Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nediskriminujte ženy, vzkáže MPSV v reklamě

  12:39aktualizováno  12:39
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) trápí nerovný přístup k ženám a mužům. Proti diskriminaci pohlaví se dokonce rozhodlo bojovat informační kampaní. Češi se tak mohou těšit, že se mezi obvyklými televizními spoty objeví i reklamy na rovné zacházení s příslušníky obou pohlaví.
Většinu profesí může muž vykonávat stejně dobře, jako žena. Ilustrační foto

Většinu profesí může muž vykonávat stejně dobře, jako žena. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Podle MPSV je v Česku stále mnoho lidí znevýhodňováno kvůli svému pohlaví - a to jen na základě již dávno překonaných stereotypů.

Kampaň se zaměří na tři základní oblasti - zaměstnání, rodinu a politiku. Ve všech třech oblastech trpí diskriminací především ženy, i když stěžovat by si mohli i muži.

Velké množství profesí totiž dodnes lidé vnímají jako specificky mužskou nebo ženskou záležitost. "Ženská" povolání jsou v převážné většině oceněna hůře, než "mužská", a zde potom vzniká rozdíl mezi průměrným platem ženy a průměrným platem muže.

Nižší mzdy žen tak nejsou způsobeny tím, že by ženy dostávaly za stejnou práci méně peněz, ale proto, že jim je odepřen přístup k lépe placeným profesím. A to na základě stereotypu, že žena tuto práci prostě nezvládne. Podle MPSV ale většinu prací zastane žena stejně dobře jako muž a naopak.

S dítětem zůstává ten, kdo vydělá méně
V zaměstnání však diskriminace žen nekončí. Na rozdíl od mužů mají totiž většinou ony kromě svého hůře placeného zaměstnání na starost i děti a chod domácnosti.

Na domácím poli jsou však znevýhodňováni i muži - a to právě ti, kteří chtějí svým manželkám starost o děti ulehčit například tak, že s potomkem zůstanou na rodičovské dovolené.

Pokud se totiž rozhodnou péči o děti převzít otcové, rodinný rozpočet přijde o větší částku peněz, než kdyby byla s dítětem doma matka. Navíc muž na mateřské ztrácí společenskou prestiž.

Nejen vyšší plat manžela pak rodinu motivuje k tomu, aby s malým dítětem byla doma spíše žena.

"Lpění na tradičních rolích mužů a žen má svazující dopady jak na muže, tak na ženy, neboť nemají možnost zcela svobodné volby účastnit se ekonomického, politického i sociálního života," píše se ve zprávě MPSV.

Kolik bude informační kampaň stát, ministerstvo nesdělilo. V minulosti ale vláda financovala podobnou akci - mediální propagaci domácího cestovního ruchu. Ta vyšla na 35 milionů, část šla z fondů Evropské unie. - více zde

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.