Na místě dnes může policie chtít až pět tisíc, okresní úřad - pokud bude nehodu řešit - i sedm tisíc korun. Na první pohled výhodný postup však skrývá velké riziko.
Pokud řidič škodu dobře neodhadne, případně poškozený v budoucnu dohodu poruší a "vzpomene" si, že jeho újma byla větší, může viník hodně prodělat. Určit škodu bývá těžké, a to zejména u dražších zahraničních vozů.
Řidič je povinen volat policii pokud |
I malé ťuknutí znamená často desetitisícové škody. Zatímco například majitel Škody Favorit zaplatí za nový přední nárazník a světlo okolo pěti tisíc korun včetně práce, vlastníka Mercedesu třídy E přijdou jen samotné díly na více než třiadvacet tisíc korun, za práci si značkový servis naúčtuje i tisíc korun za hodinu.
Některá poškození navíc nelze na první pohled zjistit a ukážou se až v opravně. Velkým "rizikem" může být i poškozený řidič. Jestliže nebude poctivý a poruší dohodu o výši a rozsahu škody, čekají viníka zdlouhavé dohady, možná i soudy.
"Řidiči, kteří nevolají policii, by měli sami pořídit záznam o nehodě, to znamená fotografie, náčrtek, plánek, výpovědi svědků. A také naprosto vyčerpávající slovní popis a dohodu o tom, kdo komu a jakou způsobil škodu. A to vše tak, aby to v budoucnu nebylo možné zpochybnit," uvádí advokát Vladimír Lamacz.
"Je to však velmi složité. Kdo s sebou například vozí neustále fotoaparát? Jednoduchou dohodu lze totiž snadno zpochybnit. Nárokům poškozeného je určitě jednodušší se bránit s policejním protokolem v ruce," dodává advokát.
Ceny náhradních dílů v Kč | |||||
Značka |
Typ |
Rok |
Světlomet |
Přední |
Víko |
Škoda |
120 |
1987 |
1 300 |
600 |
- |
Škoda |
Favorit |
1992 |
1 700 |
1 200 |
4 900 |
Škoda |
Felicia |
2000 |
2 300 |
2 400 |
7 000 |
Škoda |
Octavia |
2000 |
3 800 |
3 200 |
8 000 |
Renault |
Clio |
2000 |
3500 |
2800 |
10 000 |
Mercedes |
E |
2000 |
10 500 |
8 000 |
13 600 |
Buď neproplatí škodu z havarijní pojistky vůbec, nebo částku sníží o "pokutu" za to, že řidič nedodržel dohodu s pojišťovnou. "Podmínky, to znamená výši škody, za které je třeba předložit pojišťovně potvrzení policie, najde majitel vozu ve smlouvě nebo všeobecných pojišťovacích podmínkách.
Pokud tam chybějí, řídí se pojišťovny obecnými pravidly tedy zákonem. Za porušení podmínek může být v takovém případě považován případ, kdy škoda překročí dvacet tisíc korun," vysvětluje Tomáš Matoušek z Komerční pojišťovny.
Vyplatí se proto podívat se do smlouvy. Pojišťovny totiž mohou stanovit výši škody, při které je nutná účast policie individuálně, stejně jako postup a sankce ve chvíli, kdy klient smlouvu poruší. Podobné problémy lze čekat i v případě povinného ručení.
"Pokud by byla škoda větší než se účastníci nehody domnívali a nevešla by se do zákonem daných dvaceti tisíc korun, mohou nastat dva případy. Jestliže bylo poškození skryté a na místě ho nebylo možné odhalit, s největší pravděpodobností bychom se s klientem domluvili. V opačném případě viníkovi nehody hrozí, že za něj sice škodu postiženému vyplatíme, ale její část na něm budeme vymáhat," vysvětluje Michal Urban.
Podle něj se proto vyplatí přivolat polici i k menším nehodám. Budu se muset dodatečně "přiznat" policii, pokud se ukáže, že nehoda způsobila vyšší než dvacetitisícovou škodu? napadne možná některé řidiče.
"To je věcí pojišťovny, řidiči nejsou povinni takovou nehodu policii hlásit," říká Zdeněk Bambas z policejního prezidia. Upozorňuje ale, že by mohla pojišťovna vznést požadavek, aby řidič dodatečně předložil vyjádření policie.
Jak postupovat při nehodě bez účasti policie?
- zjistit údaje o druhém řidiči a jeho automobilu, poskytnout svoje
- zkontrolovat, zda má viník zaplaceno povinné ručení
- pořídit výpovědi svědků, náčrtek nehody, případně fotografii
- vyčíslit předběžnou škodu
- sepsat dohodu o průběhu a výši škody
- vše potvrdit podpisy
- v pojišťovně vyplnit příslušné formuláře o nehodě
- předat všechny údaje včetně dohody řidičů pojišťovně