(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Procházka, MAFRA

Máslo v některých obchodech chybí, dodavatelé odmítají vyšší objednávky

  • 448
I když cena másla v posledních měsících prudce stoupá, nechtěné zboží se z něj nestalo. Naopak. Třeba Globus musel zúžit výběr značek, dodavatelé totiž odmítají navyšovat nasmlouvané objemy. V e-shopu Kolonial.cz je vedle margarínů k dostání jen jedna značka másla, ostatní jsou vyprodané.

„Másla je nedostatek a situace začíná být poměrně dramatická, dodavatelé nám dodávají pouze nezbytně nutné množství a objednávky není možné navyšovat,“ řekla iDNES.cz mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Veškeré dodávky dlouhodobě velmi rychle vyprodají a zákazníci tak kvůli nynější situaci už nemají na výběr z tolika různých značek.

„Kdybychom mohli, prodali bychom másla třeba dvakrát tolik. Aktuálně také nemáme tak široké zastoupení třeba sedmi značek, na které jsou zákazníci zvyklí. Ale pokud k nám váží cestu, alespoň jednu, dvě, tři u nás vždy najdou,“ doplnila Hobíková.

V uplynulých dnech odborníci dávali vysoké ceny do souvislosti třeba i s tím, že si Češi oblíbili tučné mléko, tudíž zůstává méně smetany na výrobu másla. „Ceny paradoxně poptávku po něm nezastavily. Lidé mají možná strach, že trend bude pokračovat a chtějí se předzásobit,“ zauvažovala mluvčí Globusu.

Vývoj průměrné ceny másla

Čtyřicátník Jan si všiml poloprázdného regálu s másly ve středu večer i v prodejně Tesco v Praze 4. „Posledních pár kostek dvou českých značek ve zbývajících bedýnkách, jinak jen prázdné místo nebo různě ochucená másla, vesměs z dovozu,“ popsal svůj poznatek z nakupování.

Nicméně mluvčí Teska Václav Koukolíček na dotaz iDNES.cz popřel, že by společnost měla v poslední době na některých prodejnách se zásobami másla problémy. „Na všech prodejnách by ho měl být dostatek,“ sdělil.

Redakce iDNES.cz poslala dotaz i e-shopu Kolonial.cz, který měl v pátek odpoledne běžná másla vyprodaná, do zveřejnění článku odpověď neobdržela. E-shopy iTesco, Rohlík i Košík máslo v nabídce měly.

Česko nyní nedokáže vyprodukovat tolik másla, kolik spotřebuje, například Kaufland odebírá většinu od německých dodavatelů, kteří podle slov mluvčí Renaty Maierlové mají v tuto chvíli másla dostatek.

Problémy s dodávkami nehlásí ani Lidl spadající pod téhož majitele, nicméně obtížné podmínky na trhu připouští. „Nedostatek smetany pro výrobu másla je celoplošný, naši dodavatelé nejsou výjimkou,“ řekla mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Obecně platí, že na diskonty nabízející užší sortiment výrobků může případný větší výpadek dopadnout hůře než na obchody, které nabízejí širokou škálu několika různých produktů od každé komodity.

„I spekulace v médiích o možném nedostatku másla na Vánoce zvýšily poptávku, takže v některých ze tří set našich obchodů Albert je výběr značek omezený. Zákazníkům se omlouváme a intenzivně jednáme s českými mlékárnami, které obstarávají většinu naší nabídky másla,“ sdělil za společnost Ahold její mluvčí Jiří Mareček.