Nedůvěra je hlavní překážkou rozvoje e-businessu

Otázky bezpečnosti a důvěryhodnosti obchodních partnerů jsou největšími překážkami očekávaného růstu nákupních vztahů mezi podniky (business-to-business) na internetu. Vyplývá to z průzkumu mezi představiteli vedoucích společností ve čtyřech evropských zemích uspořádaného společností PricewaterhouseCoopers. On-line dodávky tvoří pouhých zatím 5 procent nákupů podniků (měřeno podle hodnoty dodávky).

Celkem 62 procent dotázaných firem ale předpokládá, že na konci příštího roku by toto číslo mohlo vzrůst až na 30 procent.

Více než třetina ze 400 dotázaných podniků uvedla, že otázky internetové bezpečnosti podlamují důvěru ve vztazích s jejich obchodními partnery a tak jim brání v rozšiřování podnikatelských aktivit na internetu.

Dvě třetiny představitelů podniků tvrdí, že je pro ně velice důležité vybudovat si důvěryhodné obchodní vztahy se svými dodavateli dříve, než se s nimi pustí do obchodování přes internet.

Stejné množství respondentů také uvedlo, že dává přednost podnikání se společnostmi, které existují fyzicky a ne pouze virtuálně.

Společnosti používají internet k lepší komunikaci s dodavateli, kterým již důvěřují.

Průzkum jasně ukázal, že dodavatelé, kteří si se svými zákazníky vybudovali vztahy důvěry, mají v dnešním světě e-businessu dobré postavení, pokud jejich technologie a procesy dokáží vyhovět požadavkům zákazníků na rychlost, flexibilitu a efektivitu.

Obavy o bezpečnost se projevily stejně výrazně i u společností, které již mají s elektronickým nakupováním značné zkušenosti. Dokonce se zdá, že čím více společnosti vědí o e-procurementu, tím více se obávají o jeho bezpečnost.

Celých devět procent společností s pokročilými systémy elektronických nákupů připustilo, že mělo u on-line dodavatelů v minulosti problémy s bezpečností.

Chris Potter, partner PricewaterhouseCoopers zodpovědný za řízení rizik a bezpečnost v oblasti e-businessu ve Velké Británii, řekl: "Důvěra ve virtuálním světě je důležitější než kdy jindy, ale nemůže být budována e-rychlostí – musí být budována na vztazích, na značce a na fyzické existenci. To je dobrá zpráva pro společnosti "starého světa" a špatná zpráva pro nové internetové dot.com společnosti."

"Pouze 27 procent společností zavedlo k zabezpečení elektronických nákupů digitální certifikáty. Jako odpověď na zásadní otázky bezpečnosti v příštím roce očekáváme nárůst zavádění digitálních certifikátů," dodal Chris Potter.

Podle Jiřího Mosera, manažera společnosti PricewaterhouseCoopers v České republice,  české firmy otázky bezpečnosti většinou podceňují.