Nehoda z června 2006 otřásla Japonskem a švýcarská firma ani za deset let nedokázala svou pošramocenou pověst zlepšit.
Šestnáctiletý student střední školy tehdy v tokijském obytném komplexu ve čtvrti Minato opouštěl výtah, v ruce přitom vedl své kolo. V ten moment se dal výtah i přes otevřené dveře do pohybu směrem vzhůru. Chlapce přimáčkl, bezprostřední příčinou smrti bylo udušení.
Japonské úřady následně až do vyšetření zastavily veškeré nové instalace firemních výtahů v zemi. Strach z používání výtahů se rychle rozšířil po celé společnosti a netýkal se pouze výrobků Schindler. Největší japonské firmy vyrábějící výtahy - Mitsubishi, Hitachi a Toshiba - musely začít nabízet bezplatné kontroly zařízení, aby se veřejnost uklidnila.
Japonská média navíc připomínají, že v nedávném průzkumu 65 procent respondentů uvedlo, že se ve výtahu v souvislosti v nehodou v komplexu v Minatu stále cítí nepříjemně.
Servis měla na starosti jiná firma, bránili se Švýcaři
Firma sama však poukazovala na to, že za údržbu jejího výtahu nesla zodpovědnost třetí strana a předseda její správní rady Alfred Schindler označil kroky Japonců proti firmě za „hon na čarodějnice“. Bezprostředně po nehodě firma vydala soustrastné prohlášení. Upozornila, že šest výtahů do bytového komplexu v tokijském Minatu dodala v roce 1998, ale už od roku 2005 nezajišťovala jejich servis.
Firmě nepomohlo ani ujištění, že denně přepraví 700 milionů lidí a celé Japonsko by převezla během 4 hodin. Novináři zjistili, že Schindler má v Japonsku 8 800 výtahů, přičemž 85 z nich už někdy uvěznilo kvůli poruše cestujícího.
Přítomnost společnosti Schindler na japonském trhu však byla v porovnání s konkurencí vždy nízká. Před nehodou měl Schindler na japonském trhu podíl jen asi jedno procento, uvedla agentura Reuters.
Schindler uvedl, že po prodeji japonských aktivit hodlá v Japonsku zůstat už jen proto, aby tam dořešil své právní spory. Loni tokijský soud technika Schindleru v souvislosti s případem z roku 2006 zprostil obvinění.