraťte se na příslušný živnostenský úřad, tam by měli vědět, kde se majitel prodejny nachází a jak se s ním spojit.

10. Reklamujte vždy písemně
Při reklamaci dbejte na to, aby byl řádně sepsán protokol. V žádném případě se nespokojte s ústní dohodou. Jedině písemný doklad můžete použít při případném soudním sporu. Když od vás bude obchodník vyžadovat znalecký posudek, je jen na vás, zda si ho necháte udělat. U neuznané reklamace máte právo zahájit soudní řízení, a to až do tří let od zamítnutí. Pokud soudní spor vyhrajete, budou vám uhrazeny všechny výdaje s reklamací spojené (i za znalecký posudek), prohrajete-li, musíte všechny náklady hradit sami.

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu proteinových tyčinek

Proteinové tyčinky

MF DNES otestovala dvanáct tyčinek, které zdůrazňují přítomnost bílkovin výrazem „protein“ v názvu. Zde najdete úplné...

TEST DNES: Vanilkové zmrzliny z obchodu jsou plné cukru a umělé chuti

Ilustrační snímek

Češi jsou konzervativní, a tak mají pořád nejraději vanilkovou zmrzlinu. Už ji ovšem nekupují jen v létě do kornoutku,...

TEST DNES: Úplné výsledky testu ledových čajů

Ilustrační snímek

MF DNES testovala ledové čaje z obchodu. Nakoupili jsme dvanáct vzorků slazených černých a zelených čajů, jež jsou...



Najdete na iDNES.cz