Zavoláš policii, zaplatíš! Ťok chce omezit zbytečné výjezdy k nehodám

  6:00aktualizováno  6:00
Dopravní policisty stále častěji zatěžují banální nehody, jako jsou promáčknuté nárazníky. Lidé si příliš zvykli volat policii i k haváriím, které si mohou vyřešit sami, vadí ministru dopravy Danu Ťokovi. Šéf dopravního resortu proto zvažuje změnu pravidel, která by šoféry odradila od volání policie kvůli každému škrábanci.

Tragická dopravní nehoda u Chropyně | foto: Policie ČR

Kromě toho, že lidé telefonáty zbytečným výjezdem blokují hlídku, která by se mohla věnovat důležitější práci, způsobuje čekání na příjezd policie dopravní komplikace a ostatní řidiči pak zbytečně čekají v kolonách.

Podle Ťoka má cenu se inspirovat systémem, který funguje na západ od nás, kde je v takovýchto případech asistence policie zpoplatněná. Zvyšující se počet nehod, ke kterým vyjížděli policisté zbytečně, potvrdil i ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Vloni vyjeli policisté k téměř 44 tisícům nehod jen proto, aby si řidiči havarovaných vozidel za přítomnosti policie vzájemně vyplnili formuláře o nehodě. Ve srovnání s rokem 2016 množství policejních asistencí u nehod nepodléhajících oznamovací povinnosti vzrostlo o více než deset procent a tvořilo čtvrtinu všech výjezdů k nehodám.

Nový dálniční zabiják: unavený mladík v přetížené dodávce

„Je to oznámení občana, které je policie povinna přijmout. Ale pokud by byla mezi řidiči větší osvěta a těchto oznámení ubylo, pak bychom se mohli věnovat jiným činnostem,“ dodal šéf dopravní policie. Pravidla pro její přivolání jsou přitom jednoduchá. Policii je nutné zavolat, pokud je při nehodě někdo zraněný, pokud škoda na některém z vozidel překročí sto tisíc korun, nebo pokud vznikla jiná škoda.

To se vztahuje na nehody, při kterých vozidla při havárii poškodila například svodidla nebo dopravní značení.

Nejproblematičtější je podle oslovených odborníků bod týkající se odhadu výše škody. „V řadě zemí proto povinnost volat policii kvůli hmotným škodám není,“ řekl MF DNES Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Například v Rakousku je možné policii k takové nehodě přivolat, ale ta si výjezd nechá zaplatit. Nejde přitom o pokutu, ale o pevně stanovenou cenu za výjezd a zdokumentování nehody. Toho někteří motoristé využívají, aby měli silnější pozici při vyjednávání s pojišťovnou, dodal expert zabývající se dopravním poradenstvím.

Podle Lercha navíc k nárůstu počtu volání k méně závažným nehodám přispívají i pravidla firem, které uživatelům služebních vozidel nařizují asistenci policie ve všech případech. A také to, že zejména u nových vozidel nabitých elektronikou si nemůže být řidič jistý, zda promáčknutý blatník nepoškodil drahá čidla. Podle Budského by tak situaci mohlo vyřešit i zvýšení stotisícové hranice na dvojnásobek nebo trojnásobek.

Policisté i ministerstvo dopravy zatím sázeli na osvětu. Jejím prostřednictvím se snažili omezit množství zbytečných výjezdů dopravní policie. Případná finanční „motivace“, aby si řidiči nehodu zdokumentovali sami, by tak byla novinkou.

VIDEO: Riskujete na přejezdech? Podívejte se na simulovanou srážku s vlakem

„Snažíme se, aby řidiči věděli, že je tu možnost řešit nehodu bez účasti policie, prostřednictvím takzvaného euroformuláře nebo záznamu o dopravní nehodě,“ uvedl šéf Ředitelství služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Kromě přesně definované škody, zranění nebo úmrtí, kdy je přítomnost dopravní policie nutností, stanovuje zákon ještě další podmínky. Pokud se chtějí účastníci nehody bez policie obejít, musí být sami schopni obnovit provoz. To může být problém zejména u nových vozidel. Stává se totiž, že jejich elektronická zařízení vyhodnotí na první pohled mírná poškození jako závažná a znemožní pokračování v jízdě.

Rychlejší obnovení provozu

Nová pravidla na přivolání policie souvisí s rozsáhlejším plánem ministra dopravy, kterým se snaží rychleji obnovit provoz po dopravní nehodě. U závažnějších nehod, kdy technický stav vozidla vyžaduje odtah, navrhuje šéf dopravního resortu povinnost bezodkladného odtahu na nejbližší odpočívku.

Povinnost okamžitého odtahu má podle Ťoka připadnout správci silnice, což v případě dálniční sítě a silnic první třídy znamená Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové je tento návrh proti plánu na omezení množství zbytečných výjezdů policie více rozpracovaný a úřad v současnosti pracuje na příslušném návrhu změny zákona.

„Chceme dostat rychle z dálnic nepojízdná auta. Běží čas, tvoří se kolony, řidiči naštvaně čekají. ŘSD má překážku hned odstranit a nečekat na příjezd a pokyn policisty,“ komentoval záměr ministr Ťok. Už dnes ale policie neasistuje u většiny nehod. Podle statistik České asociace pojišťoven (ČAP) je z 270 tisíc škod řešených z povinného ručení policie přítomná zhruba u 50 tisíc případů.

Dalších asi 52 tisíc nehod pak připadá na nehody, při kterých viník poškodí pouze svoje vozidlo a které tak nespadají pod systém povinného ručení, dodala mluvčí asociace pojišťoven Veronika Exnerová.

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Vyšší platy komisařů v autoškole doplatí žáci. Řidičák může zdražit

Ilustrační snímek

Rozhodují o tom, kdo získá řidičské oprávnění, přesto jejich platy začínají na devatenácti tisících. Zkušebním...

Stávka v Německu zastavila dálkové vlaky, zasáhla i spojení s Českem

Prázdná tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Kolíně nad Rýnem.

V celém Německu se v pondělí ráno zastavila dálková železniční doprava. O tomto kroku, který vedl i ke zrušení několika...

Tendry za miliardy. Železničáři modernizují trať u Černošic

Modernizace železniční trati u nádraží Praha-Hostivař

Správce železnic schválil parametry výběrových řízení pro šestici velkých železničních dopravních staveb. Mezi...

Najdete na iDNES.cz