Provozovatel mýta, sdružení firem vedené společností Kapsch, už v létě stát upozornil, že jich ubývá a že je potřeba rychle objednat výrobu dalších.

Provozovatel mýta, sdružení firem vedené společností Kapsch, už v létě stát upozornil, že jich ubývá a že je potřeba rychle objednat výrobu dalších. | foto: MAFRA

Stát opět zaspal, hrozí výpadek z mýtného. Docházejí palubní jednotky

  • 24
Stát zaspal s nákupem dalších palubních jednotek pro výběr mýta a hrozí, že během několika týdnů dojdou. Už na konci roku tak může nastat situace, kdy stát nebude mít z provozu mýtného systému ani korunu.

Důvodem jsou tenčící se zásoby palubních jednotek, které se dávají do nákladních aut a autobusů pro průjezd pod mýtnými branami a počítání mýtného. Provozovatel mýta, sdružení firem vedené společností Kapsch, už v létě stát upozornil, že jich ubývá a že je potřeba rychle objednat výrobu dalších. Jenže stát zaspal a řeší problém až teď.

Matematika je v případě „krabiček“, jak se palubním jednotkám také říká, neúprosná – v zásobách jich leží šestnáct tisíc, jenže měsíční potřeba se pohybuje kolem dvanácti tisíc kusů. Za měsíc a půl by tak mohly dojít. Kapsch má podle smlouvy na dodání nových dvanáct týdnů, tedy tři měsíce. Stát chce dokoupit dalších 54 tisíc jednotek.

„Celých devět let funguje mýtný systém bez jediného výpadku a teď kvůli neschopnosti státu pružně reagovat může poprvé dojít k tomu, že systém nebude schopen řádně vybírat mýto,“ řekl obchodní ředitel Kapsche Karel Černý.

Jde o ostrá slova – Kapsch se zatím vůči ministerstvu dopravy i vzhledem k jednáním o další budoucnosti mýta drží ve svých vyjádřeních spíše zpět a postup státu raději veřejně nekomentuje. Teď se však snaží chránit před tím, aby na něj ministerstvo dopravy svalovalo vinu. „Udělali jsme, co bylo naší povinností, a ještě mnohem víc, abychom problém odvrátili, a dopředu odmítáme za hrozící krizi s palubními jednotkami nést jakoukoliv odpovědnost,“ dodal Černý.

Úředníci nezvládli banální rozhodnutí včas

Dokupování palubních jednotek přitom představuje relativně banální administrativní operaci probíhající v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Nikdo jiný než Kapsch totiž nemůže jednotku do stávajícího systému dodat.

Ředitelství silnic připraví veškeré podklady, pošle materiál na ministerstvo dopravy, to ho nechá schválit vládu a uzavře se smlouva s Kapschem. Jenže tentokrát se potřebné podklady zasekly mezi úředníky. „Na konci srpna jsme na ministerstvu schválili materiál k těmto jednotkám, následně byl požadavek zaslán Radě vlády pro informační společnost,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Rada schválila zakázku minulou středu, česká vláda ji posvětila toto pondělí. Přesto ale reálně hrozí, že firma nestihne krabičky dodat.

Nedostatek palubních jednotek přitom může mít fatální důsledky. Nejenže by nemohl stát vybírat mýto z kamionů, na které by jednotky nezbyly. Dopravci by totiž mohli oželet vratnou kauci 1 550 korun, kterou za jednotku platí, a oznámit, že ji ztratili nebo zničili, a nemohli by dostat novou, protože nebudou na skladě. V současnosti je do systému elektronického mýtného zaregistrováno dohromady na 845 tisíc palubních jednotek.